به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۷ ساعت ۱۳:۲۶
کد مطلب : ۲۸۵۰۹۰

احداث ۱۱۰ سیلوی موشک‌ هسته‌ای توسط چین

احداث ۱۱۰ سیلوی موشک‌ هسته‌ای توسط چین
گروه بین الملل: در پی انتشار گزارشی جدید درباره احداث ۱۱۰ سیلوی موشکی دیگر توسط چین، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) و نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره این کشور از توسعه و تقویت توان هسته‌ای چین ابراز نگرانی کردند.
«فدراسیون دانشمندان آمریکا» گفت تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که چین مشغول احداث مجموعه‌ای جدید از این سیلوها در نزدیکی شهر «هامی» در نواحی شرقی ایالت سین‌کیانگ است.
هفته پیش نیز گزارش دیگری در مورد احداث حدود ۱۲۰ سیلو در صحرای یومن واقع در ۳۶۰ کیلومتری جنوب شرقی هامی منتشر شده بود.گزارش جدید در مورد افزايش سیلوهای زیرزمینی موشک‌های هسته‌ای در چین در آستانه مذاکرات وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، با مقامات روسیه منتشر شد. شرمن چند روز پیش در پکن با مقامات دولت چین دیدار و گفت‌وگو کرد. پکن در حاشیه این دیدار آمریکا را به خلق یک «دشمن فرضی» با هدف منحرف کردن افکار عمومی از موضوعات داخلی و تضعیف چین متهم کرد.
فرماندهی راهبردی ایالات متحده آمریکا در واکنش به گزارش اخیر که در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شده است، در توئیتی بر «پنهان‌کاری» مقامات چین تاکید کرد.
واشینگتن اواسط تیرماه تقویت توان هسته‌ای چین را «نگران‌کننده» خواند و گفت به نظر می‌رسد که پکن از سیاست خود در چند دهه گذشته که به مهار خطرات هسته‌ای محدود می‌شد، فاصله گرفته است.وزارت خارجه آمریکا از چین خواسته است برای انجام اقدامات عملی و کاهش خطر بی‌ثباتی در رقابت تسلیحاتی با واشینگتن مذاکره کند.مایک ترنر، از اعضای جمهوری‌خواه کمیته نیروهای مسلح کنگره، توسعه توان هسته‌ای چین را «بی‌سابقه» دانسته است.به گفته این نماینده جمهوری‌خواه، شواهد نشان می‌دهد که این قبیل اقدامات با هدف «تهدید» آمریکا و متحدان این کشور صورت می‌گیرد. ترنر امتناع چین از مذاکره در مورد کنترل تسلیحاتی را «مایه نگرانی» خواند و تاکید کرد که این رفتار مقامات چین باید از سوی همه دولت‌های مسئول محکوم شود.
مایک راجرز، دیگر نماینده جمهوری‌خواه در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان، نیز گفت که توسعه توان هسته‌ای چین نشان می‌دهد آمریکا نیز باید به سرعت قدرت هسته‌ای خود را نوسازی کند.
وزارت دفاع آمریکا در سال ۲۰۲۰ تعداد کلاهک‌های هسته‌ای چین را حدود ۲۰۰ فروند يا کمی بيشتر تخمین زد و گفت انتظار می‌رود که این تعداد در سال‌های آینده دست‌کم دو برابر شود.
کارشناسان تسلیحاتی می‌گویند آمریکا حدود سه هزار و ۸۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد و طبق اسناد علنی وزارت دفاع در مارس سال جاری، یک‌هزار و ۳۵۷ مورد از این کلاهک‌ها در حالت عملیاتی هستند.واشینگتن بارها از پکن خواسته است تا به مذاکرات آمریکا و روسیه درباره پیمان جدید کنترل تسلیحاتی بپیوندد.جو بایدن و ولادیمیر پوتین، روسای‌جمهوری آمریکا و روسیه، در جریان نخستین دیدار خود در ماه گذشته میلادی در ژنو توافق کردند که در آینده نزدیک هر دو کشور «گفت‌وگوهای ثبات راهبردی» با هدف جلوگیری از جنگ اتمی را آغاز کنند.
دولت چین مدعی است که زرادخانه هسته‌ای این کشور در مقایسه با توان هسته‌ای آمریکا و روسیه بسیار ناچیز است و اعلام آمادگی کرده که در عرصه امنیت راهبردی با آمریکا گفت‌وگوهای دو جانبه‌ای «براساس برابری و احترام متقابل» انجام دهد.



 
برچسب ها: چین
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها