به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۲۵ ساعت ۱۴:۳۴
کد مطلب : ۲۷۸۰۷۴
عضو فقهای شورای نگهبان: مصلحی تصورات دلخواه خود را روایت کرده است

 مصلحی از اظهاراتش عقب نشینی کرد

 مصلحی از اظهاراتش عقب نشینی کرد
گروه سیاسی: وزیر اطلاعات دولت احمدی نژاد در پستی اینستاگرامی درخصوص اظهاراتش درباره رد صلاحیت آیت الله هاشمی توضیحاتی ارائه کرد.
حیدر مصلحی گفت:فیلم منتشر شده در فضای مجازی بخشی از نظرات اینجانب در خصوص فرآیند تایید صلاحیت‌ها در سال ۹۲ می‌باشد که ناقص بیان شده است.البته نظر جامع و کامل نسبت به شورای محترم نگهبان در نشست خبری مورخ ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ گفته شده و بزودی در صفحات رسمی منتشر خواهد شد.
لازم به ذکر است شأن و منزلت شورای محترم نگهبان والاتر از آن است که بدین گونه در فضای مجازی مورد هجمه قرار گیرد. در آخر با توجه به اطلاعات دقیقی که دارم شورای نگهبان به یک گزارش استناد نکرده و بعد از بررسی نهایی صلاحیت‌ها را اعلام می‌کنند.»
مصلحی اخیرا گفته‌بود هاشمی‌رفسنجانی به خواست او در شورای‌نگهبان ردصلاحیت شد چون رای بالایی داشت و به مصلحت نظام نبود که در انتخابات حاضر باشد. 
این اظهار نظر مصلحی موجی انتقادی به راه انداخت.  محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران و فرزند آیت الله هاشمی نامه ای به رهبر انقلاب نوشت و از از عملکرد شورای نگهبان تظلم خواهی نمود. اظهارات مصلحی موجی از شگفتی را به دنبال داشت. بسیاری این سوال را مطرح می کنند که چگونه یک وزیر توانسته براساس مصلحت نظام، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را رد صلاحیت کند. بسیاری از تحلیلگران معتقدند سخنان مصلحی بیانگر روند اشتباه ردصلاحیت ها در شورای نگهبان است. 
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در این باره در توئیتی نوشت: «بر اساس چه گزارش‌ها و مستنداتی درباره مهم‌ترین مسائل کشور حتی در ⁧شورای نگهبان⁩ تصمیم سازی و تصیم گیری می‌شود؟» 
شورای نگهبان بر اساس هزینه- فایده تصمیم نمی‌گیرد
در همین حال یک عضو فقهای شورای نگهبان در واکنش به اظهارات اخیر وزیر پیشین اطلاعات درباره نحوه تایید صلاحیت‌ها در شورای نگهبان گفت: گوینده این کلمات آنچه را که دوست می‌داشته یا فکر می‌کرده که اینچنین است، تصویری از واقع دانسته است و شورای نگهبان بر اساس هزینه- فایده تصمیم نمی‌گیرد.
آیت الله «سید محمدرضا مدرسی یزدی» درباره اظهارات اخیر حجت الاسلام «حیدر مصلحی» وزیر اسبق اطلاعات درباره نحوه رد صلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت: واقعیت آن است که از اظهارنظرها در بخشی از ویدوی منتشر شده، آن هم در شرایط کنونی بسیار تعجب کردم. از آن برهه زمان زیادی گذشته است و ممکن است برخی جزییات از ذهن من یا دیگران محو شده باشد اما من چیزی از اظهارات کلیپ منتشر شده به یاد نمی‌آورم بلکه به یاد می‌آورم که بعضی از مطالب ذکر شده صرفا برداشت‌های فردی است.
وی افزود: بهترین توجیه من این است که گوینده این کلمات در شرایط خاصی قرار گرفته و آنچه را که دوست می‌داشته یا فکر می‌کرده که اینچنین است، تصویری از واقع دانسته است. به ویژه آنکه شورای نگهبان با نهادهایی که گزارش کتبی و شفاهی می‌دهند بر سر «ان قلت» و «قلت» ایستادگی نمی‌کند که نتوانسته باشد «ان قلتی» وارد کند.عضور شورای نگهبان خاطرنشان کرد: روش هزینه-فایده از تصمیمات شورای نگهبان بیگانه است و شورای نگهبان بر اساس قانون اساسی و معیارهای اصل ۱۱۵ بررسی، تحقیق و صحبت می کند. نهادهای مسوول و مراجع رسمی هم نظرات و مطالب خود را عموما به صورت کتبی و گاهی شفاهی (که کم هم اتفاق می افتد) اطلاع می دهند. در چنین مواقعی یا هنگام تصویب قوانین، افراد متعدد با مسوولیت‌های بسیار بالا از وزارت و معاونت به شورای نگهبان می آیند و مطالب خود را ذکر می کنند.
وی افزود: بنای شورای نگهبان در چنین جلساتی این است که فقط حرف‌های آن ها را گوش کرده و در صورت وجود ابهام احتمالی از آن‌ها استفسار می کنند تا مرادشان معلوم شود و هرگز با آن‌ها مناقشه نمی‌کنند که قلت و ان قلتی وجود داشته باشد؛ به ویژه اگر گزارش تحلیلی باشد؛ شورای نگهبان کاری به تحلیل این نهادها ندارد. بنای شورای نگهبان هیچ زمان مناقشه با آن‌ها نبوده است. این تعبیر که «هیچ یک از فقها چیزی نگفتند»؛ درست نیست و تصمیم گیری شورای نگهبان هم هیچ‌گاه بر اساس تحلیل و یا گزارشی که قابل مناقشه باشد، یا معتبر نباشد، نیست.
عضو فقیه شورای نگهبان با اشاره به اینکه افراد نظرات خود در جلسات اعلام می کنند؛ تصریح کرد: بررسی ها پس از رفتن افراد اتفاق می‌افتد؛ یکی از تصمیمات معمول شورای نگهبان این است که گزارش افراد و مسوولان در حضور آن‌ها بررسی نمی شود و پس از رفتن آن‌ها از جلسه بررسی می شود و کسی هم نمی‌تواند ادعا کند که نظر اعضا بر اساس کدام معیار است.
مدرسی یزدی خاطرنشان کرد: در اصل ۱۱۵ قانون اساسی حدود ۱۰ تا ۱۱ معیار برای رییس جمهوری تعیین کرده است و هریک از اعضا بر اساس معیار متفاوت اعلام نظر می‌کند و کسی در ذهن کسی نیست. من از دیدگاه کسی که کنارم می‌نشیند در بسیاری از مواقع بی‌خبر هستم پس این ادعا که همه حرف‌های من را پذیرفتند؛ درست نیست.

 
برچسب ها: حیدر مصلحی
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها