به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۶:۰۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۲۴ ساعت ۲۱:۴۷
کد مطلب : ۲۸۲۶۱۴

آمریکا برای شناسایی عوامل حملات سایبری ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرد

گروه بین‌الملل: وزارت خارجه آمریکا برای اطلاعات موثر در شناسایی مسئولان حملات سایبری مورد حمایت دولت‌های خارجی به زیرساخت‌های ایالات متحده، از جمله حملاتی که با هدف باج‌گيری انجام می‌شود ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرد.
تابلویی از نمادهای فرماندهی سایبری، آژانس امنیت ملی و سرویس امنیت مرکزی در ورودی آژانس امنیت ملی آمریکا.
تابلویی از نمادهای فرماندهی سایبری، آژانس امنیت ملی و سرویس امنیت مرکزی در ورودی آژانس امنیت ملی آمریکا.
کاخ سفید نیز اعلام کرد که دولت آمریکا یک گروه کاری ویژه برای هماهنگ کردن اقدامات در برابر باج‌گیری سایبری تشکیل داده است. علاوه بر این، دولت آمریکا قرار است یک وبسایت ویژه به نام «توقف باج‌افزار» راه‌اندازی کند و از طریق آن کمک‌های فنی و اطلاعاتی برای مقابله با باج‌گیری سایبری و ارتقاء امنیت شبکه‌های کامپیوتری را در اختیار عموم قرار خواهد داد. بخش جرایم مالی وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز با هدف مقابله موثرتر با پولشویی در معاملات رمزارزها و ردیابی سریع باج‌های سایبری که به شکل رمزارز دریافت می‌شوند قرار است ارتباط خود با بانک‌ها و شرکت‌های فناوری دیجیتال را تقویت کند. دولت آمریکا امیدوار است از طریق این اقدامات بخش بیشتری از مبالغ باج‌گیری را در مسیر نقل‌وانتقال آن‌ها ضبط کند. پلیس فدرال آمریکا در باج‌گیری سایبری از شرکت خط لوله انتقال انرژی «کلونیال» که در ماه مه امسال روی داد توانست ۴.۴ میلیون دلار از مبلغ باج را ردگیری و ضبط کند.
 این جایزه ۱۰ میلیون دلاری در چارچوب طرح موسوم به «جایزه برای عدالت» در وزارت خارجه آمریکا تصویب شده‌ است. وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود گفته است این جوایز به افرادی تعلق می‌گیرد که بتوانند هویت و محل مهاجمان سایبری را مشخص کنند و در صورت لزوم مبلغ جایزه می‌تواند در شکل رمزارز پرداخت شود. یکی از جدیدترین موارد از حملات سایبری با هدف باج‌گیری، روز دوم ژوئیه (یازده تیر) توسط یک گروه تبهکاری وابسته به حکومت روسیه صورت گرفت. هدف اصلی حمله، یک شرکت تولیدکننده نرم‌افزار به نام «کاسیا» بود که در فلوریدا مستقر است. مهاجمان از طریق حمله به این شرکت، شبکه کامپیوتری بیش از هزار موسسه و نهاد را در سراسر جهان مختل کردند. مهاجمان به فاصله کوتاهی پس از دریافت باج، قفل نرم‌افزاری این شبکه‌ها را باز کردند.
برخی از رسانه‌ها حدس می‌زنند که دولت آمریکا این باج را پرداخت کرده است ولی مقامات آمریکایی تاکنون دراین زمینه اظهار نظر نکرده‌اند. کارشناسان امنیت سایبری معتقدند که این گروه تبهکار که حمله اخیر خود را با نام «رویل» انجام داده بود احتمالا تصمیم گرفته است که مدتی ناپدید شود و در آینده با عنوان جدیدی ظاهر خواهد شد. تجربه نشان داده که تبهکاران سایبری برای گمراه کردن نهادهای انتظامی همواره از این روش استفاده می‌کنند. احتمال دیگر این است که ولادیمیر پوتین هشدار جو بایدن در مورد اقدامات تلافی‌جویانه علیه روسیه در صورت مهار نکردن مهاجمان سایبری در آن کشور را جدی گرفته است.
البته چنین احتمالی بسیار ضعیف است چون دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، در نشست خبری روز چهارشنبه از ناپدید شدن رویل اظهار بی‌اطلاعی کرد. او گفت:«من نمی‌دانم چه گروهی در کجا ناپدید شده است». او تاکید کرد که از نظر حکومت روسیه تبهکاری سایبری «غیرقابل قبول و مستحق مجازات است». کارشناسان امنیت سایبری می‌گویند پس از هشدار رئیس‌جمهوری آمریکا به ولادیمیر پوتین هیچ نشانه‌ای از پیگرد و سرکوب تبهکاران سایبری در روسیه دیده نمی‌شود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها