به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۱۱:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۰۴ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب : ۲۹۰۱۳۵
دیدار نخست‌وزیر اسرائیل با وزرای دفاع و خارجه آمریکا

بلینکن: مشتاق حل مشترک مساله هسته‌‌ای ایران هستیم

گروه بین‌الملل: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا که میزبان نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل در اولین سفر رسمی او به ایالات متحده بود، تاکید کرد: «تعهد آمریکا به حفظ و تامین امنیت اسرائیل غیرقابل تغییر است.»
بلینکن: مشتاق حل مشترک مساله هسته‌‌ای ایران هستیم
نخست‌وزیر اسرائیل نیز در این دیدار ضمن با اهمیت خواندن راهبرد بهبود روابط تل‌آویو و واشنگتن برای دولت جدید این کشور، گفت: «اسرائیل متحدی قابل اعتمادتر از آمریکا ندارد.» در مقابل، بلینکن هم از اشتیاق واشنگتن برای رسیدگی به تمامی چالش‌ها و مسايل مشترک دو کشور آمریکا و اسرائیل به ویژه پرونده هسته‌ای ایران و مسائل امنیتی منطقه از جمله ایران خبر داد و افزود: «ایالات متحده مشتاقانه آماده کمک به تقویت روابط اسرائیل و کشورهای منطقه است.» وزیر خارجه آمریکا همچنین با یادآوری اهمیت روابط با فلسطینی‌ها بار دیگر راهکار تشکیل دو دولت اسرائیلی و فلسطینی را الگوی مطلوب دولت بایدن برای حصول صلح در منطقه دانست.نخست‌وزیر اسرائیل در ادامه سفر خود به واشنگتن با لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده نیز دیدار کرد. آستین نیز همچون وزیر خارجه آمریکا در دیدار خود با بنت بر تعهد آمریکا نسبت به امنیت اسرائیل تاکید کرد. ابعاد تهدیدآمیز برنامه هسته‌ای ایران و حمایت این کشور از تروریسم و ​​تجاوز دریایی نیز از محورهای مورد گفتگوی دو طرف در این دیدار بوده است. وزیر دفاع آمریکا و نخست وزیر اسرائیل در پایان این دیدار در مورد همکاری دو جانبه در خصوص سامانه پدافند هوایی و موشکی و مقابله با هواپیماهای بدون سرنشین به توافق رسیدند.
وزیر دفاع آمریکا، در نخستین دیدار با نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، که به واشینگتن سفر کرده، گفت که آمریکا «به تقویت روابط راهبردی و امنیت اسرائیل متعهد است» و همزمان «حق اسرائیل را برای دفاع از خود در برابر ایران و گروه‌های نیابتی آن محترم می‌داند».  ژنرال آستین در آغاز این دیدار که شامگاه چهارشنبه، سوم شهریور، در پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، برگزار شد، افزود که تعهد دولت جو بایدن به اسرائیل «به صورت کمک امنیتی، تقویت سامانه "گنبد آهنین" و حفظ توان نظامی اسرائیل» محقق شده است. وزیر دفاع آمریکا این را نیز اظهار داشت که دو کشور «در طول دهه‌ها مناسباتی مبتنی بر اعتماد و منافع مشترک داشته» و دولت آمریکا کماکان در کنار اسرائیل می‌ایستد و حفظ امنیت این متحد خود را امری خدشه‌ناپذیر می‌داند. لوید آستین پیش از ورود به نفتالی بنت به ساختمان وزارت دفاع ایالات متحده، پنتاگون به خبرنگاران گفت٬ وزارت دفاع (آمریکا) متعهد است که برتری نظامی اسرائیل را حفظ کند و اطمینان حاصل کند که اسرائیل می‌تواند از خود در برابر تهدیدهای ایران و گروه‌های نیابتی آن و گروه‌های تروریستی دفاع کند.
وزیر دفاع آمریکا در ادامه تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران می‌بایست به دلیل «اقدامات تجاوزگرایانه خود در خاورمیانه و آب‌های بین‌المللی» مورد بازخواست قرار گیرد. او در این زمینه به حمله به کشتی اسرائیلی «مرسر استریت» در روز هفتم مرداد اشاره کرد که در نزدیکی آب‌های دریای عمان هدف حمله پهپاد انتحاری قرار گرفت. در این حمله کاپیتان رومانیایی و یک محافظ بریتانیایی این کشتی کشته شدند.  آستین گفت٬ آمریکا متعهد به تقویت روابط راهبردی خود با اسرائیل است. دولت (جو بایدن) به امنیت و حق دفاع از خود اسرائیل متعهد است.
رسانه‌های اسرائیل نیز گزارش دادند که نفتالی بنت در این اولین حضور خود در مقام نخست وزیر اسرائیل در پنتاگون، مواضع کشورش در قبال «خطرات ناشی از ایران» را در صدر رشته موضوع‌های دیدار کاری با لوید آستین مطرح کرد و گفت که کشور «برای حفظ دست برتر نظامی خود در خاورمیانه، به هر اقدام لازم دست خواهد زد».
نخست وزیر اسرائیل در ادامه سفر خود به آمریکا امروز پنجشنبه با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا دیدار خواهد کرد. بنت پیش از سفر به ایالات متحده گفته بود که در جریان نخستین سفر خود به آمریکا طرح جدیدی را برای مقابله با ایران به رئیس جمهوری این کشور پیشنهاد خواهد کرد.
مطابق گمانه‌زنی رسانه‌ها این طرح بر این محور اصلی متکی است که با پیشبرد‌های اخیری که در برنامه هسته‌ای ایران رخ داده، دیگر احیای برجام ضامن رفع نگرانی‌های جهانی در مورد فرجام این برنامه نخواهد بود لذا لزوم حصول توافقی دیگر همزمان با تشکیل اتحادی منطقه‌ای و بین‌المللی برای افزایش فشار بر ایران و محدود کردن فعالیت‌های منطقه‌ای این کشور ضروری است.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها