به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۴:۳۱
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۲۲ ساعت ۱۴:۵۸
کد مطلب : ۲۷۸۸۴

هزينه تزریق يك سرم؛ 678 هزار تومان!

گروه جامعه: یک بیمار در بیمارستانی در غرب تهران حداقل 3 برابر هزینه واقعی خدماتی که در کمتر از یک ساعت گرفته است را پرداخت کرده است.
افزایش بار هزینه های سلامت بر دوش مردم یکی از اعتراضات کارشناسان سلامت و حتی مدیران دولتی نظام بهداشت و درمان ایران است. همین دیروز مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و وزیر اسبق بهداشت گفت که در نظام سلامت ایران پولی برای سرانه درمان مردم عادی وجود ندارد اما یک اتفاق احتمالا نادر در یکی از بیمارستان های تهران، همه معادلات گرانی نظام سلامت را بهم زده است. بیماری برای تزریق یک سرم معمولی در اورژانس بیمارستان عرفان در غرب تهران، 678 هزار تومان پرداخت کرده است. هرچند که در فاکتور بیمارستان سیاهه ای از خدمات مختلف نوشته شده که البته جمع آنها 678 هزار تومان نمی شود.

تصویر زیر این فاکتور را نشان مي‌دهد؛


علاوه بر این هزینه ها، این بیمار در ورود به اورژانس، 15 هزار تومان هزینه پذیرش داده است. اما همین خدمات طبق تعرفه وزارت بهداشت برای بیمارستان های خصوصی چنین است:
نوع خدمات هزینه بیمارستان
وصل سرم، آنژیوکت و دیگر خدمات پرستاری 60 هزار تومان
گلوکومتر (نوار قند خون) 7 هزار تومان
پالس اکسی متری 35 هزار تومان
هتلینگ آی سی یو در اورژانس (کمتر از 6 ساعت) 150 هزار تومان
 هدایت خدمات اورژانس توسط پزشک  25 هزار تومان
 جمع 277 هزار تومان

نکته اینکه مانیتورینگ آی سی یو قاعدتا نباید هزینه جداگانه ای در تعرفه های بیمارستانی داشته باشد، چون آی سی یو بدون مانیتورینگ معنا نمی دهد.

روایت خانواده بیمار
همه این هزینه ها به کنار، اما خانواده این بیمار روایت دیگری از ماجرا دارند. همسر بیمار دراین باره گفت: "همسرم پنج شنبه شب دلدرد شدیدی داشت. او پیش از آن سرماخوردگی طولانی مدتی هم داشت. به دلیل استفاده از داروهای متعدد مشکل معده پیدا کرده بود. به همین دلیل چندباری پیش از به پزشک مراجعه کرد و سرم زد. آن شب میهمانی بودیم، پیتزا پپرونی خورد. به همین دلیل درد معده دوباره سراغش آمد. به همین دلیل دوستانش او را به بیمارستان بردند. ابتدا به بیمارستان پارسیان مراجعه کردند که گفتند پزشک ندارند. بعد رفتند بیمارستان عرفان. در اورژانس مي‌خواستند برایش چادر اکسیژن بزنند و نوار قند بگیرند. خودش قبول نکرده بود. به پرستار اعتراض کرده که چرا این کارها را مي‌کنند؟ مي‌خواهید از من پول بی​خود بگیرید؟

پرستار هم گفته: فکر کردی تاحالا چقدر پیاده شدی که نگران پول هستی؟ بعد سرم نیم لیتری برایش نصب کرده بودند که نهایتا 20 دقیقه ای تمام شده. چند آمپول هم در سرم زده بودند. کلا حدود 45 دقیقه در اورژانس بوده اند." اما در هنگام ترخیص و پرداخت هزینه​ها همه شوکه مي‌شوند: "می​روند صندوق که حساب کنند؛ فیش داده بودند 678 هزار تومان. گفته بودند یعنی چی؟ گفته​اند همین است دیگر. تست قند و این چیزها نوشته بودند. اعتراض کردند، پاسخ گرفته​اند عرف ماجراست و ... بالاخره کارت کشیده و حساب کرده​اند و آمده بیرون."

توضیحاتی که اورژانس بیمارستان روز شنبه برای این هزینه داده بودند هم جالب است: رفتیم بیمارستان. گفتند به خاطر اینکه بردیم تو تخت آی سی یو خواباندیم گفتیم احتمالا با الکل مسموم شده باشد. همان موقع خودش گفته بوده که من مشروب نخورده​ام و مشکلم چیز دیگری است. بعد اعتراض کردیم که چیزهایی که این جا نوشته اید هیچ کدام انجام نشده. رییس اورژانس گفت نهایتا 20 درصد قبض را به شما بر مي‌گردانم. بعد که شرح هزینه ها را خواستیم گفتند بیمار را خوابانده ایم روی تخت آی​سی​یو و فقط 390 هزار تومان هزینه آن شده است.

گفتیم مي‌خواهیم با رییس بیمارستان حرف بزنیم، گفتند اگر پیش رییس بیمارستان بروید، همان 20 درصد را هم بر نمی​گردانیم. با رییس بیمارستان هم حرف زدیم، قرار شد موضوع را بررسی کند، اما گفت که عاقدتا اگر همه چیز درست باشد نمی​توانند بگویند 20 درصد را بر مي‌گردانیم." درواقع این بیمار اگر مطابق گفته​های همسرش در همان مدت 45 دقیقه و نهایتا یک ساعت هیچ خدمتی غیر از تزریق سرم و ویزیت پزشک اورژانس در بیمارستان عرفان نگرفته باشد، بیش از 10 برابر هزینه واقعی را پرداخت کرده. حتی اگر همه خدمات را هم گرفته باشد، حدود 3 برابر هزینه واقعی را پرداخت کرده است. گفتنی است امروز بیمارستان عرفان 240 هزار تومان از هزینه​ای که از این بیمار گرفته را پس داده است.
مرجع : خبرآنلاين

حمید رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۲ ۱۵:۱۱
بیماری آدما شده وسیله ای برای کسب درآمد پزشکا. درصورتی که بیشترین زحمتو پرستار بر بالین بیمارا میکشه و در عین حال کمترین پولو میگیره. یه پرستار با کلی مریض و سرو کله زدن با همراهای پر توقع مریضا و با فشار کاری زیاد و حقوق کم واقعا عدالت نیست. .بنظر من دریافت عادلانه پول از مریض و تقسیم عادلانه اون بین کلیه پرسنل درمان باید تو بیمارستانا حاکم بشه (198223)
۱۳۹۲/۱۰/۲۲ ۱۵:۴۰
به نظر من رسانه اي كردن اينگونه تخلفات أشكار باعث اگاهي مردم ميشود وكم كم بساط اينگونه سوء استفاده از مردم به بهانه كمبود دارو وغيره گرفته ميشود اميدواريم مسؤولين بازرسي نظارت واقعي به اينگونه مراكز خصوصي داشته باشند (198227)
۱۳۹۲/۱۰/۲۲ ۱۵:۴۵
دز انتشار اخبار تامل کن بهار! دوستت داریم (198228)
شناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۲ ۱۶:۳۸
با مراجعه به بیمارستان عرفان به صورت اورژانسی ، برای جراحی قلب باز توسط پزشک جراح مبلغ 15 میلیون تومان درخواست زیر میزی شد جای سوال است بیمه تکمیلی به چه درد می خورد ؟ آدم بمیرد بهتر است. آخر حتی در خصوص ضرورت انجام عمل جراحی هم شک کردم و احتمال دادم به خاطر گرفتن پول هر بلایی که بخواهند می توانند بر سرم در بیاورند و ناچار شدم از بیمارستان ترخیص و برای مداوا به دکتر دیگری مراجعه کنم خوب بود نهادی مسئول بر نحوه عملکرد بیمارستانها نظارت میگرد. (198232)
123
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۲ ۱۷:۲۰
تواین مملکت هیچ گونه نهاد نظارتی وجود ندارد حالا این بنده خدا پیگیری کرد شاید به نتیجه ای رسید ولی هستن کسایی که جرات ندارن حتی این قضایا را مطرح کنندویا دربرابر چنین بی عدالتی هایی اعتراض کنند جواب اونا رو کی باید بده؟ (198243)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۲ ۱۷:۵۰
پس کجا هستند مسئولین ؟! با ما مردم چه می کنند و همه خاموش اند .بخدا این نحوه حکومت کردن خیانت به مردم است. (198248)
گل پسر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۲ ۲۰:۴۴
در همه جای ایران این بی عدالتی هست سال 1384 ارتوپدبرای عمل مادر بزرگم مبلغ پانصد هزارتومان هزینه جداگانه دریافت کرد اونم واسه عمل در بیمارستان دولتی و تا این پولو پرداخت نکردیم حاضر به عمل نشد وقتی هم به بیمارستان اعتراض کردیم گفتن مااطلاع داریم ولی چاره ای نیست با زحمت این دکتر اومده توشهرستان و داره کار میکند وتازه دم در اطاق عمل خانم متخصص بیهوشی نیز تقاضای دریافت مبلغ 50 هزارتومان داشت _ بمیرم واسه سقراط و اون سوگند نامه پرمعنایش (198312)
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۲ ۲۰:۵۳
حتماً با نون اضافه و سرویس بوده!!! (198315)
ج.م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۲ ۲۲:۱۱
از ما بهتران که نمی خواهند .هزینه پرداخت کنند .بیچاره ماها. (198338)