به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۰۵ ساعت ۱۴:۲۶
کد مطلب : ۲۹۰۳۰۶

‌آتش دوباره به جان کوه‌های برز فیروزآباد افتاد

‌آتش دوباره به جان کوه‌های برز فیروزآباد افتاد
گروه حوادث: آتش بازهم طبیعت فیروزآباد را درنوردید تا این بار کوه‌های «برز» طعمه حریق شود.از ابتدای امسال بخش عظیمی از جنگل‌های زاگرس استان فارس در آتش بی مبالاتی افراد مختلف سوخت و خاکستر شد. جنگل‌هایی که قلب تپنده طبیعت و مایه حیات و تنفس بشری محسوب می‌شوند.
 
وقوع آتش سوزی‌های متعدد که باعث از بین رفتن پوشش‌های جنگلی و نابودی مراتع و عرصه‌های طبیعی و فوت چندین هم استانی در فارس شد، کام همه هم استانی‌ها را تلخ کرد.نمونه بارز این آتش افروزی‌های که عمدتاً عمدی و بر اثر سهل انگاری‌ها اتفاق افتاد، سوختن چهار تن از فداکاران محیط زیستی بود که ماه پیش آمال و آرزوهایشان همپای درختان سبز قامت تنگه هایقر در فیروز آباد خاکستر شد.
 
با همه این ندانم کاری‌هایی که عوامل انسانی نقشی مستقیم و پر رنگ در وقوع آن داشت، اما از سوی دیگر فداکاری نیروهای مردمی، اداری و اجرایی، جلوه گاه زیبایی از طبیعت دوستی مردم این استان را به نمایش گذاشت. عشقی که منجر شد تا چهار نفر همچون ققنوس در آتش نادانی افراد بی مبالات بسوزند و یادشان به عنوان شهید فداکار خدمت جاودانه شود.

اما عصر دیروز پنجشنبه مجدداً آتش به دامان عرصه‌های طبیعی شهرستان فیروزآباد افتاد. آتشی که چندین هفته پیش مردم این شهرستان را داغدار و چهار نفر از فعالان زیست محیطی این شهرستان را آسمانی کرد.
در همین زمینه فرماندار فیروز آباد اظهار کرد: از ساعت ۱۶:۳۰ دقیقه روز گذشته مصادف با چهارم شهریور بهش عظیمی از مراتع و عرصه‌های کوه بِرز واقع در دهستان مهکویه شهرستان فیروز آباد در آتش نادانی افراد بی ملاحظه سوخت.

حسین آرگیو با بیان اینکه این آتش سوزی ساعت ۹ دیشب کاملاً مهار شده است، اظهار کرد: هم اکنون نیروهای تازه نفس در حال پایش منطقه واقع در کوه‌های برز هستند.رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان فیروز آباد بیان کرد: برای اطفای حریق ارتفاعات کوه‌های برز اکیپ‌هایی از شهرستان‌های کوار، شیراز و فیروزآباد و دو اکیپ از طبیعت دوستان برای مهار شعله‌های آتش به منطقه حادثه دیده اعزام شدند.

آرگیو ابراز کرد: عرصه‌های منابع طبیعی شهرستان فیروز آباد بسیار گسترده است و همین امر باعث شده است تا هر چند مدت یکبار آتش سوزی‌هایی که عمدتاً بر اثر نادانی افراد رخ می‌دهد به وقوع بپیوندد.وی با اشاره به اینکه اکثر آتش سوزی‌های این شهرستان در مناطق صعب العبور و ارتفاعات رخ می‌دهد، بیان کرد: وزش باد شدید و صعب العبور بودن مناطق جنگلی این شهرستان باعث کندی عملیات اطفا آتش در مواقع بحران می‌شود.

فرماندار فیروز آباد تصریح کرد: بیشترین دلایل وقوع آتش سوزی‌های جنگلی در فیروز آباد ریشه در اختلافات مرتعی، پروانه چرای عشایری که تمدید نشده و یا مدت زمان آن به اتمام رسیده، اختلافات طوایف و عشایر بر سر مرز بندی‌های سرزمینی، بی توجهی چوپانان، تفریحات و دور همی های کوهستانی، برداشت میوه و گیاهان دارویی نظیر، بادام، انجیر، سقز، بنه کوهی به دلیل در آمد خوب آن توسط افرادی که به ارتفاعات مراجعه و اقدام به بر افروختن آتش می‌کنند، است.

آرگیو متذکر شد: طبق بررسی‌های انجام شده متوجه شده ایم که این آتش سوزی‌ها مختص سال‌جاری نیست و در سال ۹۸ بیش از یک هزار هکتار و در سال ۹۹ نیز ۴ هزار هکتار از عرصه جنگلی و مراتع این شهرستان در آتش بی تدبیری سوخته است.فرماندار فیروز آباد در بخش دیگری از سخنان خود ضمن گرامیداشت یاد چهار تن از شهدای فداکار خدمت این شهرستان یاد آور شد: این حادثه باعث جریحه دار شدن احساسات عمومی مردم این شهرستان و استان شد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه این حادثه نادر قلب مردم این شهرستان را به درد آورد، ابراز امیدواری کرد: امید است که هیچوقت این اتفاق تلخ در هیچ جای دیگر رخ ندهد.وی رشادت‌ها و از جان گذشتگی این شهدا را ارج نهاد و گفت: از خانواده این عزیزان بصورت ویژه دلجویی و از سوی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور قول مساعد داده شده است تا از هر خانواده یک نفر در دستگاه دولتی استخدام و تمامی حقوق این شهدا و خانواده‌های آنان پرداخت شود.
برچسب ها: آتش سوزی
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها