به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۲۵ ساعت ۱۰:۰۴
کد مطلب : ۲۷۷۹۵۰

کنسرت آنلاین نیاز به یک متولی دولتی دارد

کنسرت آنلاین نیاز به یک متولی دولتی دارد
گروه فرهنگی: کنسرت‌های آنلاین که امروز به دلیل کرونا در اینستاگرام رونق گرفته اند با موسیقی‌های خارج از عرف در حال ایجاد فرهنگ جدیدی هستند.هفتم خرداد ماه بود که قطع و وصل شدن تصاویر در کنسرت آنلاین شهرام ناظری حاشیه ساز شد. این امر تلنگری درباره احتمال وقوع مشکلات فنی در کنسرت‌هایی بود که مخاطبان برای تماشای آن بلیط تهیه می‌کنند. از دیگر کنسرت‌های آنلاین می‌توان به " ماه و نوا" اشاره کرد. این کنسرت در سه شب و با تلاش افراد بسیاری برگزار شد، اما تماشای آن رایگان اعلام شده بود.

تقریباً دو سال است که گوش سپردن به آواز آهنگین اهالی موسیقی از پشت صفحه‌های مجازی جایگزین همدلی و هم صدایی هنرمندان و مردم در سالن‌های کنسرت شده است. دیگر از آن لحظات پر شور و هیجان خبری نیست و این اتفاق چالش‌های بسیاری به دنبال داشته و برخی از اهالی موسیقی را به واکنش واداشته است.مهرشاد متین فر مدیر خانه موسیقی حوزه هنری اصفهان درباره کنسرت‌های موسیقی اصفهان، می‌گوید: در گذشته کنسرت‌هایی که در حوزه هنری اصفهان برگزار می‌شد عمدتاً یا در سالن سعدی یا در سالن سوره حوزه هنری برگزار می‌شد. اما در دوران شیوع کرونا کنسرت‌های حضوری متوقف شد و شکل آنها به طور کلی تغییر پیدا کرد.

وی می‌افزاید: کنسرت‌های آنلاین در طول این دو سال با اشکال متفاوتی در کشور ما اجرا شده است. گاهی اجرای هنرمند به صورت تکی و جداگانه و گاهی اجراها با هنرمندان دیگر ترکیب می‌شده است. حالت دوم هم به این صورت بوده است که تمامی هنرمندان با هم در سالن به اجرای موسیقی پرداخته‌اند و مخاطب نیز به صورت مجازی، شاهد کنسرت بوده است. در اصفهان نیز هنرمندان موسیقی، عمدتاً در سالن هنر سرای خورشید کنسرت‌های خود را اجرا می‌کردند و تماشاگران هم به صورت مجازی شاهد برنامه بودند.

مدیر خانه موسیقی حوزه هنری اصفهان ادامه می‌دهد: معتقدم که هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین حضور مخاطب در سالن شود. در حوزه هنری اصفهان هم از آنجایی که کرونا قصد رفتن نداشت، با نظر مدیریت جدید حوزه هنری، در سال جاری تصمیم داریم کنسرت‌ها را به صورت مجازی، در صفحه حوزه هنری اصفهان، برگزار کنیم. البته تمامی این برنامه‌ها به صورت موقت است. من معتقدم اگر در آینده وضعیت بهتر شد، دلیلی برای ماندگاری و اجرای کنسرت آنلاین وجود ندارد.

متین فر تصریح می‌کند: اینکه برخی معتقدند کنسرت آنلاین هم مزایایی دارد، باید از زوایا و دیدگاه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار گیرد. باید توجه داشته باشیم که هر شخصی از چه زاویه دیدی به این موضوع نگاه می‌کند. مثلاً یک کنسرت‌گذار بیشتر از دید اقتصادی به این ماجرا نگاه می‌کند.

کنسرت آنلاین نیاز به یک متولی دولتی دارد
کیوان عسگری پور فعال حوزه موسیقی و کنسرت گذار، اظهار می‌کند: کنسرت آنلاین نیاز به یک متولی دارد و از آنجایی که فرهنگ فروش بلیت آنلاین در اجتماع ما جا نیفتاده و اغلب کنسرت‌های آنلاین رایگان هستند، بنابراین این متولی باید دولتی باشد. این مساله در تهران وجود دارد و انجمن موسیقی با گروه‌های سنتی و فاخر محلی چنین همکاری‌هایی دارد. اما در شهرستان‌ها متأسفانه متولی وجود ندارد و ارشاد هیچ شهرستانی بودجه برای کنسرت‌های آنلاین اختصاص نداده است.

وی می‌افزاید: البته شهرداری اصفهان هم در طیف موسیقی سنتی با محوریت هنر سرای خورشید فعالیتی انجام داده است. البته خیلی گسترده نیست و مخاطبان خاصی دارد. عوامل و اجرا کنندگان این کنسرت‌ها هم دستمزد دریافت می‌کنند، اما این دستمزد تداومی ندارد و دوره برگزاری کنسرت‌ها به سختی به ماهی یک بار می‌رسد. بنابراین در سال نهایتاً ۱۰ گروه می‌توانند اجرا کنند.

این کنسرت گذار درباره بستر کنسرت‌های آنلاین تصریح می‌کند: بستر این کنسرت‌ها معمولاً اینستاگرام است؛ چرا که نیازی به مجوز ندارد و محیط آن رسمی نیست. برای برگزاری کنسرت‌ها در بستری دیگر به مجوز ارشاد و صدا و سیما نیاز است که این ارگان‌ها هم سخت گیری های مختص به خود را دارند و محدودیت‌هایی اعمال می‌کنند.
چرا کنسرت‌های فضای باز فقط در کیش برگزار می‌شود؟

عسگری پور اشاره می‌کند: با توجه به ادامه حضور ویروس کرونا در کشور، ایده طراحی بستری برای اجرای کنسرت‌ها هم مطرح و حتی برای این کار بلیت فروخته شد. اما واکنش خوبی نگرفتیم و استقبال مردم چشم گیر نبود. بنابراین کسی روی این طرح سرمایه گذاری نکرده است.

وی اضافه می‌کند: گلایه‌ها و سختی‌های این موضوع بسیار است. تقریباً ۱ سال و ۴ ماه است که کنسرتی برگزار نشده است. اما کسی به معیشت فعالان این حوزه توجه نمی‌کند. چرا کنسرت‌های فضای باز فقط باید در کیش برگزار شود و برای سایر شهرستان‌ها چنین برنامه ریزی صورت نمی‌گیرد؟ متولیان و مسئولان به هیچ نحوی حاضر به همکاری با فعالان این حوزه نیستند.
برچسب ها: کنسرت آنلاین
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها