به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۳ - ۱۹:۰۴
 
۱۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ساعت ۰۰:۲۸
کد مطلب : ۲۹۱۵۹
نامه سرگشاده صادق زیباکلام به حمید رسایی

برنامه هسته‌اي یک ابزار ایدئولوژیک شده‌ است

گروه سياسي: دكتر صادق زيبا كلام با ارسال نامه‌اي به حميد رسايي نماينده گروه پايداري (حاميان احمدي‌نژاد و جليلي) خطاب به وي نوشت: «این هزینه سنگینی که متجاوز از یک دهه است چه بصورت مستقیم و چه چندین برابر آن بصورت غیر مستقیقم ( بواسطه تحریم ها) برای برنامه هسته‌ایی مان مي‌پردازیم، چه سود و چه حاصلی برای مصالح و منافع ملی و اقتصادی کشور در بر داشته؟» متن کامل نامه زیباکلام به حمید رسایی به شرح زیر است:
برنامه هسته‌اي یک ابزار ایدئولوژیک شده‌ است
بسمه تعالی
جناب حجت الاسلام حمید رسایی نماینده محترم مجلس شورای اسلامی زیده توفیقاته
با سلام و تحیات، حضرتعالی و برخی دیگر از برادران و خواهران اصولگرا به رویارویی شدیدی با توافق ژنو برخاسته اید. ظرف چند روزگذشته شماری از طرفداران آقای احمدی نژاد و اعضاء جبهه پایداری با تعابیری همچون "هولوکاست"، "ترکمنچای "،"ذلت بار"، "تسلیم"، "سازش"، "خفت آور" و ... یاد کرده‌اند. حتی در اخبار آمده بود که بیش از 60 تن از نمایندگان مجلس در مخالفت با ژنوآقای دکتر ظریف را به مجلس احضار کرده اند.

حاجت به گفتن نیست که این جزء حق مسلم نمایندگان است تا بر عملکرد قوه مجریه نظارت داشته و به اصطلاح " مو را از ماست بکشند". در سطحی وسیع تر البته، این هم حق آحاد ملت است که در خصوص همه امور کشور از جمله توافق هسته‌ایی به بررسی و اظهارنظر موافق یا مخالف بپردازند. بعبارت دیگر، حق اظهار نظر در خصوص برنامه هسته‌ايي کشور صرفا محدود و منحصر به مخالفین توافق ژنو نمي‌تواند بشود. یقینا جنابعالی و دوستانتان تصدیق مي‌فرمائید که همانطور که شما از این حق برخوردارید که تغییر در برنامه‌هاي هسته‌اي کشور و کند شدن آنها را " ذلت بار"، " ترکمنچای" و ... ارزیابی نمایند، دیگران هم علی القاعده مي‌بایستی از این حق همچون شما و همفکرانتان برخوردار باشند که در خصوص این برنامه‌ها اظهارنظر نمایند.

جناب رسایی، یقینا انگیزه شما و همفکرانتان برای مخالفت با ژنو مي‌بایستی بواسطه منافع ملی بوده باشد. شما باور دارید که فعالیت‌هاي هسته‌ايي برای ایران منافع مهمی در بر دارد و چون توافق ژنو محدودیت‌هايي برای این فعالیت‌ها ایجاد کرده لاجرم با آن به مخالفت برخاسته اید.سئوال بنده هم از جنابعالی و همفکرانتان دقیقا همین است: جناب رسایی، آن منافع و خیرات و مبراتی که برنامه هسته‌ايي برای کشور داشته کدام بوده است؟

این هزینه سنگینی که متجاوز از یک دهه است چه بصورت مستقیم و چه چندین برابر آن بصورت غیر مستقیقم ( بواسطه تحریم ها) برای برنامه هسته‌ایی مان مي‌پردازیم، چه سود و چه حاصلی برای مصالح و منافع ملی و اقتصادی کشور در بر داشته؟ ظرف یک دهه گذشته بسیاری از مسئولین محترم کشور هزاران بار در جریان مصاحبه ها، سخنرانی، همایش، مقالات، میزگردها و غیره پیرامون پیشرفت‌هاي هسته‌ايي کشور و اینکه چگونه این دستاوردها مایه فخر و مباهات ایران شده‌اند، حجم انبوهی از مطالب را فرموده اند. اما سئوال بنده خیلی ساده است: مابه ازاء این دستاوردها برای توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور کدام بوده است؟

جناب احمدی نژاد پس از آغاز ریاست جمهوری شان در سال 1384 یکی از نخستین گام‌هايي که بر داشتند توقف برنامه " کج دارو مریز " اصلاح طلبان در برنامه‌هاي هسته‌ايي کشور بود. همچون جنابعالی و همفکرانتان که امروز ژنو را " مصیبت عظما" مي‌نامید، ایشان یک گام هم از شما جلوتر رفته و برنامه " کج دار و مریز" دوران خاتمی به سرپرستی آقای حسن روحانی بعنوان مذاکره کننده ایران با غربیها را " خیانت" اعلام کردند. آن "برنامه خائنانه" را متوقف نمودند و اعلام داشتند که منبعد برنامه هسته‌ايي ایران با تمام توان و سرعت به پیش خواهد رفت. غرب، شرق، شمال و جنوب هم هرکاری مي‌خواهند بکنند.

بنده قصدم در اینجا تشریح مصیبت‌هايي که آن سیاست ظرف 8 سال گذشته بر سر ایران آورده نیست. بلکه مي‌خواهم اشاره‌اي به شاه بیت استدلال ایشان بنمایم که چرا گذشتگان را در خصوص هسته‌ايي " خائن" مي‌دانستند. به اعتقاد جناب آقای احمدی نژاد، برنامه‌هاي هسته‌ايي ایران باعث مي‌شوند تا 250 صنعت و رشته اقتصادی دیگر در کشور فعال شوند. بنده ظرف 8 سال گذشته بارها و بارها در نوشته ها، سخنرانی‌ها و مناظره هایم (از جمله با خود حضرتعالی) تقاضا نمودم که طرفداران فعالیت‌هاي هسته‌ايي ایران، 250 که جای خود دارد، 5 تا از آن صنایع و رشته‌هاي اقتصادی جدید را که بواسطه فعالیت‌هاي هسته‌ايي در کشور بوجود می‌آمدند را نام ببرند؟

اگر هدف ما تولید سلاح هسته‌ايي مي‌بود، در آنصورت اصرار بر اینکه این همه هزینه نمائیم توجیه مي‌داشت. چرا که هیچ کشوری حاضر نیست به ما سلاح هسته‌ايي بفروشد. از صدر تا ذیل آنرا خودمان مي‌بایستی درداخل کشور مي‌ساختیم. اما مقام معظم رهبری موکدا فرموده اند که ایران به هیچ روی در صدد ساخت سلاح هسته‌ايي نیست. هدف ما از برنامه هسته‌ايي مان استفاده صلح آمیز و تولید اورانیوم 5 درصد غنی شده برای نیروگاه بوشهر و سایر نیروگاههایم هسته‌ايي تولید برق که در آینده در کشور خواهیم ساخت مي‌باشد.

با این پیش فرض که هدف ما از فعالیت‌هاي هسته‌ايي تولید برق مي‌باشد، در اینصورت این سئوال از منظر اقتصادی مطرح مي‌شود که این مخارجات سرسام‌آوری که تولید سوخت نیروگاه هسته‌ايي در کشور داشته، هزینه برق تولید شده در بوشهر را چه کسی مي‌بایستی بپردازد، مردم یا دولت؟ اگر هزینه برق تولید شده در بوشهر را وزارت نیرو بخواهد از مصرف کننده بگیرد، آیا هیچ مصرف کننده‌ايي توان پرداخت آنرا خواهد داشت؟

وقتی سوخت نیروگاه بوشهر مي‌تواند توسط آژانس با هزینه‌ايي که هزاران بار ارزان تر از هزینه تولید آن در ایران است تامین شود، آیا اصرار ما بر اینکه خودمان آنرا در داخل و علی رغم غیر اقتصادی بودنش تولید کنیم، سئوال برانگیز نیست؟ همین وضعیت در خصوص رادیو داروها هم هست. اتفاقا یکی از دلائل شک و تردید غربیها به انگیزه ما هم همین اصرار مان مبنی بر تولید سوخت بوشهر در داخل کشور است با چنین هزینه سرسام آوری. امیدوارم نفرمائید که "نخواهند داد". چون جناب دکتر علی اکبر خان صالحی بشما توضیح خواهند داد که چنین امری غیر ممکن خواهد بود. در عین حال مي‌توانید مسیر را کوتاه تر نموده و نیم نگاهی به واردات بیش از 5/6 میلیون تن گندم از آمریکا در سال گذشته بیاندازید.

جناب رسایی، نه تنها اصرار ما بر تولید سوخت هسته‌ايي (غنی‌سازی) در داخل کشور با توجه به هزینه سنگین آن هیچ توجیه اقتصادی ندارد، بلکه سایر مطالبی هم که تحت عناوین همچون "دستاوردهای غرورانگیز و افتخارآمیز هسته‌اي‌مان " عنوان مي‌شوند یکسویه و مبالغه آمیز هستند. از نظر صرف دانش علمی آنچه که ذیل غنی سازی صورت مي‌گیرد، کشف یا روش علمی بوده که قریب به 90 سال پیش توسط یکی از دانشمندان انگلیسی برای نخستین بار ابداع مي‌شود. طرفه آنکه ما بگوئیم سانترفیوژهایی که ما توانسته ایم در ایران بسازیم پیشرفته تر هستند.

آنهم بعید بنظر مي‌رسد که در مقایسه با سانترفیوژهای کشورهای پیشرفته جایی بتوانند در عرصه بین المللی داشته باشند. هیچ بخشی از فعالیت‌هاي هسته‌ايي ما شکافتن مرزهای دانش و نوآوری محسوب نمي‌شوند. متاسفانه مخالفت غربی‌ها با فعالیت‌هاي هسته‌ايي ما، بر روی این برنامه‌ها یک هاله‌ايي از درستی، حقانیت، تعهد، غرور و رسالت ملی کشیده. مخالفت غربیها سبب شد که بسیاری از ما باورمان شود که چون بزعم خودمان غربیها دشمن پیشرفت و ترقی ما هستند، پس حتما فعالیت‌هاي هسته‌ايي ما حرکتی درست و به نفع مان است و بالاترین دلیلش هم همین مخالفت غربیهاست.

این استدلال که "چون غربی‌ها با برنامه‌هاي هسته‌ايي ما مخالفند پس این برنامه حکما مي‌بایستی تحقق پیدا مي‌کند" شوربختانه خیلی بیش از تحریم‌ها به ما ضرر و زیان وارد کرده. اساسا خود اینکه غربیها با برنامه‌هاي هسته‌ايي ما مخالف هستند، فی نفسه اشتباه است. غربیها با هر برنامه ما که بتواند مستقیم یا غیرمستقیم کاربرد نظامی پیدا کند مخالفت خواهند کرد. علت مخالفت آنها هم با برنامه هسته‌ايي ما محدود به بخش‌هايي مي‌شود که مي‌تواند کاربرد نظامی پیدا کند.

در سایر بخشها آنها مستقیما یا از طریق آژانس حتی حاضر به همکاری هم هستند. آن بخش‌هايي هم که مي‌توانند کاربرد نظامی داشته باشند را مي‌شد با تمهیداتی بصورتی در کشور اجرا مي‌کردیم که از همان ابتداء بجای رویارویی با همکاری خود غربیها صورت مي‌گرفت. مي‌شد از همان ابتدا اسباب اعتماد و اطمینان آنها را فراهم مي‌کردیم همچنانکه امروز بعد از ده سال و خدا مي‌داند چقدر خسارت به کشور داریم عملا انجام مي‌دهیم.

متاسفانه جدای از اینکه این پرسش ساده که آیا انجام برنامه‌هاي هسته‌ايي در ایران اساسا هیچ توجیه اقتصادی دارد یا نه، هیچوقت امکان مطرح شدن پیدا نکرد، اشکال اساسی دیگر آن بود که مع الاسف به کل مسئله هسته‌ایی از همان ابتدا به عنوان یک ابزار ایدئولوژیک برای رویارویی با غرب نگریسته شد. متاسفانه برنامه هسته‌ايي بعوض آنکه در خدمت مصالح و منافع ملی قرار گیرد، در خدمت مصالح و منافع ملی سیاسی خطی، جناحی و ایدئولوژیک قرار گرفت.

برنامه هسته‌ايي شد یک ابزاری در دست جریانات سیاسی برای اثبات انقلابی‌گری، متعهد بودن به انقلاب، ضدیت با غرب و با آمریکا و خود را برتر و بالاتر از رقیب دیدن. چه در گذشته یعنی درسال 84 و توسط آقای احمدی نژاد و چه امروز که جنابعالی و همفکرانتان پرچم مخالفت با ژنو را به اهتزاز درآورده‌اید همواره اینگونه برخورد کرده‌اید که این فقط شما هستید که نسبت به نظام و مملکت درد دارید، تعهد دارید و شاهد این " ظلم عظیم " به مصالح و منافع ایران هستید.

شاهد این "مماشات"، "عقب نشینی" و "تسلیم" مسئولین بزعم شما غربگرا یا مرعوب آمریکا، لیبرال، اصلاح طلب، وابسته، سازشکار و عافیت طلب هستید که به قول خودتان " پای بر روی همه دستاوردهای هسته‌ايي این ملت گذاردند". متاسفانه مخالفت غربیها با برنامه هسته‌ايي مان (آنهم همانطور که گفته شد با بخشی از جنبه‌هاي آن که مي‌تواند کاربرد نظامی داشته باشد) سبب شد که دفاع از برنامه هسته‌ايي و پیشبرد آن بمثابه امری انقلابی تلقی شود و برعکس تلاش در جهت حل و فصل آن تنزل یا فتنه به حرکتی سازشکارانه، غیر انقلابی و ضد مردمی.

نه جناب رسایی، اتفاقا برعکس است. شما و دوستانتان بواسطه ضدیت غرب با برنامه هسته‌ايي مان ممکن است ظاهرا انقلابی تر و متعهد تر به نظر برسید. اما آنان که درد تعطیل شدن نیمی از واحدهای تولیدی کشور بواسطه تحریم‌ها را دارند؛ آنان که نگران بیش از 5 میلیون بیکاردر کشور هستند؛ آنان که نگران صف طولانی مهاجرت تحصیلکردها و نخبگان از کشور هستند؛ آنان که نگران افول بلندمدت سرمایه گذاری و توسعه در بخش انرژی کشور بواسطه تحریم‌ها و برداشت میلیارد‌ها دلار از منابع نفت و گازمتعلق به ایران توسط همسایگانمان بواسطه تحریم‌ها هستند.

آنان که نگران پائین رفتن سرانه بهداشت و درمان و آموزش و پرورش کشور و قرار گرفتن ایران در ردیف کشورهای آفریقایی و توسعه نیافته هستند؛ آنان که نگران بالا رفتن منظم خط فقر هستند؛ آنان که نگران فقدان امکانات اولیه اطفاء حریق در یک شهر12 میلیون نفری هستند؛ آنان که نگران مصیبت‌هاي زیست محیطی متعدد کشور هستند؛..... اگر جناب رسایی میزان تعهد و پای بندی شان به نظام و مملکت اتفاقا بیشتر از شما نباشد یقین بدانید کمتر هم نیست. منتهی اشکال اساسی آن است که حاضر نیستند از نمد هسته‌اي کلاه سیاسی به سر بگذارند.

کلام آخر جناب رسایی اینکه یقین بدانید که نمي‌شود برای همیشه فقط به تجلیل و تمجید از برنامه هسته‌ايي اجازه داد و جلوی نظرات دیگر را با قید و بند سانسورگرفت. مطمئن باشید که این زره و این جایگاه رفیعی که مخالفت غرب با برنامه هسته‌ايي مان برای شما و همفکرانتان بوجود آورده، بالاخره یکروز کارآمدی اش را از دست خواهد داد و نظرات دیگری هم در خصوص هسته‌ايي ابراز خواهد شد. ماه هسته‌اي یقینا روزی از پشت ابرها بدر خواهد آمد.
ایام بکام باد
صادق زیباکلام
دوم بهمن ماه هزاروسیصدونود دو

شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۰۰:۵۰
افرين حرف دل مردم را زدى (200762)
بی نام و نشان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۰۹:۴۲
چرا مسوولین بجای این همه هزینه در زمینه انرژی هسته ای سرمایه گزاری در انرژی خورشیدی را آغاز نمیکنند؟؟ (200813)
اعتدال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۱۲:۵۷
دقیقا...روحانی محبوب ترین رییس جمهور تاریخ ایران حتی محبوب تر از هاشمی و خاتمی (200834)
ایرانی برقراره همیشه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۱۹:۰۳
هیچ کس برای ما مانند سردار بزرگ ایران ،خاتمی کبیر نمی شود (200940)
فرشید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۲۰:۴۰
خاتمی راخوب نگفتید.محبوبیت خاتمی بی بدیل است (200977)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۲۲:۴۸
محبوب تر از خاتمی و هاشمی نیست (201011)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۲۳:۳۹
متخصصین ژاپنی گفته‌اند که با بادهای ساحلی این کشور می‌توانند حدود ۱۵۰۰ گیگاوات انرژی تولید کنند یعنی چیزی در حدود ۱۵۰۰۰ برابر نیروگاه اتمی بوشهر.

تا اینجا همه چیز زیباست.

جالب آنجا می‌شود که بعدتر همین ژاپن می‌گوید، جایگزینی برای انرژی اتمی پیدا نکرده‌ایم.

ببینید دوستان. زمانیکه همین ژاپن می‌تواند ۱۵۰۰۰ برابر نیروگاه بوشهر انرژی تولید کند اما با تمام اینها نتوانسته جایگزین انرژی اتمی را بیابد. (201036)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۱۳:۰۲
به همون دلیل که امریکا با اون همه صحرا مثل نوادا که حتی توش میتونه ازمایش هسته ای هم انجام بده اینکار رو نمیکنه.چون هنوز میزان صرفه اقتصادیش پائینه. (200836)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۱۳:۳۷
این سؤال چندین ساله که سؤال منم هست. اگه هدف تولید برقه، شرایط دشتهای مرکزی ایران برای بهره برداری از انرژی خورشیدی در جهان کم نظیره. البته هزینش هم سنگینه، ولی حتم دارم کمتر از این همه هزینه که برای هسته ای میدیمه. ضمنا میتونستیم کمک غربی ها برای انتقال تکنولوژی و راه اندازی سیستم انرژی خورشیدی رو به عنوان امتیاز در برابر کنار گذاشتن غنی سازی ازشون بگیریم. ولی جان کلام رو زیباکلام گفت. دعوا بر سر منافع ملی ما نیست. متاسفانه با مقدس سازی و ایدئولوژیک کردن غنی سازی اجازه هر انتقادی رو هم گرفتند. (200843)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۱۵:۵۰
چون هزینش بیشتره و پایدار نیست. تصور کن ما دیگه نفت و گاز نداریم و فقط با باد و خورشید برقمون تامین می شه . اون وقت باید بهت بگن صبر کن صبح شه ات بتونی لب تاپت رو شارژکنی.یا دعا کنی باد بیاد.هیچ کشوری از انرژی خورشیدی یا باد به عنوان منبع اصلی انرژی استفاده نمی کنه (200862)
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۱۸:۲۴
یعنی قدر اپسیلون اگه در مورد برق و انرژی نمیدونی و میای نظر میدی... (200918)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۱۸:۴۱
نمی‌فهمم چرا دوستان انرژی هسته‌ای را برابر با انرژی‌های دیگر می‌دانند!

شما کشور خودتان را قبول ندارید دست کم توجه کنید، اگر این تکنولوژی جایگزینی داشت، ژاپن زودتر از همه اقدام به جایگزینی آن می‌کرد که مسائلی مانند سونامی و بادهای آلوده نداشته باشد.

ژاپن نتوانست جایگزین آنرا بیابد و این تکنولوژی بهترین راه تولید انرژی می‌باشد. ضمن قدرت و هزینه بسیار کم، به نظر محیط زیست بسیار کارگشا خواهد بود.

هر نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی هسته‌ای می‌تواند جلوی آلودگی هوا ۷۰۰میلیون متر مکعب را بگیرد. (200932)
امین
Netherlands
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۲۲:۳۸
دوست عزیز یه نگاه به کشورهای اروپایی و بخصوص آلمان بنداز بعد نظر بده (201010)
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۱۶:۰۱
جناب زیبا کلام طبق سفارش مشاور اعظم روحانی مردم حق اظهار نظر در مورد مسائل هسته ای رو ندارند ، پس همفکرای شما طبق این استدلال مشاور آقای روحانی حق اظهار نظر نداند...تاکید می کنم بنابر استدلال سریع القلم... (200865)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۱۷:۵۷
یه سؤال ازت میپرسم، وجدانی و صادقانه جواب بده. متن صحبتهای سریع القلم رو خوندی؟؟؟ (200902)
pd
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۲۳:۰۲
بله کامل خوندم ، ظاهرا شما از همه جا بیخبری ؟ (201015)
مغان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۲۰:۴۲
باانرژی خورشیدی نمی توان سلاح ساخت (200980)
سام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۲۳:۱۳
چون رانت براشون نداره! (201018)
ازاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۱۰:۲۷
واقعا متاسفم که چنین افرادی نماینده مجلسند اگر نماینده مردمند پس چرا بر ضد مردمند والله نوبرند (200817)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۱۷:۴۰
جناب عارف در مناظرات می گفت : اگر مصوبات دولت اصلاحات ایراد داشت چرا توسط
مجلس اصولگرا تصویب می شد ؟؟؟؟
پس یادتون باشه اگه این مجلس کم کاری کنه دوباره کسانی مثل عارف مدعی خواهند شد که مجلس باید استقامت می کرد ... غیر اینه 7 درصدی های عزیز ؟ (200896)
سلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۱۲:۰۳
من شخصا برخی از تحلیلهای آقای زیبا کلام را دوست دارم و می پسنده ام. ولی این مسئله به این مهمی که تخصصهای زیادی می خواهد که اتفاقا هیچ یک از آنها در حیطه آقای دکتر زیبا کلام نیست با یک مقاله چند سطری که در یکجا یش بگویئد که بعید است و در جای دیگر بگویئد به نظر نمی رسد و در موردی هم بگوئید که بعدا واضح خواهد شد و بدتر از همه گندم را سوخت هسته ای مقایسه کنید و و و با اینها نمی شود سیاست کلان یک نطام که اتفاقا در آن آقای رسائی هیچ نقشی نداشته مگر در حد ابراز موافقت را زیر سئوال برد. در ضمن خود آقای ... (200827)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۱۳:۱۰
سوال
آیا نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جزئیات توافقنامه ژنو بیشتر خبر دارند یا سران فاسد رژیم صهیونستی؟ (200838)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۱۴:۰۶
من متوجه نمی‌شوم
تولید انرژی هسته‌ای از صفر تا صد در ایران، اگر بی‌تدبیری ۳ سال اخیر (به خصوص) نبود، کاملاً هم صرفه‌ی اقتصادی و زیست‌محیطی داشت.

اشکال بحث شما اینجاست که گمان می‌کنید چون تحریم شدیم، پس این انرژی سود اقتصادی ندارد.

در حالیکه مشکلات اقتصادی پیش آمد به خاطر بحث ماهوی این تکنولوژی نبوده است و بحث‌های سیاسی در آن دخالت داشته است. این را که همه می‌دانیم.

به علاوه ما نباید وابسته‌ی دیگران برای تولید انرژی خود در سال‌های آینده بشویم. ۱ سال را نبینید، ۵۰ سال را ببینید. (200846)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۱۸:۱۸
آقای آینده نگر! 50 سال دیگه انرژی هسته ای انرژی دهم دنیا هم نیست. همه دنیا دارن بتدریج میذارنش کنار. برو مطالعه کن ببین انرژی های جدیدی که در آینده قراره استفاده بشه چیاست (البته همین الانم شروع شده مثلا حدود 40 درصد انرژی در اسپانیا از طریق خورشیدی تامین میشه) (200914)
آفتاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۱۸:۳۴
نمی‌دانم دوستان به کجای این مبحث ایراد داشتند که منفی دادند.
ما اگر نیازمند خارجی‌ها به خصوص در بحث انرژی بشویم، خود، فرزندان و نسل‌های خودمان را وابسته‌ی دائمی دیگرانی می‌کنیم که طوری ما را تحریم کردند که حتی دارو نمی‌توانستیم به سادگی بخریم؟ (200923)
کودک جنگلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۱۵:۴۵
جناب رسایی ها باید ابتدا به غنی سازی 100درصدی خود هم در حوزه ی نظر و هم در حوزه ی عمل و اخلاق بپردازند و سپس وارد مقولاتی چون غنی سازی 20 درصدی اورانیوم شوند...!؟ (200861)
شهاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۰۰:۵۱
بعید است ادبیات جناب دکتر زیبا کلام باشد. (200763)
ارجمند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۱۷:۰۶
شما آقای زیباکلام را یا نمیشناسید یا ... (200882)
توصیف محتوای نامه در یک کلمه:
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۰۰:۵۲
یک کلام، ختم کلام: زیباکلام (200764)
یوسف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۰۱:۰۴
بحث انرژی هسته ای به عنوان نماد رویارویی با کل دنیاست، اصولگرایان چه تند رو چه کند رو مبدانند اگر ما بعنوان یک کشور در جهت تعامل با جهان گام برداریم دیگر گفتمان آنها نه مصرف داخلی دارد نه مصرف خارجی.اصولگرایی به لحاظ ضعف در گفتمان که در نتیجه ی قطع ارتباط با مردم وعدم شناخت از نیاز مردم حاصل آمده فقط با تکیه بر جایگاهی که در قدرت دارند میخواهند منافع حزبی خود را تبدیل به منافع کل ملت کنند.در یک کشور که با روندی آرام ومطمئن میخواهد پله های ترقی را بپیماید اصولگرایی با بن بست فکری مواجه شده است (200766)
فدای ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۰۱:۰۴
الحق و انصاف زیبا کلامی جناب آقای زیبا کلام
امیدوارم جملات زیبای شما بر این فرد نا رسا اثر کند.
جهت اثبات زیبایی کلام دکتر زیبا کلام از رای دادن دریغ نکنید. (200767)
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۰۱:۰۷
استادارجمند؛خودرسايى ودارودسته اشان فرمايشات شمارامى دانندولى به علت منافع شخصى خودشان مشغول سنگ اندازى هستند. (200768)
آریا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۰۱:۰۸
صادق جان اینهایی که می گی را اینها هم میدونن و می دونستن.
اما بعد از اتمام جنگ نیاز به تهیدی خارجی برای ادامه حیات سیاسی اونها بود. پس مجبور بودن بلوای هسته ای ایجاد کنن.
حالا هم مطمئن باش اگه مسئله هسته ای حل بشه یه مسئله دیگه برای مردم و مملکت ایجاد می کنن. (200769)
زورخانه اینترنتی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۰۱:۲۳
بزن لایکو مرشد (200772)
كوهدشت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۰۱:۴۷
فوق العاده بود استاد......بخدا اگر خطوط قرمز برداشته شود اين جماعت افراطي توان يك دقيقه مناظره منطقي در مورد فوايد برنامه هسته اي ندارند. (200774)
رزمنده دفاع مقدس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۰۱:۵۵
به نظر من بعضی ها طیف جدیدی به جز اصلاح طلب و اصولگرایند . (200776)
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۰۱:۵۷
فقط باید امیدوار باشیم که شورای نگهبان نامزدهای اصلاحات و اعتدال را فله ایی رد صلاحیت نکند، تا در مجلس بعدی رسایی و کوچ زاده ها به افسانه تبدیل بشوند (200777)
احمد عزيزي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۰۲:۲۰
احسنت؛ واقعا عالي بود. (200779)
ایمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۰۲:۲۰
درود بر شرفت دکتر زیباکلام. در این روزها که امثال رسایی همه‌ی تریبونها در رسانه‌ی میلی و باقی رسانه‌ها را در دست گرفته‌اند و فریاد وامصیبتا سر داده‌اند و از خون شهیدان، ابزاری برای شانتاژ و هوچی‌گری ساخته‌اند که ایران عقب‌نشینی کرده و به غرب امتیاز داده و هلوکاست هسته‌ای رخ داده، حقیقتاً نَفَستان گرم است و حرفتان شنیدنی... تازه جالبش اینجاست که این آقایان همان کسانی هستند که می‌گفتند هلوکاست اصلاً اتفاق نیفتاده اما حالا حاضر شده‌اند برای توافق هسته‌ای از نام هلوکاست استفاده کنند! (200780)
مهدی
United States
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۰۲:۲۲
این غوغاسالار ها چه می خواهند از جان نظام؟ صدای واولایشان بالاست اما برای این درد های مردم هیچ نسخه ای نمی توانند بپیچند... پز عالی جیب خالی!
پس اینها کی کنار می روند تا بگذارند باد بیاد؟ یکی بهشون بگه آقا برو کنار بذار باد بیاد.... (200781)
جمشید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۰۲:۲۷
برای این هسته ای بی معنی چقدر به روسیه باج داده ایم؟ خجالت آور است.بگذارید مردم نفس بکشند.حداقل یک بار همین نظرات را نگاه کنید.البته که بنظر شما مردم چکاره اند که نظر بدهند؟ (200782)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۲۳:۲۶
انرژی هسته‌ای بی‌معنی نیست.
درباره‌ی کاربرد آن در پزشکی، کشاورزی، تولید برق، محیط زیست، آب شیرین و موارد صلح‌آمیز دیگر بخوانید. (201033)
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۰۳:۱۴
واقعاآدم کوته بینی هست ...برنامه هسته ای یه بهانه بیشترنیست.تعجب میکنم یه استاددانشگاه کشوراین طورساده بامسایل برخوردداشته باشه! (200783)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۱۳:۴۸
شما استدلال بیار بجای توهین! برنامه هسته ای یه بهانه بیشتر نیست برای جلوگیری استکبار از پیشرفت علمی ایرانیان. اینو میخواستی بگی دیگه؟ حالا جواب منو بده: انرژی خورشیدی علم نیست؟ برداشت انرژی از زباله علم نیست؟ چرا دقیقا انگشت گذاشتید رو گزینه ای که امکان کاربرد نظامی از نوع کشتار جمعی داره؟ مگه منافع ملی با لج و لجبازی پیش میره؟ مگه عرصه منافع ملی عرصه احساسات و لجبازیه؟ اولویت اول این مملکت رفع وابستگی از نفت بود یا غنی سازی؟ نفتو خام خام میفروشیم اونوقت میریم با شکستن کمر ملت غنی سازی میکنیم؟ (200845)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۱۸:۱۲
پس چرا خود آمریکا و اسرائیل که بارها ما را تهدید به حمله نظامی کرده اند از اولین کشورهایی هستند که بمب هسته ای داشته اند ؟
مگر آیه قرآن نخوانده ای که باید خودتان را به قویترین سلاح مجهز کنید ؟ (200909)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۲۳:۲۱
حرف شما مثل این می‌ماند که بگوییم چون چاقو کاربردی دوگانه دارد، پس نباید به فروش برسد!

دقیقاً یکی از مراحل رفع وابستگی به نفت، همین تکنولوژی هسته‌ای می‌باشد چیزی که دنیا فهمیده و نمی‌خواهد روزی برسد تا با وجود به پایان رسیدن سوخت‌های فسیلی، ما وابسته‌ی آن‌ها نباشیم. آن‌ها می‌خواهند ما وابسته‌شان باشیم... همین! (201028)
بهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۱۴:۲۴
چرا ما همیشه دوست داریم مسایل رو بپیچونیم و بقیه رو با کوته بینی و ساده لوحی متهم میکنیم در صورتی که بعضی وقتی مسایل ساده تر از ان جیزی است که ما باور کنیم در ضمن میشه شما مدرک وشغل و تجربتون رو بگید و که به این راحتی بقیه رو متهم میکنی (200851)
یک هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۰۴:۱۸
بالای 90 درصد با دکتر زیبا کلام موافقم، البته به نظرم به دلیل تضاد منافع غرب و جمهوری اسلامی که در راس آن بحث اسرائیل و حزب الله است، غرب به همین سادگی ها هم به جمهوری اسلامی محصولات دارای فن آوری بالا ارائه نمیکند. کما اینکه قبل از مطرح شدن بحث هسته ای ما قانون داماتو( در مورد سرمایه گذاری نفتی) را داشتیم و همچنین صادرات یک سری تجهیزات پیشرفته به ایران ممنوع بود. ولی اگر واقعا" هدف بمب اتم نباشد هزینه گزاف و سرسام آوری که برای برنامه هسته ای داده ایم به هیچ عنوان قابل توجیه نیست (200785)
گالیله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۰۵:۵۴
کسانی که فتوای رهبری را قبول ندارند در خصوص سلاح اتمی یقینا با خود رهبری مشکل دارند و برنامه اتمی بهانه ای است تا عقده های خود را غیر مستقیم خالی کنند. .... (200786)
رضا
United Kingdom
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۰۶:۴۸
احسنت بر شما. کسی که حرفش به جایی می رسد باید حرف خودش را بزند تا آنان که خود را به خواب زده اند هم بیدار شوند. (200787)
جامعه شناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۰۷:۱۹
نقد علمی خطای تصمیم گیریها را کاهش می دهد و از هزینه ها می کاهدودر واقع یک نوع امر به معروف و نهی از منکر به معنای مدرن آن است.نقد حق و مسولیت اجتماعی انسان ها است. (200788)
بيتا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۰۷:۲۱
احسنت (200789)
گوران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۰۷:۲۷
باسپاس فراوان.
تلاش برای پیشرفت در زمینه های مختلف علوم برای هر جامعه ای بسیار پسندیده است.ولی این روند بایستی برای افراد آن جامعه هم آب داشته باشد وهم نان. (200790)
ن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۰۸:۰۵
نونشون آجر شد با توافق ژنو! (200792)
یک جوان بیکار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۰۸:۱۸
آقای زیبا کلام عزیز ،ممنون از پیام صریح و روشنتان، به مولا علی حرف دل ما رو زدید، ما جوونای بیکار تحصیل کرده البته با مدرک دکترا خیلی بغض داریم، خیلی غصه داریم، روز به روز به خاطر این زندگی های افسرده و بی سرانجام و .. پژمرده تر میشیم، فقط دعا میکنیم که خداوند به این دولت یه اقتدار و سعه صدری عنایت بفرماید که در مقابل امثال رسایی ها و کوچک زاده ها دوام بیاره، خداوند به شما و دکتر ظریف نازنین آبرو و عزت بیشتر بدهد. (200793)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۰۸:۲۴
تنها راه چاره رسایی و صدوقی و امثالهم اینست که مردم همت کنند و این افراد رو به مجلس بعدی راه ندهند. چرا که اینها کاسب هستند یک روز کاسب فتنه و یک روز کاسب هسته ای ... (200794)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۰۸:۳۰
یک استاد دانشگاه چگونه میتواند تحلیلی در این حد ضعیف از مشکلات ما با امریکا ارائه بدهد؟از اول انقلاب که منافع امریکا در ایران از بین رفت تحریم همزاد رابطه با ایران شد.جاسوسخانه امریکا در ایران که برای براندازی برنامه های مدون داشت در زمانی بود که حتی فکر برنامه هسته ای وجود نداشت.8سال جنگ هم در زمان نبود برنامه هسته ای بود. دران حتی از دادن سیم خاردار به ما خودداری میکردند.ایشان هیچ تعهدی در قبال نسلهای اینده که بدون نفت خواهند بود ندارند.دانش استراتژیک هزینه اولیه دارد ودر عوض سوداوری بلند مدت (200795)
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۱۰:۱۳
پرفسور جان متن رو کامل مطالعه نکردید اولا یکبار بخوان و ثانیا " به سوال دکتر که میگه هزینه این هسته ای شدن چقدر است ؟آیا هسته ای همش خوبیه ؟ جواب بدین به کاربردن کلمات قلمبه جواب سوال نیست نسل های آینده ای که پدران و مادرانشان در هوای آلوده ناشی ار بنزین غیر استاندارد که ناشی از تحریمه به انواع امراض دچار شدن نیاز به دلسوزی من و شما ندارن اونا خواهند گفت "کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی"
در ژاپن و آلمان و... گروه هایی با تظاهرات خواستار جمع کردن نیروگاههای هسته ای میشن فکر کردی برای چی ؟ (200814)
کودک جنگلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۱۲:۵۱
هموطن گرامی!درسیاست سلطه طلبی و تمامیت خواهی آمریکا تردیدی نیست واین سیاست از دید ما محکوم است; اما پرسش این است که چرا اقلیتی در ایران می خواهند با تکیه به مراکز قدرت به سلطه طلبی و تمامیت خواهی خود در داخل کشور ادامه دهند و تن به تکثر گرایی و مردم سالاری نمی دهند؟! آیا سیاست سلطه طلبی و تمامیت خواهی در امریکا باید مذموم شناخته شود و همین سیاست در ایران که از سوی اقلیتی اعمال می شود, باید ممدوح دانسته شود؟! در ضمن برخی خطاهای راهبردی مردان سیاسی کشور خود را به حساب آمریکا نگذاریم !؟ (200833)
بهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۱۴:۳۱
خودت فهمیدی چی گفتی.برنامه هسته ای ایران قبل از انقلاب شروع شد و تا امروز ادامه دارد و شما فکر میکنی که سفارتخانه های دیگه کارشون چیه همشون برای بدست اوردن اطلاعات از ان کشور هستند و انجام خدمات کنسولی و پروفسور معادن اورانیوم هم محدود هستند ما میتوانیم از از انرزی باد و خورشید استفاده کنیم که جزو بهترین مناطق برای استفاده از این انرزیهای پاک هستیم (200853)
خیلییی ناشناسسس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۲۰:۴۶
احسنت واقعا تحلیل ایشان ضعیف است! ما با این همه علم و تکنولوزی و ساخت موفقیت آمیز پراید و خودروهای ملی و خیلی ملی نیرو گاه اتمی باید داشته باشیم چون می خواهیم نفت را برای آیندگان ذخیره کنیم! تازه بیاد دو تا داشته باشیم! حق مسلم ماست! اون ژاپن و آلمان عقب افتاده است که دارن تند تند نیرو گاهاشونو می بندند1 تازه اونا تویوتا و بنز تولید می کنند که اصلا خوب نیست ضمنا اصلا و ابدا نفت هم ندارند (200981)
ساسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۰۸:۴۰
ممنون آقای زیبا کلام.
شما حرف بیش از 75 میلیون ایرانی را با آقای رسایی زدید.
ما ملت ایران از این افراطی ها خسته شدیم.
بخدا جای رسایی‌ها توی مجلس نیست. (200796)
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۱۶:۳۵
آقای روحانی، اگر واقعا بفکر مردم و دنباله رو خواست ونیاز مردم هستی ، از همین موضوع شروع کن ویک همه پرسی برگزار کن تا یکبار برای همیشه بساط کسانی که به قیمت جان و مال مردم ایران بدنبال پرکردن جیب خود و باندشان هستند جمع شود. (200873)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۱۸:۱۶
آخه چرا حرف سریع القلم رو گوش نمی کنی پسر !!!!
ایشون گفته بودن مردم عادی حق اظهار نظر در مورد مسائل هسته ای رو ندارن شما می گی رفراندوم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ حرف گوش کن فرزندم ..حرف گوش کن..حرف بزرگتو گوش کن . (200912)
خواجه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۰۸:۴۰
زنده باد دکتر (200797)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۰۸:۵۴
من حاضرم قسم بخورم 60 میلیون توی ایران طرفدار این نگرش هستند.و جا دارد از اقای خاتمی که کلید اصلاحات را روشن کرد ممنون باشیم. (200799)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۲۳:۲۶
یا خدا.
قسم نخور آقاجان! شما مسلمانی که به همین سادگی حاضرید قسم بخورید؟ لابد لیسانس هم هستید؟!

نمی‌دانم این آمار را از کجا می‌آورید؟! ۶۰ میلیون؟!!! (201031)
ممد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۰۹:۰۰
احسنت؛
با کمال تأسف بسیاری نمی دانند که دانش هستته ای نه اینکه جدید نیست که استفاده از آن رو به کاهش است. شاهد آن کاهش روند ساخت و افزایش تعطیلی نیروگاه ها در کشورهائی مانند آلمان است که منابع انرژی هم کم دارند. (200800)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۲۳:۲۲
شما چرا ژاپن را نمونه نمی‌آورید که نتوانست جایگزین تکنولوژی هسته‌ای را بیابد و مجدداً به آن روی آورد؟! (201029)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۰۹:۰۰
ورود این استاد بزرگ به صدا وسیمای ضرغامی ممنوع شد عوضش ورودش به قلب تمام ایرانی های ازاده مخالف قلدر مابی و مخالف کوته فکری باز شد.هر کسی را این کوچکان و ناچیزان طرد کنند از نظر ما انسان بزرگی است. (200801)
احمد نظیری
United Kingdom
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۰۹:۰۲
وقتیکه کسی یا مرجعی سیاستهایی را که منجر به آن لطمات و ضربات عظیم به حقوق و منافع ملت در این 8 سال شد بازخواست نکند خساراتی که فراتر از لطمات 8 ساله جنگ بودند، اینطور میشود که آقایان بعد از یک مدت کوتاه سکوت حالا طلبکار شده و روزی خواهان محاکمه و عزل و مجازات روحانی و ظریف هم خواهند بود!!! (200802)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۰۹:۰۷
ببینم زندانیان گوانتانامو وابوغریب ومردم افغانستان وعراق وویتنام وکامبوج وسوریه وامریکای لاتین و...که امریکازندگی همه شون رو مثل یه کابوی هفت تیر کش نابود کرده به خاطر برنامه هسته ای بوده؟یا قلدر بودنش وخوی تجاوزگریش باعث شده که بشریت از دستش در امان نباشه؟؟ (200804)
بهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۱۴:۳۵
اصلا میدانی کی در زندان ابوغریب و گوانتانامو هستند همونهایی که ما بهشون میگیم تکفیریهای تروریست.ایا شما از حکومت صدام و طالبان رازی بودی و خواهشا نگویید که امریکا خودش اینا رو به وجود اورده چون بعد بخواهد برای نابودیش کلی هزینه و کشته بدهد و اقتصاد خود رو در معرض ور شکستگی قرار دهد(توهم توطئه) (200854)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۱۸:۱۷
نه بابا !!!!!!!! تکفیری ها رو که خود آمریکا کشور آمال شما بوجود آورده ، یعنی اینقدر اطلاعاتتون مشکل داره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ یا خودتون رو زدید به او در ؟ (200913)
بهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۱۴:۴۰
راستی سوریه هم افتاد گردن امریکا چون اگه خبرهای مستقل رو گوش کنی خیلی کشورها و گروهای دیگه هم دارند داخل سوریه دخالت وحتی میجنگند (200855)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۲۳:۲۵
ای وااای. میشه بگی چه کسی داره به مخالفین سوری سلاح می‌ده؟! همین دولت‌های غربی من‌جمله آمریکا. شما نمی‌خواهی باور بکنی.

یک درصد خدایی‌ناکرده تصویر کن که این تروریست‌ها بر سوریه مسلط بشوند، چه فاجعه‌ای می‌تواند رخ بدهد؟

کسانیکه حاضر هستند تمام زیرساخت‌های کشورشان را از بین ببرند، اگر زمام قدرت را در دست بگیرند، از مردم آن کشور چه می‌ماند؟

یادت باشد:
هیچ‌گاه دموکراسی از لوله‌ی تفنگ نمی‌آید و باروت نتوانسته جایگزین زبان و فهم مشترک بشود. (201030)
ابی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۰۹:۰۹
درد دل ملت راگفتند همین (200805)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۰۹:۱۰
درود بر زیبا کلام با کلام زیبا و منطقی شان (200807)
دردمند 8سال84-92
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۰۹:۱۲
اقای زیبا کلام
خواب زده را نمیتوان بیدار کرد!!!!!!!!بیخیال ایشان شوید.مجبورند به هر چیز بی ارزشی متوسل شوند (200809)
اقای زیبا کلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۰۹:۱۹
نرود میخ آهنین در سنگ. کسی که خود را به خواب زده نمی توان بی این اسانی ها بیدار کرد. به هر حال صداقت ،تلاش وهمت شما قابل ستایش است.پیروز باشید (200810)
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۰۹:۳۴
دکتر جان تاریخ از شماها به نیکی یاد خواهد کرد اصل ماجرا همین مطلب شماست
"هیچ بخشی از فعالیت‌هاي هسته‌ايي ما شکافتن مرزهای دانش و نوآوری محسوب نمي‌شوند. متاسفانه مخالفت غربی‌ها با فعالیت‌هاي هسته‌ايي ما، بر روی این برنامه‌ها یک هاله‌ايي از درستی، حقانیت، تعهد، غرور و رسالت ملی کشیده. مخالفت غربیها سبب شد که بسیاری از ما باورمان شود که چون بزعم خودمان غربیها دشمن پیشرفت و ترقی ما هستند، پس حتما فعالیت‌هاي هسته‌ايي ما حرکتی درست و به نفع مان است و بالاترین دلیلش هم همین مخالفت غربیهاست." (200812)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۱۰:۲۱
عده ای در این مملکت می دانند مردم با آنها نیستند می خواهند این گونه از ملت انقام بگیرند. دوست دارند تحریم باشد و دلارهای نفت هم در خارج بلوکه شود. این افراد افراطی هستند و حتی به توصیه های رهبر هم توجه ندارند (200816)
علی
United Kingdom
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۱۰:۳۹
همانطور که آقای زیبا کلام گفته اند طرفداران توافق ژنو نیز باید نظراتشان را بگویند سایت بهار هم بهتراست طی یک مقاله نظرات خود را درج نماید بگوید که 120 میلیارد دلار بابت ضرری که از عدم فروش نفت به کشور وارد نشد معادل چند کیلووات برق می شود . بگوید که اورانیوم 20 درصد در سالهای گذشته توسط همین غربیان برای مصارف پزشکی به ایران فروخته می شد شما فکر کرده اید که از سال 57 اورانیوم 20 درصد مصارف پزشکی از کجا تهیه میشد ؟ بله همین غربی ها آنرا به ما می فروختند و بعد از پیش آمدن بحث هسته ای دیگر نفروختند (200818)
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۱۰:۴۱
هم صادقی و هم زیباکلام (200819)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۱۰:۵۷
درود برصادق زیبا کلام حرف دل مردم رو زدی (200820)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۱۰:۵۷
بلاخره یکی حرف دل مرم زد عقل حکم می کند توجیه اقتصادی ندارد.... (200821)
ایران آباد (کوراوند)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۱۱:۲۲
جناب زیبا کلام
زیبایی وشیوای بیان شما که خود از جنس مردم هستید ودرد مردم را به زیبای قلم زدید .از درک بعضی از آقایان خارج است چون شبها وروزهای طلایی که در آن زندگی میکنند و به پشتوانه انرژی هسته ای وزبان تیزشان هیچ نظر مخالفی را نپذیرفته وبه قول قدیم : خر خود را .....و شاید با پشتوانه ادبیات که سخن می رانند هیچ قوه قدرت حساب رسی از وضعیت مالی وفامیلی آقایان را ندارد واین بیگانه بودن از درد مردم باعث شده که توهم آقایان مصیبت های فراوانی ببارآورد و بقول دوستی خودشان را بخواب زده اند . (200825)
عمو رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۱۱:۵۱
نرود میخ آهنین در سنگ _
دکتر زیبا کلام این جماعت خود را اظهر الشمس میدانند و هر هیچ کس را قبول ندارند به قول دکتر مطهری منافع یک گروهی در همین تحریمهاست (200826)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۱۲:۱۷
اگر تحریمها برداشته شه دکان کاسبی شما جماعت هم تعطیل میشه شما نه درد مردم دارید نه درد هسته ایی، درد پول و رانت دارید...شما 80 نفر تو مجلس در برابر اراده مردم . . .
زنده وپاینده باشی زیبا کلام (200829)
هالو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۱۲:۵۸
ژاپن که اصلا منابع نفت وگاز نداره سال گذشته که توی زلزله یکی از نیروگاههاش ترکید.اعلام کرد اگر 30سال نفت به قیمت 100دلار خریده بودیم هزینش کمتر از خسارتی بود که در اثر منفجر شدن نیروگاه به بار آمد
اصلا در کشوری با این همه منابع نفت وگاز ,انرژی هسته ای هیچ توجیهی نداره جز برای کسانی که نونش را دارن میخورن,نون انرژی هسته ای,نون تحریم ,نون تعهد اسلامی وانقلابی ,من نمیدونم چطور مسئولین ما روز قیامت جواب ما جوونای بیکار که ترشیدیم ,سن شغل وازدواج وخیلی ارزوهای دیگهمون گذشت را میدن (200835)
شفق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۱۳:۱۳
در مورد رانت ایشان برای تحصیل دکترا در یک دانشگاه با اعتبار پایین و پول بیت المال و لابی و پارتیشان برای عضویت در هیات علمی علی رغم مخالف اعضای هیات علمی دانشگاه و صرفا به خاطر داشتن رابطه هم سوال کنید. (200839)
اسفندیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۱۳:۳۶
ان شاء ا... که استاد رسایی، تاریخچه هسته ای شدن کشورهایی دون پایه و فقیدی چون شوروی و کره شمالی و... را مطالعه نموده و از سرنوشت آن غوغا آفرینی ها و افتخارات کذایی برای یک مشت ملت گرسنه و عقب افتاده درس بگیرند. (200842)
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۱۶:۴۰
آقای دکتر
با سپاس از تحلیل منطقی تان، خواهشمندم موضوع همه پرسی در زمینه های مختلف را مطرح کنید تا شر کسانی که بنام امت و ملت ، سنگ جیبهای آکنده از رانت ها را به سینه می زنند یک بار برای همیشه از سر این مردم بیچاره کم شود. (200875)
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۱۷:۲۰
وظیفه مهم استاد معظم زیبا کلام روشنگری انهایی است که گول ژست انقلابی این افراد را می خورند وبه این افراد رای می دهند با اطلاع رسانی به اصولگراهای دو اتیشه در این امر مهم سهیم باشید وگر نه خود این افراد تعقیر پذیر نیستند (200889)
شکیب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۱۷:۲۸
سخنت حق وکلامت زیبا ولی چکنیم که عده ای حداقل وسوء استفاده گر وخطی بنا بر منافع شخصی مصالح ومنافع ملی را از دیرباز زیر پا گذاشته اند.آقای روحانی راه درازی درپیش دارند ولی تغییرات احساس شده است. (200892)
آرمین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۱۸:۳۷
از یک طرف تحریم و مشکلات اقتصادی و معیشتی و گرانی و بیکاری و..داریم و از طرفی می خواهیم انرژی هسته ای را به هرقیمتی داشته باشیم.
در دوران جاهلیت عده ای از بت پرستان خرما را خدای خود می دانستند ولی وقتی که گرسنه می شدند همین خرمارو که پرستش می کردند می خوردند.نمی تونیم هم خدارو داشته باشیم و هم خرمارو!باید ببینیم که کدام استراتژی به سود ماست:انرژی هسته ای یا نجات کشور از این شرایط
در برابر آمریکا فعلا کاری نمیشه پیش برد. (200927)
حبیب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۱۹:۲۹
زیباترین کلام از آن دکتر زیبا کلامه (200951)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۲۰:۲۶
هر چند که حرفهای استاد تو فضای موجود عالیه ولی این فاجعه مثل کوه یخی می مونه که فقط قسمت کوچک آن مشخصه (200974)
یوسف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۲۱:۰۰
ممنون از حرفهای قشنگه آقای زیباکلام امیدوارم انتخابات مجلس دهم همراه با اصلاحطلبان با قدرت در انتخابات شرکت کنه..
شخصا خیلی علاقه و ارادت به ایشون دارم (200984)
گوش
Germany
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۲۳:۱۳
بعید می دانم آقای رسایی حال و حوصله حرف شنیدن داشته باشند ایشان بیشتر علاقه دارند حرف بزنند تا گوش بدهند پس انژی خود را هدر نده برادر زیبا کلام (201017)