به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۴:۵۰
 
۴۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۰۴ ساعت ۱۹:۱۱
کد مطلب : ۶۷۳۷۵
نمی‌توان مردم را از حقوق اجتماعی محروم کرد

واكنش مطهري به طرح ممنوع‌القلم‌كردن

گروه سياسي: علی مطهری درباره اینکه آیا این موضوع که نشریه‌ای توقیف شود، دلیل می‌شود که مسئولان آن نشریه هم ممنوع‌الفعالیت شود، توضیح می‌دهد: این عادلانه نیست و همان‌طور که گفتم خلاف قانون و شرع است، خصوصا که برخی از این توقیف‌ها هم آنچنان اصولی نبوده‌ و گاهی تندروی شده است.
واكنش مطهري به طرح ممنوع‌القلم‌كردن
از یک ماه گذشته تا به حال برخورد با رسانه‌ها با جدیت بیشتری دنبال می‌شود. روزنامه "روزان" و "مردم امروز" توقیف شده‌اند و چندین نشریه نیز تذکر گرفته‌اند. این فشار اما بر رسانه‌های مستقل و اصلاح‌طلب به مراتب بیشتر بوده است. فشارهایی که از سوی رسانه‌های اصولگرایان با فضا‌سازی پیگیری می‌شود.

به گزارش آفتاب، دو هفته پیش بود که عنوان شد حمید رسایی نماينده گروه پايداري در مجلس اقدام به جمع‌آوری امضا برای توقیف روزنامه "مردم امروز" کرده است. رسایی و دوستان محافظه‌کار دیگر وی در روزنامه کیهان، خبرگزاری‌های فارس، تسنیم و نسیم پروژه توقیف را کلید زدند. این روزنامه علاوه بر اینکه توقیف شد از طرف هیات نظارت بر مطبوعات نیز لغو پروانه شد؛ اقدامی که کم‌سابقه بود.

حالا رسایی در اقدامی دیگر کمر به حذف افراد مطبوعات مستقل بسته است. وی به خبرگزاری خانه ملت گفته که در حال تهیه طرحی است تا افرادی را که رسانه آنها چند بار به دلیل توهین به مقدسات توقیف شده‌اند ممنوع الفعالیت کند.

علی مطهری اما تهیه چنین طرحی را مغایر با حقوق شهروندی می‌داند و درباره آن می‌گوید: این موضوع، هم خلاف شرع و هم خلاف قانون اساسی است. نمی‌توانیم مردم را به راحتی از حقوق اجتماعی خود محروم کنیم. اگر در مواردی از طرف نشریات تخلفی صورت گرفته است، جریمه آن را هم پرداخته‌اند. دلیلی وجود ندارد که آنها را تا آخر عمر از حقوق اجتماعی‌شان محروم کنیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا نمایندگان مجلس با ارائه چنین طرحی همراهی می‌کنند و به آن رای می‌دهند، می‌گوید: بعید می‌دانم نمایندگان با چنین طرحی همراهی کنند. مطهری درباره اینکه آیا این موضوع که نشریه‌ای چندبار توقیف شود، دلیل می‌شود که مسئولان آن نشریه هم ممنوع‌الفعالیت شود، توضیح می‌دهد: این عادلانه نیست و همان‌طور که گفتم خلاف قانون و شرع است، خصوصا که برخی از این توقیف‌ها هم آنچنان اصولی نبوده‌ و گاهی تندروی شده است.

مطهری درباره توقیف روزنامه مردم امروز اشاره می‌کند: البته در این روزنامه تیتر مناسبی انتخاب نشده بود اما با توجه به اینکه قبل از کاریکاتور دوم منتشر شده بود و بعد از آن هم عذرخواهی کردند، می‌شد صرفا به ارجاع به دادگاه اکتفا کرد. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره طرح ممنوع‌الفعالیتی که از طرف رسایی قرار است به مجلس ارائه شود، می‌گوید: اگر افرادی مانند آقای رسایی خیلی تمایل به این کارها دارند باید توجه داشته باشند که این اتفاق ممکن است برای خود آنها هم رخ دهد، چون نشریه آقای رسایی هم بارها تذکر گرفته و توقیف شده است. اگر قرار باشد این طرح تبدیل به قانون شود یکی از مصادیق آن خود آقای رسایی خواهد بود. علاوه بر این ظاهراً این طرحِ آقای رسایی برای تنبیه یک نفر یعنی آقای محمد قوچانی ارائه شده است.

مطهری درباره ارائه این‌گونه طرح‌ها و مغایرت آنها با آزادی بیان و وضعیت مطبوعات در کشور توضیح می‌دهد: در حال حاضر به اندازه کافی سخت‌گیری وجود دارد. حتی در دولت جدید این سخت‌گیری‌ها بیشتر اعمال می‌شود. در دولت آقای روحانی بسیاری از رسانه‌ها از ترس تذکر‌گرفتن و توقیف‌شدن دست به خودسانسوری می‌زنند.

او ادامه می‌دهد: من به واسطه ارتباطی که با رسانه‌ها دارم این موضوع را از نزدیک شاهد هستم که خود رسانه‌ها اقدام به حذف مطالب بسیار معمولی می‌کنند و این یک خطر برای کشور است؛ چون مطبوعات آزاد و به‌طور کلی رسانه‌های آزاد یک نعمت برای کشور هستند و از فسادهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و از رانت‌خواری‌ها جلوگیری می‌کنند. به همین جهت می‌گویند مطبوعات آزاد قوة چهارم یا رکن چهارم دموکراسی است.

ا ت ش ب ی گ زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۴ ۱۹:۲۵
این اقای رسایی دنبال چیه ؟ خدا شر افراد بد حال را از سر مردم فلک زده ایران باز کن . (283062)
قسم به قلم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۴ ۲۱:۱۲
چندسال پیش روزنامه حیات نو و سلام و..رو بستن چی شد؟اصلاحات انجام نشد تا به این روز افتادیم.بهار و...رو در این شرایط خفه کنیم چی میشه؟راه رهایی از گنداب ورود آب جاریه.سوریه حاضر به اصلاحات نشد مردمش چه روزگاری رو سر میکنن و بشار کجاست؟بخدا هیچکدوم از ماها با کسی پدرکشتگی نداریم.اما دلمون برای ایران و مردم بیشتر از همه ی شماها میسوزه ولی شماها فقط به فکر قدرتین.و تحمیل جنگ.همون دادگاهیکه اسرائیلو و..رو محکوم میکنه به ماهم تذکر میده چرا اونو قبول؟هنر شماها جز عربده زدن و لعنت گفتن به نصف دنیا چیه؟ (283149)
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۴ ۲۱:۵۸
عکسش درحالیکه تا زانو جلوی آقای جنتی خم شده تا دستش را ببوسه نشون میده که این اقا کیه و دنبال چیه! خیلی عکس مضحکیه واقعا و برای مجلس متاسفم که شان نماینده ی مردم تا این حد نزول کرده! اینه نماینده ی مجلس ملی ما بعد از انقلاب!؟ صندلی مجلس مقدسه و جای دلالا نیست. اونهایی که حق مردم را معامله می کنند هیچوقت فراموش نمی شن البته در گوشه های تلخ تاریخ! اما اسم کسانی که حق مردم را حتی به بهای جانشان نفروختند مصدق و مدرس همیشه با تمجید مردم همراهه. (283174)
ما
Romania
۱۳۹۳/۱۱/۰۴ ۱۹:۳۸
جالبه که تهمت که از گناهان کبیرست تیتر روزنامه های همین دوستانه!
با حفظ سمت مملکت اسلامییم هستیم. (283071)
بابا خان
United States
۱۳۹۳/۱۱/۰۴ ۱۹:۴۰
این علی آقا هم با سهمیه یه مدرک گرفته فکر میکنه علامه دهره برا همه چیز نظر می ده (283074)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۴ ۲۰:۵۹
دوست عزیز مدرک مهم نیست فهم و درک مهمه. مهم اینه که علی آقا از حق و حقوق مردم و منافع ملی دفاع میکنه. عظمت دین رو حفظ میکنه و مثل خیلیا دین رو تا حد تفکر محدود خویش پایین نمیاره. (283141)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۴ ۲۱:۰۶
بیشین بینیم بابا دلواپس!!!!! (283148)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۴ ۱۹:۵۹
رسایی بااینکه از وی متنفرم اما بنازم به استقامت بی مثالش که تک نفره همه رو برده گوشه رینگ ومرتب مشت میزنه بدون انکه واهمه ای از کسی داشته باشه اصلاح طلبا به چنین کسایی نیاز دارند نه ی عده ترسو که اسم ترسشون رو گذاشتن ما در اقلیتیم بخدااگه مجلس یکدست اصلاحاتی بشه بازهمه گوشه رینگ درحال کتک خوردن از رسایی هستند میگید نه؟این ریش و این قیبچی دست شما (283098)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۴ ۲۰:۰۳
روزنامه هادر ایران فقط دنبال یک لقمه نانندشجاعتشون کو؟براینمونه یک روزنامه یاخبرنگارمثال بزنیدکه یک فسادکوچک را کشف ومنتشر کرده باشد نکنه این فرهنگ مال غربیهاست گناه کبیرست اگه از اوناتقلیدکنیم . . . (283104)
فرید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۴ ۲۰:۱۶
بهارنیوز چرا خبر مناظره زاكانی‌ و خرازی پیرامون پرونده هسته‌ای رو اطلاع رسانی نمی کنید؟ امشب ساعت 23:10 از شبکه یک (برنامه نگاه یک) (283114)
بياتيان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۴ ۲۲:۰۹
در مجلس بجز چند نفر انگشت شمار كسي به فكر منافع مردم نيست و يكي از مهترين اين افراد دكتر علي مطهري است/اميدواريم همه مردم از بين بد و بدتر / بد را انتخاب كنند/ (283182)
فراهانی
United States
۱۳۹۳/۱۱/۰۴ ۲۳:۴۴
ممنوع الاعتراض کردن هم بنده پیشنهاد میکنم به مجلس که دیگه کسی هم اعتراض نکند و با خیال راحت هر......میخواهند انجام دهند (283236)
توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۵ ۰۵:۳۲
در این مجلس دکتر مطهری مثل ماه میدرخشد (283264)