به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۲۵ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب : ۲۷۷۹۴۳

۵ مزیت اهدای خون که باید آنها را دانست

۵ مزیت اهدای خون که باید آنها را دانست
گروه جامعه: بسیاری از اوقات می‌توان جان بیمارانی را که در آستانه مرگ قرار دارند، با اهدای خون نجات داد؛ اما دانستن این موضوع نیز حائز اهمیت است که اهدای خون نه تنها به نجات جان انسان‌ها کمک می‌کند بلکه فواید سلامتی خاصی نیز برای فرد اهداکننده دارد.هر ساله، روز جهانی اهدای خون همه ساله در روز ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد) گرامی داشته می‌شود؛ هدف از گرامیداشت این روز افزایش آگاهی مردم در خصوص نیاز به اهدای منظم خون است تا بتوان موجودی خون سالم و محصولات آن را برای بیماران نیازمند افزایش داد. این روز همچنین موقعیتی برای سپاسگزاری از اهداکنندگانی است که داوطلبانه و بدون هیچ چشم داشتی خون خود را برای نجات زندگی افراد اهدا می‌کنند.

بزرگداشت این روز همچنین می‌تواند موجب تشویق افراد دیگری شود که به منظور داوطلب شدن برای اهدای خون خود مردد هستند. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، تزریق خون بالقوه می‌تواند جان چند نفر را نجات دهد، اما بسیاری از اوقات بیمارانی که نیاز به تزریق خون دارند، به راحتی به خون ایمن و سالم دسترسی ندارند.بسیاری از اوقات بیماران مبتلا به بیماری‌های خطراناک را می‌توان با اهدای خون نجات داد، اما همچنین باید به این موضوع نیز واقف بود که اهدای خون نه تنها به نجات جان انسان کمک می‌کند، بلکه دارای مزایای سلامتی خاصی نیز برای فرد اهدا کننده است. در این گزارش به پنج فایده اهدای خون برای فرد اهدا کننده اشاره می‌شود.

کاهش وزن
اهدای خون به موقع به کاهش وزن کمک می‌کند و موجب بهبود تناسب اندام در بزرگسالان می‌شود. به گفته محققان دانشگاه کالیفرنیا، اهدای یک پیمانه خون یعنی ۴۵۰ میلی لیتر به بدن کمک می‌کند تا حدود ۶۵۰ کالری بسوزاند. اما نباید اهدای خون را به عنوان یک برنامه کاهش وزن تصور و یا تشویق کرد. مشاوره با پزشک قبل از اهدای خون برای جلوگیری از هرگونه مشکل سلامتی ضروری است.

پیشگیری از هموکروماتوز
اهدای خون می‌تواند خطر ابتلا به هموکروماتوز را کاهش دهد و یا از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند؛ هموکروماتوز، وضعیتی است که بر اثر ابتلا به آن جذب آهن بیش از حد توسط بدن صورت می‌گیرد. اهدای منظم خون ممکن است باعث کاهش اضافه بار آهن در خون شود، از این رو اهدای خون برای افراد مبتلا به هموکروماتوز مفید است. با این حال، اطمینان از رعایت استاندارد‌های اجباری معیار‌های صلاحیت اهدای خون، توسط اهدا کننده مبتلا به هموکروماتوز ضروری است.

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی
اهدای منظم خون با کنترل سطح آهن، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. تجمع زیاد آهن در بدن می‌تواند باعث آسیب اکسیداتیو شود که ثابت شده عامل اصلی تسریع پیری، سکته‌های قلبی، مغزی و ... است.

کاهش خطر ابتلا به سرطان
وجود سطح بالای آهن در بدن، در واقع پیش زمینه‌ای برای ابتلا به سرطان است. با اهدای خون می‌توان سطح سالم آهن را در بدن حفظ کرد و در نتیجه خطر ابتلا به سرطان را کاهش داد.

تقویت تولید سلول‌های جدید خونی
اهدای خون موجب تحریک تولید سلول‌های جدید خونی می‌شود. بطوریکه پس از اهدای خون، بدن طی ۴۸ ساعت با کمک مغز استخوان فعالیت می‌کند تا میزان خون اهدا شده را جبران کند. گلبول‌های جدید خونی تولید می‌شود و تمام گلبول‌های قرمز از دست رفته در مدت زمان ۳۰ تا ۶۰ روز جایگزین می‌شوند. از این رو، اهدای خون به حفظ سلامتی انسان کمک می‌کند.
برچسب ها: اهدای خون
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها