به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۵:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۱۷ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : ۲۸۶۹۸۱
امین واردات خودرو را محدود می‌کند؟

رضا فاطمی امین، وزیر صنعت شد؟

رضا فاطمی امین، وزیر صنعت شد؟
گروه اقتصادی: آخرین گمانه‌زنی‌ها می‌گوید رضا فاطمی امین قرار است به وزارت صنعت، معدن و تجارت برود. فردی که پیش از این قائم مقام ابراهیم رئیسی در آستان قدس بود. اما رویکرد فاطمی امین به اقتصاد چیست و اگر او به ساختمان سمیه برود وضعیت صنعت و به خصوص خودرو چه می‌شود؟دی ماه سال ۹۷ ابراهیم رئیسی در حکمی رضا فاطمی امین را به‌عنوان قائم‌ مقام جدید آستان قدس رضوی معرفی کرد و این همراهی در آستان قدس همان دلیلی است که احتمالا سبب شده فاطمی امین حالا گزینه نهایی وزارت صمت باشد.اگرچه او سوابق اجرایی و مدیریتی دیگری هم در حوزه صنعت دارد.

رضا فاطمی امین کیست؟
رضا فاطمی امین متولد شاهرود است. او ۴۷ سال سن دارد و احتمالا یکی از وزرای جوان کابینه ابراهیم رئیسی خواهد بود. او سال ۷۱ تحصیلات خود را در رشته الکترونیک دانشگاه فردوسی مشهد شروع کرد و اکنون دکتری مدیریت راهبردی دانش دارد.
 
فاطمی امین البته در سن ۲۳ سالگی و  از سال ۷۵ به جمع مدیران کشور اضافه شد و مدیرعامل  موسسه نورالثقلین شد. بخش مهمی از سمت‌های فاطمی امین مربوط به فعالیت او در آستان قدس و مشهد است و بخش دیگر آن مربوط به فعالیت در وزارت صمت است.فاطمی امین، مجری پروژه شهر سالم مشهد بوده. مشاور قائم مقام آستان قدس رضوی، مدیر مرکز سرمایه‌گذاری و مشارکت آستان قدس رضوی، مدیرعامل سازمان اقتصادی رضوی و نهایتا قائم مقام آستان قدس شد.

او در وزارت صمت هم صمت‌های مختلفی بر عهده داشته است. البته فقط در دولت احمدی‌نژاد و در بازه زمانی سال ۸۷ تا ۹۱. او در این مدت رئیس ستاد تحول صنایع و معادن، عضو هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، سخنگوی ورزات صنایع و معادن، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، عضو و دبیر ستاد سرمایه‌گذاری و اشتغال وزارت صنایع و معادن و عضو کارگروه اجرای قانون ارتقای کیفی تولید خودرو و سایر تولیدات صنعتی بوده است.
 
او همچنین عضو کمیته عالی پدافند غیرعامل وزارت صنعت، معدن و تجارت، عضو شورای عالی آموزش و پرورش و عضو شورای پژوهشی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها بوده است.

رویکرد وزیر صمت جدید به صنعت خودرو
اما رویکرد رضا فاطمی امین به بحث صنعت به خصوص در حوزه خودرو چیست؟
ترکیب جدیدی که از کابینه ابراهیم رئیسی دیده می‌شود این است که این دولت و به خصوص تیم اقتصادی آن نگاه اقتصاد دولتی دارند. به عبارتی رویکرد این دولت کنترل بیشتر بازار، تاکید بیشتر بر قیمت‌گذاری کالاها و خدمات است. از طرفی هم ابراهیم رئیسی بارها در سخنان خود بر مساله خودکفایی و حمایت از تولید داخل تاکید کرده و هم معاون اول او یعنی محمد مخبر چنین نگاهی دارد.

تاکید بر خودکفایی از نگاه مخبر چنان بوده که او حتی در شش ماه گذشته بر تولید واکسن کرونای داخلی هم تاکید داشت و واردات واکسن به ایران تنها زمانی سرعت گرفت که قرار شد مخبر از ستاد اجرایی فرمان امام به کابینه بیاید. قبل از آن تمام تمرکز مخبر در ستاد اجرایی فرمان امام، تولید واکسن برکت بود.حالا چنین نگاهی حتما در دیگر وزارتخانه‌ها هم دیده می‌شود. به خصوص در وزارت صنعت، معدن و تجارت که قرار است سکاندار آن رضا فاطمی امین، قائم مقام ابراهیم رئیسی باشد.

احتمالا در دولت رئیسی و در وزارت صمت جدید باید منتظر ممنوعیت و محدودیت بیشتر واردات خودروهای خارجی باشیم. احتمالا این دولت با رویکرد حمایت از خودروسازان داخلی به میدان می‌آید. به خصوص در شرایط کنونی که از برجام و مذاکرات وین هم اخبار خوشی به گوش نمی‌رسد.پیش از این هم با خروج آمریکا از برجام، شرکت‌های رنو و پژو ایران را ترک کردند و حالا احتمالا دولت رئیسی با شعار خودکفایی بیشتر، هم ممنوعیت واردات خودرو را تمدید کند و هم بر خودکفایی در صنعت خودرو تاکید کند.
مرجع : تجارت نیوز

میترا
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۵/۱۷ ۱۴:۰۵
لطفا سمت درسته نه صمت (375625)
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۵/۱۹ ۲۲:۰۶
صمت درسته چون مخفف صنعت و معدن و تجارت است (375745)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها