به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۷ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب : ۲۸۵۰۸۷

شش عادت سالم را از ژاپنی‌ها یاد بگیرید

شش عادت سالم را از ژاپنی‌ها یاد بگیرید
گروه علم وفناوری: ژاپن بیش از سایر ملت‌های کره زمین دارای افراد صد‌ساله به بالا است. اما چرا؟
ممکن است برخی از تفاوت‌های ژنتیکی در این امر باشد، اما رژیم‌های غذایی و شیوه‌های زندگی خاصی در میان ژاپنی‌ها وجود دارد که منجر به طول عمر بیشتر در میان افراد این کشور می‌شود:
روزانه مقداری جلبک دریایی بخورید: رژیم غذایی ژاپنی با بسیاری از غذاهای گیاهی مغذی همراه است، اما جلبک دریایی در‌این‌میان، یک محصول برجسته است. اکثر گیاهان دریایی مملو از مواد معدنی مانند ید، مس و آهن به‌همراه آنتی‌اکسیدان‌ها، پروتئین، فیبر و چربی‌های مفید امگا ۳ هستند. می‌توانید میان‌وعده‌های جلبک دریایی را به جای چیپس بخورید و یا آنها را روی پاپ‌کورن یا سبزیجات تفت‌داده‌شده خرد کنید. یک سالاد جلبک دریایی را امتحان کنید که با واکامه درست می‌شود؛ نوعی جلبک دریایی که می‌تواند گردش خون را بهبود بخشد و سلامت مو و پوست را تقویت کند.
غذاهای دریایی را مرتب مصرف کنید: نکته‌ای که رژیم غذایی ژاپنی را بسیار سالم می‌کند، تمرکز آن روی غذاهای دریایی است. ژاپن کمترین میزان بیماری قلبی در جهان را دارد و مردان ژاپنی میانسال در مقایسه با آمریکایی‌ها، کلسترول بسیار کمتری در عروق خود دارند. رژیم غذایی ژاپنی شامل مصرف ۳۰ کیلوگرم غذای دریایی در سال است. خوردن غذاهای دریایی فقط دو بار در هفته نه‌تنها باعث بهبود سلامت قلب می‌شود، بلکه با سلامت مغز نیز ارتباط دارد.
چای سبز بنوشید: بدون‌شک چای سبز یکی از نوشیدنی‌های سالم و نوشیدن آن در ژاپن یک عادت روزانه است. چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های پلی‌فنول است که التهاب را کاهش می‌دهد، از سلول‌ها در برابر آسیب‌هایی که باعث پیشرفت بیماری‌های مزمن می‌شود، محافظت و باکتری‌های خوب روده را تقویت می‌کند.
قبل از سیر شدن، دست از غذا بکشید: ژاپنی‌ها هنگامی که ۸۰ درصد احساس سیری می‌کنند، دست از غذا خوردن می‌کشند. در اصل، این نوعی غذاخوردن همراه با ذهن‌آگاهی است. علاوه‌بر‌این، ژاپنی‌ها معتقدند که باید به آرامی غذا بخورید، هنگام غذا موبایل‌ها را خاموش و حواس‌پرتی‌های غیر‌ضروری را هنگام غذا‌خوردن محدود کنید.
حمام جنگل را امتحان کنید: روش shinrin-yoku، به معنای حمام جنگل، در میان ژاپنی‌ها نوعی طبیعت‌درمانی است. به این شکل که وقتی در طبیعت هستید، از همه حواس خود استفاده می‌کنید، مثلاً با احساس باد یا خورشید بر روی پوست خود، دیدن سایه درختان روی چمن‌ها و شنیدن خش‌خش برگ‌ها. حمام جنگل با فشار‌خون پایین، غلظت پایین هورمون استرس یا همان کورتیزول و افزایش فعالیت سیستم عصبی پاراسمپاتیک مرتبط است.
محافل قوی اجتماعی را حفظ کنید: پیوندهای قوی اجتماعی، دلیلی است که مردم ژاپنی از سلامتی جسمی و عاطفی بهتری در سنین پیری برخوردار هستند. در ژاپن، ادغام اجتماعی ممکن است به چندین روش صورت گیرد. به‌عنوان‌مثال، در اوکیناوای ژاپن، جایی که میانگین امید به زندگی زنان حدود ۹۰ سال، یعنی بیشترین سن در جهان است، مردم نوعی شبکه اجتماعی را به نام «موآی» تشکیل می‌‌دهند. موآی گروهی چند‌‌نفره از دوستانی است که از نظر اجتماعی، احساسی و حتی مالی همدیگر را در تمام طول عمر حمایت می‌کنند.

 
برچسب ها: ژاپن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها