به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۲۵ ساعت ۱۳:۲۴
کد مطلب : ۲۷۸۰۳۴

میوه‌های که برخی قسمت‌های آن‌ها مرگبار است

میوه‌های که برخی قسمت‌های آن‌ها مرگبار است
گروه علمی: برخی از گیاهان دارای بخش‌های سمی هستند که مصرف آن‌ها سلامت انسان را به خطر می‌اندازد. گرچه گیاهان زیادی هستند که ما از ریشه‌ها تا ساقه و برگ آن‌ها را مصرف می‌کنیم، اما حقیقت این است که هر گیاهی که میوه آن قابل استفاده برای انسان است بدان معنا نیست که سایر بخش‌های آن گیاه نیز مفید است.در حقیقت برخی از گیاهان تنها میوه شان خوردنی است و مصرف سایر بخش‌های آن مانند ریشه و ساقه به دلیل سمی بودن برای انسان مضر است. در این مطلب به برخی از این گیاهان می‌پردازیم:
 
۱- سیب زمینی
سیب زمینی گرچه جزو مواد غذایی است که ما به صورت روزانه مصرف می‌کنیم، اما دارای ترکیبات سمی مانند سولانین است. در گیاه سیب زمینی سولانین در ساقه و جوانه‌های آن متمرکز شده است. از این رو توصیه می‌شود از مصرف ساقه و نیز جوانه‌های سیب زمینی به دلیل سمی بودن اجتناب کنید. همچنین بخش‌های سبز سیب زمینی نیز دارای سولانین است و باید پیش از مصرف بخش‌های سبز آن را جدا کنید.

۲- گوجه فرنگی
گوجه فرنگی را اروپایی‌ها نخستین بار در آمریکای لاتین کشف کردند. با این حال،آن‌ها به مدت ۲۰۰ سال از این گیاه می‌ترسیدند و تا ۱۸۰۰ میلادی از آن استفاده نمی‌کردند. گرچه خود گوجه فرنگی بی ضرر است، اما برگ‌ آن دارای ترکیبات سمی سولانین و توماتین است. از این رو، اگر افراد اقدام به مصرف برگ‌های این گیاه کنند دچار ناراحتی گوارشی می‌شوند.

۳- سیب
سیب یکی از میوه‌های بسیار مفید است که به دلیل دارا بودن فیبر مصرف آن از سوی متخصصان تغذیه توصیه می‌شود. با این حال، هسته سیب سمی بوده و دارای ترکیبات سیانید است. در حقیقت دانه سیب دارای ترکیبی به نام آمیگدالین است. آمیگدالین در ترکیب با آنزیم‌های معده به سیانید که بسیار سمی است تبدیل می‌شود. با این وجود، هسته کامل سیب خطر کمتری دارد و هسته سیب جویده شده خطرناک است. برآورد می‌شود خوردن ۲۰۰ هسته جویده شده سیب می‌تواند یک انسان بالغ را به کام مرگ بکشاند. مصرف کمتر از این میزان می‌تواند باعث ناراحتی‌های گوارشی شود.

۴- بادمجان
برخی تصور می‌کنند خوردن بادمجان خام می‌تواند سمی باشد. این در حالی است که این موضوع صحت ندارد. با این وجود، برگ‌ها و شکوفه‌های بادمجان سرشار از ماده سمی سولانین هستند و مصرف آن‌ها می‌تواند باعث ایجاد احساس ناخوشی در افراد شود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها