به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۷ ساعت ۱۳:۳۲
کد مطلب : ۲۸۵۰۹۲

۵۰ میلیارد دلارسود سه شرکت بزرگ فناوری

۵۰ میلیارد دلارسود سه شرکت بزرگ فناوری
گروه اقتصادی: سود سه شرکت بزرگ فناوری دیجیتال، اپل، آلفابت و مایکروسافت، در سه ماهه آوریل تا ژوئن سال ۲۰۲۱ در مجموع بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار بود که میزان تاثیرگذاری آن‌ها بر نحوه زندگی مردم را به خوبی نشان می‌دهد.
هر چند منابع اصلی درآمد و سودآوری این شرکت‌ها متفاوت است ولی این رقم سرسام‌آور و بی‌سابقه نشان می‌دهد که چرا نهادهای ناظر بر فعالیت اقتصادی در کشورهای گوناگون در مورد نیرومندتر شدن این شرکت‌ها حساسیت و نگرانی دارند.
ارزش مالی این سه شرکت بزرگ طی یک سال و نیم گذشته و از زمان شروع همه‌گیری کرونا تاکنون بیش از دو برابر شده و به ۶.۴ تریلیون دلار رسیده است.

اپل
میزان فروش و سودآوری اپل، اولین تولیدکننده تلفن‌های همراه شبکه ارتباطی فایو جی، از پیش‌بینی اکثر کارشناسان بیشتر بوده است. سود آن در سه ماهه دوم سال جاری دو برابر بازه زمانی مشابه در سال گذشته و ۲۱.۷ میلیارد دلار بوده و درآمد آن با ۳۶ درصد افزایش به حدود ۸۱ میلیارد دلار رسیده است.
با این همه ، تیم کوک، مدیر عامل شرکت اپل با اشاره به شیوع گسترده سویه دلتا ویروس کرونا در مورد درآمد این شرکت در ماه‌های آینده ابراز تردید کرد و گفت: «مسیر احیای اقتصادی پرپیچ و خم است». به همین دليل شرکت اپل بازگشت کارکنان به محل کار را از سپتامبر به اکتبر به تعویق انداخته است هر چند اکثر فروشگاه‌های اپل از چند ماه پیش فعالیت عادی خود را از سر گرفته‌اند.یکی از منابع اصلی درآمد اپل، تلفن همراه مدل «آیفون ۱۲» و اولین تلفن همراهی است که با شبکه ارتباطی فایو جی کار می‌کند. درآمد حاصل از فروش آیفون در سه ماهه دوم سال جاری در مقایسه با سال گذشته حدود ۵۰ درصد افزایش یافت و به ۴۰ میلیارد دلار رسید.

آلفابت
ارزش مالی شرکت آلفابت نیز از شروع همه‌گیری کرونا افزایش یافته است هر چند سهم درآمد این شرکت از محل آگهی‌های تجاری در ماه‌های اول همه‌گيری کمی کاهش یافت. با پیشرفت سریع واکسیناسیون در کشورهای ثروتمند خرید و مصرف افزایش یافته و در نتیجه درآمد گوگل، زیر مجموعه فناوری آلفابت، رو به افزایش گذاشته است.
سود آلفابت در سه ماهه دوم سال جاری به ۱۸.۵ میلیارد دلار رسید که تقریبا سه برابر بازه زمانی مشابه در سال گذشته است. به گفته سونداری پیچای، مدیرعامل گوگل، تحت تاثیر رونق فعالیت‌های اقتصادی درآمد این شرکت از محل آگهی‌های تجاری در سه ماهه دوم سال جاری با ۶۹ درصد افزایش به حدد ۵۰ میلیارد دلار رسیده است.
به گفته گوگل، بخش اعظم افزایش اين سود از محل آگهی‌های تجاری مربوط به فروش کالاهای مصرفی، گردشگری و کالاهای سرگرمی است. درآمد آلفابت با ۶۲ درصد افزایش در مقایسه با سه ماهه دوم سال گذشته به حدود ۶۱.۸۸ میلیارد رسیده که با کسر مالیات و هزینه‌های دیگر بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار است.

مایکروسافت
شرکت مایکروسافت نیز اعلام کرد که درآمد آن در سه ماهه دوم سال جاری در مقایسه با سال گذشته ۲۱ درصد افزایش یافته و به ۴۶.۲ میلیارد دلار رسیده است.
افزایش تقاضا برای نرم‌افزارهای محصول مایکروسافت در طول همه‌گیری ویروس به دلیل گسترش آموزش و کار از راه دور يکی از دلايل مهم افزايش چشمگير درآمد این شرکت است.
بخش اعظم این افزایش درآمد محصول فروش خدمات بایگانی مجازی مایکروسافت و نرم‌افزارهای اداری این شرکت است چون در یک سال و نیم گذشته میزان فروش کامپیوترهای شخصی این شرکت فقط ۹ درصد افزایش یافته است.شرکت مایکروسافت می‌گوید که مشکلات در چرخه تامین قطعات روی میزان تولید کامپیوترهای شخصی از جمله ویندوز تاثیر گذاشته است. مایکروسافت اخیرا اعلام کرد که جدیدترین نسخه اين سيستم عامل به نام «ویندوز ۱۱» اواخر سال جاری میلادی به بازار عرضه خواهد شد.

 
برچسب ها: فناوری دیجیتال
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها