به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۲۵ ساعت ۰۹:۵۵
کد مطلب : ۲۷۷۹۴۴

برگی جدید از ادعای «مهندسی انتخابات» رو شد؟

برگی جدید از ادعای «مهندسی انتخابات» رو شد؟
گروه سیاسی: روزنامه توسعه ایرانی نوشت: روایت مصلحی از چگونگی ردصلاحیت هاشمی در سال ۹۲ با واکنش‌های گسترده مواجه شد.
پشت درهای بسته شورای نگهبان چه می‌گذرد که وقتی نتیجه بررسی صلاحیت‌ها از آن بیرون می‌آید همه را شوکه می‌کند؟ چه اسناد و مدارک و ادله‌ای مبنی بر داشتن یا نداشتن صلاحیت شخصیت‌ها رد و بدل می‌شود و به شور گذاشته می‌شود که درنهایت منجر به حذف کسانی مانند هاشمی رفسنجانی در سال 92 یا علی لاریجانی در انتخابات همین سال جاری می‌شود؟
پاسخ این سوال چندان روشن و شفاف نیست چراکه اساسا شورای نگهبان در این چهل و اندی سال به قلعه مرموزی بدل شده که هر کسی را به آن راه نیست! با تمام قفل‌های پولادین بر در و پنجره‌های این قلعه مرموز هرازگاهی اما از جانب آنهایی که روزگاری پایشان به آن باز شده و به آن سوی درهای بسته راه پیدا کرده‌اند، نقل‌قول‌ها و حرف‌هایی زده می‌شود که مصداق بارز «دم خروس» است! دم خروسی که شورای نگهبان و بسیاری دیگر از بیخ و بن آن را انکار می‌کند.
«انتخابات» مهمترین رکن دموکراسی است که برگزاری آن مایه مباهات نظام‌های مدعی مردم‌سالاری است. جمهوری اسلامی نیز طی چهار دهه، خود را قائل و ملتزم به برگزاری آن دانسته و از این حیث همواره به خود بالیده است و در عین حال هیچگاه اجازه نداده که انگ «مهندسی انتخابات» را به آن بزنند.
مهندسی که به دام مهندسان افتاد
هرچه تاریخ جلوتر می‌رود اما سند تازه‌ای از مهندسی‌ها در جریان انتخابات ورق می‌خورد. پیش از اینها برخی چهره‌های سیاسی، اکبر هاشمی رفسنجانی، از پایه‌های اصلی جمهوری اسلامی را یکی از همان مهندسان معرفی کرده بودند. حالا اما حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت محمود احمدی‌نژاد افشاگری‌هایی کرده است که نشان می‌دهد، هاشمی گرچه یکی از مهندسان انتخابات بوده اما سال‌ها بعد خود به دام همین مهندسی‌ها افتاده است.
کمتر از سه سال پیش محمد موسوی خوئینی‌ها، مرد خاکستری اصلاحات که او را مخزن‌الاسرار جریان چپ می‌نامند، مصاحبه‌ای مفصل با رسانه دولت کرد و در آنجا گفت که هاشمی رفسنجانی به دنبال مهندسی انتخابات بوده است.
او در بخشی از این مصاحبه به انتخابات سال 76 اشاره کرده و گفته بود: «آقای هاشمی نظرش متفاوت بود، می‌گفت ما همه سازوکارها را جوری طراحی کنیم که فلان آقا رأی بیاورد حالا به‌ جای 20میلیون، 15 میلیون بیایند پای صندوق رأی.»
خیلی‌های دیگر نیز این ادعا را درباره هاشمی رفسنجانی مطرح کرده‌اند. مثلا عباس عبدی هم در جایی گفته بود: «آقای هاشمی به دنبال انتخابات با مشارکت مردمی بالا نبود. یک انتخابات هدایت‌شده و برنامه‌ریزی‌شده را مدنظر داشت.»
برخی هم استناد به خاطرات خود هاشمی رفسنجانی می‌کنند؛ مثلا آن بخش از خاطراتش مربوط به یکشنبه، 12 اردیبهشت 1372 که نوشته است: «آقای محمد غرضی، وزیر پست و تلگراف و تلفن آمد و برای کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری مشورت کرد. گفتم ما دنبال این هستیم که کسی به عنوان رقیب انتخابات در صحنه باشد؛ اگر بتواند این نقش را داشته باشد، خوب است.»
مصحلت این بود که هاشمی رد شود
با این سابقه در هدایت و فرم‌دهی به انتخابات، حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت محمود احمدی‌نژاد اما پریشب در یک برنامه تلویزیونی شرح داد که چگونه با گزارش او علیه هاشمی رفسنجانی، وی از صحنه انتخابات ریاست جمهوری سال 92 حذف شده است.
هاشمی رفسنجانی در آن زمان یعنی زمان برگزاری یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در سال 92، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بود و روحانیونی چون محمد یزدی، محمود هاشمی شاهرودی و محمد مومن که هر سه فوت کرده‌اند نیز آن هنگام جزو بزرگان شورای نگهبان بودند.
مصلحی در برنامه تلویزیونی مذکور می‌گوید که «بر اساس گزارش‌های ما از کف خیابان در سال ۹۲ آقای رفسنجانی پیروز انتخابات می‌بود. یک عزیزی گفت مگر بچه حزب‌اللهی‌ها می‌گذارند این اتفاق بیافتد.»
وزیر اطلاعات دولت احمدی‌نژاد ادامه می‌دهد: «جمع‌بندی من این بود با توجه به شرایط نظام مصلحت این بود ایشان رد صلاحیت بشوند و دلایل آن را هم نوشتم. فقها و حقوقدانان شورای نگهبان هرچقدر در ذهنشان گشتند که یک ان‌قلت در مجموعه من بیاورند نتوانستند.»
به گفته او یکی از حقوقدانان شورای نگهبان می‌پرسد که مگر ایشان (هاشمی رفسنجانی) چه گفته که باید رد صلاحیت شود و مصلحی در پاسخ وی اظهار کرده: «من با شخص کاری ندارم، من می‌گویم حفظ نظام این هزینه و این فایده را دارد.»
شورای نگهبان و باز هم تکذیب‌
این دومین اظهارات پرحاشیه حیدر مصلحی ظرف همین چند روز اخیر است. اولین آن مربوط به اختلافش با احمدی‌نژاد است که گفت وزیر اطلاعات، وزیر اطلاعات نظام است و او نمی‌توانسته هر اطلاعاتی را در اختیار محمود احمدی‌نژاد قرار دهد.
آنچه رخ داده شائبه بیشتر مهندسی انتخابات است؛ شائبه‌ای که کسی پاسخگوی آن نیست و سخنگوی سابق شورای نگهبان وقتی از او پرسیده شده «اگر چنین چیزی واقعیت داشته باشد به کدام نهاد باید شکایت کرد؟» گفته است: «من دعای فرج می‌خوانم، بقیه افراد را نمی‌دانم!»
چه بسا اطلاعات او از کف خیابان درباره هاشمی رفسنجانی هم جزئی از همان محرمانه‌هایش بوده که از رئیس‌جمهور وقت مخفی نگه داشته و در محضر شورای نگهبان آن زمان و حالا پس از هشت سال در آستانه سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری افشا می‌کند؛ افشاگری‌ای که مشخص نیست چرا مقارن با انتخابات ریاست جمهوری صورت می‌گیرد؟!
اما به هر حال آنچه او ادعا کرده، جنجالی تازه به راه انداخته است. قاعدتا اولین پاسخ به این اظهارات باید از سوی شورای نگهبان باشد و همین هم شد و البته پاسخ همان بود که انتظار می‌رفت؛ «تکذیب‌های بدون ادله محکم و قانع‌کننده.»
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان طبق معمول در توئیتی نوشت: «آقای مصلحی هرگز چنین مطلبی را در جلسه شورا بیان نکرد و نسبت به دیگر مطالب کلی ایشان نیز به شدت اعتراض شد و اعضا آن را قبول نداشتند. نمی‌خواهم برخورد آقایان را در جلسه با ایشان بگویم.»
او مطابق معمول همیشه این را هم اضافه کرد که «شورا گزارش نهادهای قانونی را بررسی می‌کند و نهایتا بر اساس تشخیص و رأی اعضا نتیجه اعلام می‌گردد.»
شواهدی بر صحت گفته‌های مصلحی
شورای نگهبان در حالی تکذیب می‌کند که برخی دیگر شواهدی بر صحت گفته‌های مصلحی ارائه می‌دهند؛ نمونه‌اش مصاحبه پنجم مهر سال 94 هاشمی رفسنجانی که با ادعای مصلحی مطابقت می‌کند. او در آن مصاحبه گفته بود: «مصلحی در جلسه آنها گفته که ما صبح و ظهر و شب به طور مرتب آرای آقای هاشمی را رصد می‌کنیم که ساعت به ساعت بالا می‌رود و الان به 70 درصد رسیده است و در این چند روز تا انتخابات اگر همین‌طور بالا برود، ایشان از 90 درصد بالاتر می‌رود و ما مصلحت نمی‌دانیم. چون اگر ایشان بیاید، همه‌ی رشته‌های دوره‌های ما را پنبه می‌کند.»
محمدهاشمی رفسنجانی، برادر اکبر هاشمی رفسنجانی هم دیروز در پی این افشاگری‌های تازه، طی مصاحبه‌ای اظهار کرده که «سه عضو شورای نگهبان در سال 92 همین مسائل را به آقای هاشمی گفته بودند.»
او با بیان اینکه بین گفته‌های آن اعضا تناقضی نبود و همه یک روایت مشابه داشتند، ادامه داده: «حالا هم وزیر اطلاعات وقت همان ماجرا را همانطور دوباره تایید کرده و فقط آقای کدخدایی است که می‌گوید اینطور نیست.» برادر هاشمی رفسنجانی توضیح دقیق‌تری داده و گفته است مصلحی به اعضای شورای نگهبان گفته بود که «اگر هاشمی رفسنجانی بیاید 30 میلیون رأی دارد و هاشمی با 30 میلیون رأی قابل کنترل نیست.»
برادر هاشمی رفسنجانی: مصلحی به اعضای شورای نگهبان گفته بود که «اگر هاشمی رفسنجانی بیاید 30 میلیون رأی دارد و هاشمی با 30 میلیون رأی قابل کنترل نیست.»
دعای فرج بخوانیم و دیگر هیچ!
در میان این همه ادعا که جایی برای راستی‌آزمایی آن هم نیست، رسانه‌ها اظهارات چند سال قبل کدخدایی را هم بازنشر کرده‌اند که گفته بود: «اگر این ادعا (که شورای نگهبان به اصرار مصلحی صلاحیت هاشمی را رد کرده است) صحت داشته باشد یعنی شورای نگهبان نداریم و در عوض افرادی داریم که نه خدا سرشان می‌شود نه قانون و نه شرع.»
و حالا آنچه رخ داده شائبه بیشتر مهندسی انتخابات است؛ شائبه‌ای که کسی پاسخگوی آن نیست و نجات‌الله ابراهمیان، سخنگوی سابق شورای نگهبان وقتی از او پرسیده شده است «اگر چنین چیزی واقعیت داشته باشد به کدام نهاد باید شکایت کرد؟» گفته است: «من دعای فرج می‌خوانم بقیه افراد را نمی‌دانم!»
برخی نیز آنچه امروز درباره رد صلاحیت رئیس مجمع وقت نظام مطرح می‌شود را همانی می‌دانند که در این دوره از انتخابات بر سر علی لاریجانی آمده است. برخی مانند اسحاق جهانگیری هم خواستار انتشار فیلم و صوت جلسه مربوط به این ادعا شده‌اند، تا شاید از دل آن بتوان دریافت که بالاخره باید صرفا دست به آسمان گشود و دعای فرج خواند یا اینکه همچنان اندک امیدی به صلاح امور و صداقت کارگزاران نظام با مردم هست.
بازار طعن و کنایه هم داغ است. عباس عبدی نوشته است: «اگر دو دهه پیش کسی می‌گفت روزی برسد که فردی چون هاشمی را یک روحانی درجه چند ردصلاحیت کند و به قول خودش ۱۲ مجتهد و حقوقدان هاج و واج نظرش را بپذیرند؛ حتما چنین شخص پیشگویی را به تیمارستان می‌بردند. ولی این هم رخ داده است.»
آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاحات هم به طعنه نوشته است: «به بهانه مصلحت نظام، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را رد صلاحیت کردند.»
آقایان اصولگرای نماینده مجلس اما واکنش متفاوتی داشته‌اند. مجتبی توانگر و ابراهیم رضایی، گفته‌های مصلحی را کاملا انتخاباتی دیده و حرف از جریانی مشکوک به میان آورده‌اند که قصد دارد «فردی از جنس تَکرار را رئیس جمهوری کند.»
نامه تظلم‌خواهی محسن به رهبر انقلاب
محسن هاشمی، پسر اکبر هاشمی رفسنجانی که اتفاقا درانتخابات حال حاضر ریاست جمهوری نیز داوطلب کاندیداتوری بود اما به سرنوشت سال 92 پدر دچار شد و صلاحیتش رد شد، نامه تظم‌خواهی به رهبری نوشته است.
او با اشاره به گفته‌های مصلحی و اینکه سخنگوی شورای نگهبان قبلا هم این اظهارات را ساده‌انگارانه قلمداد و تکذیب نمود، نوشته است: «من نیز مانند تعدادی از بزرگواران برای آنکه در فضای انتخابات تاثیر منفی نگذارم، سکوت کردم؛ اما اکنون که این مسائل صراحتا درباره آیت الله هاشمی رفسنجانی مطرح گردیده، از جنابعالی درخواست تظلم‌خواهی دارم.»
این دومین بار ظرف یک ماه گذشته است که شخصیت‌ها و چهره‌های سیاسی چنین صریح و در منظر عمومی شِکوه از شورای نگهبان به محضر رهبر انقلاب می‌برند؛ از این رو به نظر می‌رسد حاکمیت اگر به دنبال مشارکت پای صندوق رأی است، باید برای رفع تردیدها نسبت به این نهاد اقدامی اساسی کند؛ چراکه تردید و تشکیک نسبت به آن اکنون دیگر از کف خیابان به تظلم‌خواهی‌های علنی چهره‌های نظام کشیده شده است.
جهانگیری: مذاکرات را منتشر کنید
اسحاق جهانگیری که در آن زمان رئیس ستاد انتخاباتی‌‌ هاشمی بود، در رشته توئیتی در پاسخ به سخنان حیدر مصلحی خواستار انتشار مفاد آن جلسه شد.
جهانگیری نوشت: :«به عنوان رئیس ستاد‌ آیت‌الله ‌‌هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری ٩٢، از شورای محترم نگهبان می‌خواهم که برای جبران حقوق پایمال شده و احترام به افکار عمومی به جای هرگونه پاسخگویی غیر موثر، اقدام به انتشار فیلم و صوت کامل آن جلسه مهم نماید.»
واکنش فعالان سیاسی و رسانه‌ای
برخی از فعالان سیاسی ورسانه‌ای نیز به این موضوع واکنش نشان دادند.
عباس عبدی: «‏اگر دو دهه پیش کسی می‌گفت روزی برسد که فردی چون ‌‌هاشمی را یک روحانی درجه چند رد صلاحیت کند و به قول خودش ۱۲مجتهد و حقوقدان ‌‌هاج و واج نظرش را بپذیرند؛ حتما چنین شخص پیشگویی را به تیمارستان می‌بردند. ولی این هم رخ داده است.»
علی مطهری، نماینده سابق مجلس: «آقای مصلحی می‌گوید در سال ۹۲ به شورای نگهبان گفتم آقای‌‌ هاشمی رفسنجانی رای می‌آورد، به‌خاطر حفظ نظام مصلحت نیست تایید صلاحیت شود و شورا پذیرفت. آقای کدخدایی می‌گوید شورای نگهبان کاری به مصلحت ندارد و مر قانون را عمل می‌کند. به راستی تکلیف عدالت و تقوا در این شورا چه می‌شود؟»
حسام‌الدین آشنا: «حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای حیدر ‎مصلحی؛ از جنابعالی بابت روشن کردن بخشی مهم، حساس و ناشناخته از تاریخ جمهوریت در نظام جمهوری اسلامی ایران سپاسگزاریم.»
چرا مصلحی الان را انتخاب کرده است؟
در فضای انتخاباتی کشور و در حالی که عملکرد شورای نگهبان درباره احراز صلاحیت‌ها در کانون موافقت‌‌ها ومخالفت‌‌ها قرار دارد، انتشار این سخنان غافلگیرکننده از سوی کسی که خود برای حضور در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان از فیلتر این شورا گذشته چه نشانه‌ای‌‌ می‌تواند در بر داشته باشد؟
 فارس در این باره نوشته است:«این اظهارات مصلحی با هدف جلب توجه برای رای‌آوری در انتخابات مجلس خبرگان بوده است.»
برچسب ها: شورای نگهبان
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها