به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۱۰ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب : ۲۹۱۳۵۷
فاکس‌نیوز: بایدن کابل را دو دستی تقدیم طالبان کرد

متن مکالمه جو خواب‌آلود و اشرف غنی خائن؛ هر دو در خواب!

گروه بین‌الملل: خبرگزاری رویترز متن مکالمه اول مرداد ماه جو بایدن و اشرف غنی را منتشر کرده  که نشان دهنده بی‌خبری هر دو نفر از احتمال سلطه طالبان است. بازنشر این خبر در فضای رسانه ای آمریکا موج تازه ای از حمله به بایدن را به دلیل اثبات ناکارآمدی اش رقم زده است.
متن مکالمه جو خواب‌آلود و اشرف غنی خائن؛ هر دو در خواب!
متن آخرین گفت‌وگوی تلفنی جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، با اشرف غنی، رئیس‌جمهوری خائن افغانستان، که اخیرا توسط رسانه‌ها منتشر شد نشان می‌دهد که رویکرد آنها نسبت به تهدید طالبان و امکان سقوط افغانستان متفاوت بوده است.
این دو نفر در 23 ژوئیه حدود 14 دقیقه مکالمه کردند. کمتر از یک ماه بعد در 15 اوت، غنی از ارگ ریاست جمهوری گریخت، و طالبان کابل را تصرف کردند. خبرگزاری «رویترز»، سه‌شنبه، 31 اوت 2021 متن آخرین گفت‌وگوی آنها را منتشر کرد. به گزارش «رویترز»، تاکید کلی بایدن طی این مکالمه بر «تصویر» افغانستان در رسانه‌ها و اذهان عمومی بود. وی به غنی گفت: «تصور عمومی در سراسر جهان و بخش‌هایی از افغانستان این است که مبارزه با طالبان خوب پیش نمی‌رود. چه این تصور درست باشد یا نه، لازم است تصویری متفاوت ارائه شود.»
بایدن به غنی گفت که اگر شخصیت‌های سیاسی برجسته افغانستان با هم از یک راهبرد جدید نظامی حمایت کنند، «آن تصویر تغییر خواهد کرد، که به نظر من به تغییر بسیاری چیزهای دیگر خواهد انجامید». بایدن سپس اصرار کرد تا غنی یک فرد با «روحیه مبارزه» را در مصدر این کار بگذارد.
رویترز با استناد به متن این مکالمه که از طریق یک منبع آگاه به آن دسترسی پیدا کرده، گزارش داد: بایدن در این تماس به غنی گفت اگر بتواند طرحی را برای کنترل بحران‌های موجود ارائه دهد، آمریکا حاضر است با نیروی هوایی از ارتش افغانستان حمایت کند.
در مقابل، غنی به بایدن یادآوری کرد که وضعیت در افغانستان پیچیده‌تر از این حرف‌هاست: «ما با یک تهاجم همه‌جانبه، متشکل از نیروهای طالبان، برنامه‌ریزی و پشتیبانی لجستیکی کامل پاکستان، و دستکم ده تا پانزده هزار تروریست بین‌المللی عمدتا پاکستانی روبرو هستیم. اطمینان خاطر از حمایت شما به طور جدی ما را قادر به بسیج نیروها خواهد کرد.» با این وجود، به گفته «رویترز»، شرایط آن طوری که انتظارش می‌رفت پیش نرفت. بیش از دو هفته پس از گفت‌وگوی تلفنی بایدن با غنی، طالبان با شکست دادن نیروهای نظامی و امنیتی دولت مرکزی، ولایات افغانستان را به تصرف خود درآوردند، و در نهایت کابل را تسخیر کرده و دولت افغانستان را برانداختند.

فاکس‌نیوز: بایدن کابل را دو دستی تقدیم طالبان کرد
شبکه تلویزیونی «فاکس نیوز» نزدیک به جمهوری‌خواهان آمریکا، گزارش داده در شرایطی که رهبران طالبان حتی تصورش را هم نمی‌کردند که بتوانند به سرعت پایتخت افغانستان را تحت کنترل خود درآورند، این امر به دلیل تعجیل رئیس‌جمهوری آمریکا در تخلیه کامل این کشور و از طریق توافق طالبان با فرماندهان آمریکایی به آسانی حاصل شد.
به گزارش «فاکس نیوز»، هنگامی که اشرف غنی، رئیس‌جمهوری پیشین و خائن افغانستان از کشور گریخت، و نیروهای نظامی و انتظامی شروع به ریزش کردند، کابل در آستانه هرج و مرج قرار گرفت. تحت چنین شرایطی، فرماندهان ارتش آمریکا با رهبران طالبان ملاقات کردند تا برای اداره کابل تدبیری بیندیشند. منابع مطلع به این خبرگزاری اطلاع دادند که طی این ملاقات، ملا عبدالغنی برادر، از رهبران ارشد طالبان، به مقامات آمریکایی گفت: «ما دو راه برای جلوگیری از هرج و مرج داریم. یا شما مسئولیت تأمین امنیت کابل را بر عهده بگیرید، یا این کار را به ما واگذار کنید.»
فرماندهان نظامی آمریکا، با توجه به اصرار بایدن مبنی بر تخلیه کامل افغانستان تا 31 اوت، گزینه دوم را انتخاب کردند. دو طرف توافق کردند که طالبان کنترل کابل را به دست بگیرند، و نیروهای نظامی آمریکا فرودگاه کابل را برای تسهیل تخلیه مردم و نظامیان آمریکایی کنترل کنند.
محمد ناصر حقانی، از فرماندهان طالبان، در این باره به «فاکس نیوز» گفته از این توافق «شگفت‌زده» شده است. به گفته وی، او و افرادش پس آنکه به نزدیکی کابل رسیدند، توقف کرده و منتظر دستورالعمل شدند. چند ساعت بعد به آنها دستور داده شد وارد کابل شده و ارگ ریاست‌جمهوری را تصرف کنند. حقانی می‌گوید: «ما حتی یک سرباز یا پلیس هم در کابل ندیدیم. نمی‌توانستیم احساسات‌مان را کنترل کنیم. خیلی خوشحال بودیم. اکثر رزمندگان ما از شادی اشک می‌ریختند. ما هرگز تصور نمی‌کردیم بتوانیم با چنین سرعتی کابل را فتح کنیم.»
برچسب ها: اشرف غني جو بایدن

۱۴۰۰/۰۶/۱۰ ۱۵:۲۱
هر دو خبر داشته اند و اینجا فیلم بازی کرده اند (376569)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها