به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۲۰ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب : ۲۸۷۴۵۶

تغییرات اقلیم و آلودگی‌های سمی

تغییرات اقلیم و آلودگی‌های سمی
گروه علمی: بر اساس یک مطالعه جدید، مشخص شد بین آلودگی سمی که مستقیماً به سلامت انسان آسیب می‌رساند و آلودگی غیرسمی که به گرمایش جهانی و تغییرات آب و هوا منجر می‌شود، ارتباط قوی وجود دارد.
انسان مقادیر قابل توجهی آلودگی‌های سمی و غیر سمی تولید می‌کند که آلودگی‌های سمی، همچون ذرات ریز به طور مستقیم به سلامت انسان آسیب می رسانند و آلودگی‌های غیر سمی به گرمایش جهانی منجر می شود.

محققان معتقدند آلودگی سمی و غیر سمی می‌توانند یکدیگر را تشدید کنند و در یک مطالعه جدید، ارتباط قوی بین آلودگی سمی که مستقیماً به سلامت انسان آسیب می رساند و آلودگی غیر سمی که به گرمایش جهانی و تغییرات آب و هوا منجر می شود، مشخص شد. این مطالعه همچنین لیستی از ۱۰ کشوری را که بیشتر در معرض تغییرات آب و هوا و آلودگی سمی هستند، اعلام کرد.در این مطالعه که در مجله PLOS ONE منتشر شد، محققان کشورهایی را شناسایی کردند که جامعه بین المللی می تواند به طور موثر از آنها برای کاهش آثار منفی هر دو نوع آلودگی حمایت کند.

آلودگی و گرمایش جهانی
آلودگی‌های انسانی تأثیر منفی عمیقی بر محیط زیست در سراسر جهان داشته است. این آلودگی‌ها ناشی از انتشارات سمی مانند ذرات ریز، یا PM۲.۵ و انتشارات غیر سمی مانند گازهای گلخانه ای است. طی چند قرن گذشته، انسان گازهای گلخانه ای زیادی مانند دی اکسید کربن را در جو منتشر کرده که منجر به افزایش دمای زمین شده و تغییرات آب و هوایی بزرگی در سطح جهانی رخ داده است.

محققان می گویند تغییرات آب و هوایی تهدید مهمی برای سلامتی انسان ها است و معتقدند برخی اثرات منفی زیست محیطی بر سلامت انسان ناشی از تغییرات آب و هوایی برگشت ناپذیر است.یک کارشناس تغییرات آب و هوا و استاد برجسته در دانشگاه ملی استرالیا در کانبرا می گوید: دانشمندان نگران نقاط احتمالی در زمین هستند که ممکن است به زودی از بین بروند و باعث تشدید گرمایش جهانی شود.

به گفته آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA)، ذرات ریز با مشکلات جدی سلامتی در درجه اول بیماری های تنفسی و قلبی عروقی مرتبط است. EPA همچنین خاطرنشان می کند که ذرات ریز به رودخانه ها، دریاچه ها، آب های ساحلی، خاک و جنگل ها آسیب می رسانند.محققان نشان داده اند که آلودگی سمی و غیر سمی مسائل جداگانه ای نیستند، زیرا می توانند یکدیگر را تقویت کنند. با این حال، برخی از دانشمندان پیشنهاد کرده اند که تحقیقات بیشتری برای درک این رابطه و تعیین واکنش مناسب برای کاهش اثرات آلودگی سمی و غیر سمی بر سلامتی باید انجام شود.

تعیین این همبستگی مهم است، زیرا به جامعه بین المللی کمک می کند تا کشورهای هدف را شناسایی کنند.
محققان در این پژوهش با بررسی داده ها از ۱۷۶ کشور، آسیب پذیری کشورها را در برابر آسیب های ناشی از تغییرات آب و هوایی اندازه گیری کردند و نتایج نشان داد که ارتباط قوی بین آسیب پذیری یک کشور در برابر تغییرات آب و هوایی و قرار گرفتن مردم در معرض آلودگی های سمی وجود دارد.

این یافته فرضیه محققان را تأیید می کند و با تحقیقات قبلی که نشان می دهد اثرات منفی تغییرات آب و هوا و قرار گرفتن در معرض آلودگی های سمی به طور نامتناسب بر فقیرترین کشورهای جهان تأثیر می گذارد، یکسان است.احتراق سوخت فسیلی منبع اصلی گازهای گلخانه ای است که باعث تغییرات آب و هوایی می شود و مسئول ۸۵ درصد آلودگی ذرات معلق در هوا و تقریباً تمام آلودگی های اکسیدهای گوگرد و نیتروژن است.

محققان کشورهایی که در بهترین موقعیت برای محافظت از خود در برابر خطرات آلودگی سمی و تغییرات آب و هوا قرار دارند را مشخص کردند که این کشورها عبارتند از سنگاپور، رواندا، چین، هند، جزایر سلیمان، بوتان، بوتسوانا، گرجستان، کره جنوبی و تایلند.گرمایش جهانی و افزایش باران کشاورزی را مختل می کند که خطر سوء تغذیه و شیوع بیماری ها را افزایش می دهد. از نظر محققان، جامعه بین المللی ابتدا باید به کاهش نابرابری ساختاری، فقر، فساد و بهره برداری از استانداردهای ضعیف محیطی کمک کند. این مسائل پاسخ مستقیم به آلودگی سمی و تغییرات آب و هوایی را دشوارتر می کند.به گزارش ایسنا، کاهش آلودگی‌های سمی بیشتر به عنوان یک برنامه سیاست داخلی/ملی باید تعریف شود، در حالی که کاهش بسیاری از جنبه های آسیب پذیری آب و هوا مستلزم هماهنگی بین المللی همچون پایندی به معاهدات اقلیمی پاریس است.
برچسب ها: تغیرات اقلیمی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها