به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۵ - ۱۶:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۱۲ ساعت ۱۷:۴۹
کد مطلب : ۲۸۰۷۳۶

عزم مجلس برای تصویب طرح پیام‌ رسان‌ها

عزم مجلس برای تصویب طرح پیام‌ رسان‌ها
گروه سیاسی: یک عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس  در خصوص علل و ضرورت تدوین طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی»، گفت: فعالیت‌های فرهنگی و بویژه رسانه‌ای خوراک روحی انسان را آماده می‌کند و هدف مهم و اصلی آن آگاهی رسانی است. همان گونه که برای تولید و توزیع مواد غذایی باید نظارت دقیق اعمال شود تا به سلامت مردم خسارت وارد نیاید، برای تولیدات فرهنگی نیز باید قائل به مراقبت باشیم تا در پوشش فعالیت‌هایی با ظواهر فریبا به کیان فرهنگی جامعه خیانت نشود و به بهانه آگاهی رسانی، تضعیف روحیه و تشویش اذهان عمومی صورت نگیرد و با لجن پراکنی سلامت اجتماعی لطمه نخورد.
مصطفی میرسلیم گفت: هدف اصلی طرح یادشده قانونمند کردن فعالیت‌ها در فضای مجازی و دفاع از حقوق عمومی در زمینه آگاهی رسانی و ساماندهی پیام‌رسان‌ها است.
 وی در مورد سابقه این نوع قانون گذاری در سایر کشورهای دنیا اظهار کرد: شاید اغراق نباشد اگر بگویم وضع ما در جمهوری اسلامی ایران متأسفانه به لحاظ بی قانونی در زمینه فعالیت‌های فضای مجازی استثنایی است و هرکس، از بیگانه و آشنا، هر اقدامی که بخواهد می‌تواند در فضای مجازی انجام دهد بدون آنکه رسماً امکان رسیدگی به حق و تکلیف وجود داشته باشد.
چندین سال است نسبت به این نابسامانی در سطوح مختلف نظام و نسبت به حکمفرمایی قانون جنگل در فضای مجازی، اعتراض شده و هیچگاه دولت اقدام شایسته ای برای تهیه لایحه یا وضع مقررات قانونی نکرده است.  در بسیاری از کشورها که خود را مهد آزادی و آگاهی می‌پندارند قواعد سختگیرانه ای برای فعالیت‌های فضای مجازی وجود دارد تا اطمینان حاصل شود که ظلمی رخ نمی‌دهد و اگر احیاناً اجحافی صورت گیرد و به حقوق افراد یا جامعه تعرض شود قابل رسیدگی باشد؛ ما از این لحاظ عقب مانده ایم و بسیار تأخیر داریم.
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی ملاحظات سیاسی دولت‌ها مانع از این قانونمندی شده و طبیعی است که خسارت‌هایی به افراد و جامعه وارد آمده باشد، البته جلوی ضرر را هر کجا بگیریم منفعت است ولی این مقررات قطعاً منافع نامشروع عده‌ای را به خطر می‌اندازد و آنها را به تکاپو و جنجال آفرینی و اعتراض وامی‌دارد.میرسلیم در مورد قابلیت‌های فضای مجازی گفت: قابلیت‌های فضای مجازی بسیار گسترده است و هرچه پیشرفت در زمینه فناوری اطلاعات بیشتر شود بر این قابلیت‌ها افزوده می‌شود. این قابلیت‌ها جنبه‌های متنوع اقتصادی و فرهنگی و هنری و اجتماعی و آموزشی و سیاسی و حتی امنیتی دارد و می‌دانیم که هر جا امکان استفاده مقبول از قابلیت‌هایی وجود داشته باشد به موازات آن، امکان سو استفاده نیز شکل می‌گیرد و لذا ضروری است حدود مجاز تعیین و مراعات شود تا تبهکاران نتوانند به راحتی دست به تعدی و اخلال بزنند.وی تصریح کرد: توجه داشته باشیم که سو استفاده نیز نوعی فعالیت است و ممکن است از آن به کسب و کار تعبیر شود که هرچند مجاز نباشد ولی درآمدزا است و چه بسا درآمد آن هنگفت تر از استفاده‌های مجاز باشد از قبیل فعالیت‌های توأم با تقلب و تخلف و سرقت و قاچاق و ابتذال و انحرافات اخلاقی و جنسی و آدم فروشی.
نماینده تهران افزود: طرح فوق در نهایت پس از سپری شدن دوران آزمایش باید با توجه به تجربه‌ای که به دست آمده برای دائمی شدن به تصویب مجلس برسد. این روش به هیچ وجه در تعارض با شفافیت نیست و اصلاً فلسفه مطرح شدن قانون صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیامرسان های اجتماعی، ایجاد شفافیت در مورد فعالیت‌های گوناگون در فضای مجازی و ممانعت از کسب و کارهای غیر شفاف و تبهکارانه و مخرب و پولشویانه است.

 
برچسب ها: مجلس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها