به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۲۵ ساعت ۱۴:۳۶
کد مطلب : ۲۷۸۰۶۵

خطر حذف اصلاح‌طلبان جدی‌تر شده است؟

خطر حذف اصلاح‌طلبان جدی‌تر شده است؟
گروه سیاسی:  این خروجی و نتیجه با وجود بسیاری از تاثیرات در فرآیند کشورداری باعث کنار گذاشته شدن بسیاری از نیروها و نخبگان سیاسی شد که به ‌واسطه گرایش سیاسی‌شان از گردونه مدیریتی کنار گذاشته ‌شدند. روندی که سال ۸۸ نیز با توجه به شرایط سال‌های پس از انتخابات دوره دهم ریاست‌جمهوری تشدید شد و البته توام با برخورد‌های امنیتی و قضایی بود. حالا در آستانه برگزاری دوره سیزدهم انتخابات ریاست‌جمهوری و مشابهت‌های موجود، برخی معتقدند همین روند در قبال بسیاری از گروه‌های نخبگانی رخ خواهد داد. اما امسال علاوه بر این گروه‌هایی که عمدتا تندرو تلقی می‌شوند و نزدیکی‌ها و قرابت‌های جدی با جریان اصولگرایی دارند پیش از مشخص شدن نتیجه اظهارات تند و تیزی علیه اصلاح‌طلبان داشتند. اظهاراتی که این را به ذهن متبادر می‌کند، درصورت انتخاب کاندیدای اصولگرا احتمالا باید منتظر سخت‌تر شدن فضای تنفس سیاسی برای این جریان سیاسی و البته بدنه اجتماعی آنها بود. 
  مسوول روابط‌عمومی ستاد امر به ‌معروف و نهی ‌از منکر یکی از چهره‌هایی است که دیروز از حذف اصلاح‌طلبان از فضای سیاسی کشور گفت و در توییتی با ادبیاتی خارج از شؤون یک مسوول نهاد حاکمیتی به اصلاح‌طلبان تاخت. توییتی از الیاس قنبری، مدیر روابط عمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در فضای رسانه‌ای منتشر شد که نوشته شده ‌بود: «کاش همیشه رقابت و بحث و جدل بین انتخاب امثال رییسی و جلیلی باشه و اصلاح‌طلبان نجس برای همیشه گورشان را از سیاست ایران گم کنند.» در حالی که تصویر این توییت در رسانه‌ها موجود بوده و هست اما در صفحه توییتر او به نظر می‌رسد که این توییت حذف شده است.
اما در روزهای اخیر این تنها قنبری -که اساسا اسم و رسمی هم در جریان اصولگرایی ندارد و صرفا بخشی از بدنه این جریان به شمار می‌رود- نبوده که علیه اصلاح‌طلبان چنین موضع تند و تیزی گرفته است. مسعود ده‌نمکی نیز در یک اتاق مجازی کلاب‌هاوس از «حصر اصلاح‌طلبان» گفته است. در بخشی از صحبت‌هایش گفته در جریان انقلاب از بعضی شاخص‌ها و افراد عبور شده؛ این عبور فقط به اسم «پایداری» نیست، بلکه این جریان از طیف سنتی گذشته که اگرچه نه به این معنا که آنها را حذف کند اما شعارها و مدل رفتاری جدیدی شکل گرفته است. در واقع اشاره ده‌نمکی به جریانی است که از سال‌های نخست دهه ۹۰ تشکیل و تقویت شد و در ادامه تلاش کرد با کنار گذاشتن مشی و مرام اصولگرایان سنتی، راه و رسم تندتری را پی بگیرد. ده‌نمکی در بخش دیگری از این صحبت‌های کلاب‌هاوسی گفته است: «احساس می‌کنم دوستان، رقیب را نشناختند و فکر می‌کنند که با جبهه پایداری ۱۰ سال قبل روبه‌رو هستند. اگر اصلاح‌طلبان هم نتوانند خود را تغییر بدهند، دچار یک حصر تاریخی می‌شوند.»
پیش از این چهره‌هایی چون حسن عباسی که خود را یکی از تئوریسین‌های این جریان تندرو می‌داند و بیش از هر چیز روی مفاهیمی چون تهاجم فرهنگی یا جنگ نرم تمرکز دارد، در چند سخنرانی اخیر به برخی اعضا و نزدیکان دولت تاخت و با ادبیاتی مشابه، از شخص روحانی تا وزرایش را تهدید کرد. او حتی به عبدالناصر همتی حمله کرده و در یک سخنرانی با ادبیاتی سخیف خطاب به او به عنوان یکی از ۷ کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری که تا همین چندی پیش رییس کل بانک مرکزی بود و حالا به عنوان چهره‌ای نزدیک به اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو مطرح است، گفت: «ببین مردک رباخوار! به کوری چشم توی لیبرال، کاخ سفید را حسینیه خواهیم کرد.» این اظهارات حسن عباسی در واکنش به یکی از گفته‌های همتی در جریان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح شد. آنجا که همتی با اشاره به ۵ اصولگرایی که در انتخابات روبه‌روی او قرار گرفته‌اند، گفته بود که «مقابل جریانی قرار دارم که می‌گوید برویم کاخ سفید را حسینیه کنیم» و وقتی سعید جلیلی، کاندیدای نزدیک به جبهه پایداری انتخابات پیش‌رو در واکنش، اظهاراتش را «صحبت موحش» توصیف کرد، همتی در جریان مناظره دوم خطاب به جلیلی گفت: «مگر شما بر ترک این آقایان سوار نشده و بر سر آنها بوسه نزده‌اید؟»‌ اشاره‌ای احتمالا به عکسی که در فضای مجازی و رسانه‌ای منتشر شده و در آن سعید جلیلی ترک موتوری نشسته که سردار سعید قاسمی آن را می‌راند. نظامی بازنشسته‌ای که او نیز اخیرا در سخنانی درحالی که مشخصا بنای نقد رفتار انتخاباتی احمدی‌نژاد را داشت اما بیش از آنکه از رییس دولت نهم و دهم بگوید به ‌تندی علیه رییس دولت یازدهم و دوازدهم تاخت و فراتر از حمله به حسن روحانی و البته جواد ظریف، حتی به مرحوم هاشمی‌رفسنجانی و همسر و فرزندان ایشان نیز حمله کرد
مرجع : روزنامه اعتماد
برچسب ها: اصلاح‌طلبان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها