به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۱۹ ساعت ۱۸:۰۸
کد مطلب : ۲۷۷۰۳۳
نگرش اصولگرایان مانع پیشرفت می‌شود

وعده یارانه‌ای توهین به مردم و ترویج گداپروری است

وعده یارانه‌ای توهین به مردم و ترویج گداپروری است
گروه اقتصادی: یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: اگر اصولگراها بر سرکار بیایند ناچار هستند که هم مساله تحریم را رفع کنند و هم به FATF تن بدهند؛ پس از سه سال که ذخایر کشور تهی شده هیچ گریزی ندارند. در این جریان به دنبال این هستند که توافق را بر گردن دولت یازدهم و دوازدهم بیندازند اما خودشان از منافع آن بهره مند شوند. به گزارش ایلنا، مرتضی افقه درباره اظهارات اقتصادی کاندیداهای سیزدهمین دوره انتخابات مبنی بر ارایه وام، افزایش یارانه، کنترل تورم و نقدینگی و... اظهار داشت: مناظره‌ها و اظهارات این افراد در این مدت نشان داد که هیچ یک از این 7 کاندیدا در قد و قواره ریاست جمهوری نیستند.

وی ادامه داد: وعده‌هایی که می‌دهند شبیه به وعده‌های نامزدهای نمایندگی مجلس در دوره افتاده‌ترین مناطق که اطلاعی از سازو کارهای اداری و اجرایی و محدودیت‌های کشور ندارند، است. تمام کاندیداها پیش از این بر سر کار بودند و هر یک در بخشی در راس امور حضور داشتند و به خوبی می‌دانند که هیچ یک از این وعده‌ها حتی در بلند مدت توسط این افراد به دلیل ساختارهای فکری حاکم بر کشور قابل انجام نیست.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه وعده‌های یارانه‌ای توهین به مردم است و در واقع افرادی که از این وعده‌ها حرف می‌زنند،‌ گداپروری را ترویج می‌کنند، گفت: کاندیدا باید وعده ایجاد شغل بدهند که مردم خودشان عزتمندانه درآمد داشته باشند نه اینکه دست‌شان جلوی دولت باز باشد. این چه تبلیغی است که می‌گویند به 60 میلیون نفر یارانه 450 هزار تومانی می‌دهیم؟ این صحبت‌ها بیشتر از اینکه تبلیغ باشد، توهین به مردم است.

اقفه ادامه داد: نکته دیگر این است که منابع این وعده‌ها قابل تامین نیست. همان‌هایی این وعده‌ها را به مردم می‌دهند که مخالف برجام هستند. برای این وعده‌هایی که به مردم می‌دهند دل بسته‌اند به توافقی که در وین در حال انجام است و می‌خواهند که این توافق انجام شود تا منابعی حدود 40 تا 50 میلیارد دلار که در حال حاضر به دلیل تحریم‌ها بلوکه شده آزاد شود.

وی افزود: اگر این آزادسازی انجام شود در دو سال اول دولت بعد شاهد گشایش‌هایی خواهیم بود که این گشایش‌ها را به نام خود می‌زنند در حالی که فحش‌های توافق و برجام را دولت یازدهم و دوازدهم خورده‌ است و می‌خورد.این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: معتقدم نه وعده‌هایی که داده می‌شود قابل انجام است و نه این افراد در قامت ریاست جمهوری هستند و مهم‌تر اینکه هر یک از این کاندیداها در وضعیت موجود سهم داشتند.

افقه درباره اظهاراتی که افراد درباره FATF دارند و اینکه چرا در حالی که امروز وعده تصویب آن را می‌دهند، در سال‌های قبل نسبت به ان اقدام نکردند، اظهار داشت: اگر اصولگراها بر سرکار بیایند ناچار هستند که هم مساله تحریم را رفع کنند و هم به FATF تن بدهند؛ پس از سه سال که ذخایر کشور تهی شده هیچ گریزی ندارند. این جریان به دنبال این هستند که توافق را بر گردن دولت یازدهم و دوازدهم بیندازند اما خودشان از منافع آن بهره مند شوند.

وی تاکید کرد: اگر با توافق وین تحریم برطرف شود، جریان اصولگرا در دولت بعد به طور قطع FATF را تصویب می‌کنند. اگر تا به امروز مساله FATF حل نشده صرفا سیاسی کاری بوده و مردم و معیشت مردم را وجه المصالحه قرار دادند که فشار آن برای دوره دولت آقای روحانی باشد و منافع آن به دولت خودشان برسد.

افقه همچنین درباره اینکه آیا رییس جمهور اقتصاددان می‌تواند به شرایط امروز کشور کمک کند، گفت: رییس جمهور الزاما نباید تخصص اقتصادی داشته باشند. رییس جمهور باید بینش کشورداری داشته باشد در کشورهای پیشرفته هم تقریبا هیچ یک از روسای جمهور اقتصاددان نیستند اما این نگاه را دارند که باید از تمام کارشناسان و متخصصان کمک بگیرند. اگر قرار باشد در بخشی که ضعف وجود دارد متخصص آن بخش رییس جمهور شود، پس به دلیل کرونا باید رییس جمهور پزشک داشته باشیم.

وی افزود: نکته مهم‌تر درباره اینکه عده‌ای می‌گویند در این شرایط باید رییس جمهور اقتصاددان بر سرکار بیاید، این است که مشکلات نمود اقتصادی دارند اما ریشه آنها غیراقتصادی است و در شرایطی که متغییرهای تاثیرگذار غیر اقتصادی هستند، با فرمول‌های اقتصادی و تئوری‌های اقتصادی نمی‌توان کاری پیش برد. مشکلات امروز سیاسی، نگرشی و فکری است که در بخش اقتصاد خود را نشان داده‌اند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: بنابراین در 30 سال بعد از جنگ هر چه فرمول اقتصادی بوده، تجویز و اجرا شده اما از انجایی که مشکلات اقتصادی ریشه اقتصاد نداشتند، نتوانستند مشکلی را بر طرف سازند. آقای همتی سال گذشته هدفگذاری نرخ تورم را بین 22 تا 25 درصد اعلام کرد اما امروز شاهد آن هستیم که نرخ تورم به 40 تا 50 درصد رسیده‌است. همان موقع گفتم این هدف‌گذاری محقق نمی‌شود چراکه عامل تاثیرگذار بر تورم خارج از اختیار است. برای نرخ ارز هم موضوع همینطور است و تاثیر گذاری تصمیمات دولتی بر روی نرخ ارز حداکثر 20 الی 30 درصد و مابقی عوامل سیاسی است که نرخ ارز را تعیین می‌کند.

وی با اشاره به تفاوت برنامه‌های اقتصادی 7 نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: تقریبا تمام برنامه‌ها برای فریب مردم و اخذ رای است و اغوا کننده هستند و وعده‌های که می‌دهند شبیه به هم است. وعده‌های مسکن و معیشت که می‌دهند غیرواقعیست.

افقه تاکید کرد: اگر مشکل تحریم و FATF حل نشود،  آرامش به اقتصاد ایران بر نمی‌گردد و فرقی نمی‌کند که چه جناحی بر سرکار بیاید. وقتی تحریم برطرف شود پولی به دست دولت می‌رسد که می‌تواند برخی از متغییر های اقتصادی را دستکاری کند که در این صورت یک تا دو سال اول دولت شاهد گشایش‌هایی خواهیم بود.

این کارشناس اقتصادی  ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که تفکر اصولگرایان اساسا مانع پیشرفت است و نمی‌توانند مشکل مردم را حل کنند که مهم ترین آن مشکلی است که با جهان خارج دارند و همین مساله منشا تنش است که عامل تاثیرگذار بر نرخ ارز و نرخ تورم محسوب می‌شود.

وی افزود: در داخل کشور هم نگرش این است که فقط یک عده‌ خاصی در امور حضور داشته باشند و مدیر شوند که این  ساختار اداری، اجرایی و قضایی ناکارآمد را ایجاد کرده است که فقط افراد خاصی در آن حضور دارند. این نگرش نه تنها نمی‌تواند مشکلات کشور را بطرف سازد بلکه خودش مشکل آفرین است. 
برچسب ها: مرتضی افقه

سلام بر حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۳/۱۹ ۱۸:۲۹
با سلام به امید نگرش سالم اسلامی و پرداخت زکات و خمس واجب که امام امت ما این را راه حل همه ی مشکلات اقتصادی همهی جوامع برشمردند. نه حرفهای تکراری و کلیشه ای که غریبه ها برامون درست کردند.
ومن الله التوفیق
ان شالله که نظرم بدون سانسور منتشر شود.
یاعلی (373763)
۱۴۰۰/۰۳/۲۰ ۱۶:۲۵
نظرتون کاملا صحیح است من حرفهای شماراتائیدمیکنم 💪💪 (373798)
۱۴۰۰/۰۳/۱۹ ۱۸:۵۵
بابا هشت سال دارید کشور رو اداره می کنید این وضع فکر شماست بعد ازدیگران ایراد می گیرید خیلی رو دارید (373764)
۱۴۰۰/۰۳/۱۹ ۲۳:۳۸
قيمت تمام حامل رفته بالا بعد مي گيد يارانه گداپروري است؟!!! يارانه چرا نره بالا؟
واقعأ كارشناس سياسي هستين نه اقتصادي (373774)
۱۴۰۰/۰۳/۲۰ ۰۱:۵۱
مملکت راهمین امثال شمابیسوادهای استادنمابه این روزدرآورده ایدوحالامرتب هم حرف مفت میزنید،توی مثلااستادبجزمفت حقوق گرفتن حتی توان وعرضه اداره یک روستابا۵نفرسکنه راهم نداری (373780)
خپ
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۳/۲۰ ۰۱:۵۱
ببخشید کارشناس این همه گرونی رو چطور جبران کرد نه که الان گدا نشدیم کمی دیگه کارتون خواب شدیم نان خشک به سق زدیم خوبه یارانه حق مردم توهین چیه ذره ای ازاین کمبود ها بایدبا یارانه جبران بشه اقا که گدا نیستی خبر نداری ۸۰ درصد گدا شدن من خونه دار بی خونه شدم چون فروختم اما دیگه نشد بخرم با ۹۰ م دیگه حتی رهن هم نمیشه (373781)
۱۴۰۰/۰۳/۲۰ ۱۰:۴۱
آها ديديم تفكر شما اصلاح طلبان مملكت رو به چه وضع بى سابقه و فلاكت بارى كه نرسوند. پول دادن به مردم مخصوصا بيكارها و زنان سرپرست خانوار و از كارافتاده ها و.... تا زمانى كه شغلى برايشان ايجاد بتوانند كنند دولتها نه تنها گداپرورى نيست كه وظيفه دولتهاست و همه جاى دنيا هم همينطور است. شما به جيب پرپول خودت نگاه ميكنى حرف ميزنى (373789)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها