به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۰۶ ساعت ۱۷:۱۴
کد مطلب : ۲۹۶۷۴۶

پیش‌بینی کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو

پیش‌بینی کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو
گروه اقتصادی: : پیگیری طرح ساماندهی خودرو و واردات خودرو در مجلس باعث افت قیمت‌ها در بازار خودرو شده و این کاهش قیمت‌ها همچنان ادامه دارد. در این شرایط نمایندگان مجلس از کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت‌ها در بازار با اجرایی شدن مصوبه مجلس خبر می‌دهند. به گزارش فارس، با پیگیری موضوع واردات خودرو و تصویب آن در مجلس، روند نزولی قیمت‌ها در بازار خودرو همچنان ادامه دارد.

طبق مصوبه مجلس، قرار شد، هر شخص حقیقی یا حقوقی بتواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و یا خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه و یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودرو تمام برقی یا دو نیرویی (هیبریدی) و یا واردات خودروی بنزینی یا گاز سوز با بر چسب انرژی ب (b) و بالاتر و یا دارای شاخص ایمنی سه ستاره و یا بالاتر بر اساس گواهی‌های استاندارد معتبر، معادل ارزش صادراتی خود اقدام کند.
همچنین واردات خودروهای کارکرده در چارچوب این ماده ، به شرطی که بیش از ۳ سال از تاریخ تولید آنها نگذشته باشد، مجاز است.این مصوبه که با ۱۷۲ رأی موافق، ۳۸ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از ۲۴۳ نماینده حاضر در صحن مجلس به تصویب رسید، برای تایید نهایی به شورای نگهبان ارسال شد و حالا شورای نگهبان ایراداتی را به آن وارد دانسته و نمایندگان در حال اصلاح این مصوبه هستند.

ادامه کاهش قیمت خودرو در بازار
به گفته کارشناسان بازار خودرو و نمایندگان مجلس در صورت عملی شدن مصوبه مجلس برای واردات خودرو، حباب قیمتی موجود در بازار خودرو تا حد زیادی از بین می‌رود. با این حال، هنوز این طرح نهایی و اجرایی نشده، شاهد افت قیمت‌های نجومی در بازار خودرو هستیم.بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد، هم اکنون قیمت پژو ۲۰۶ صندوق دار با افت ۱۱ میلیون تومانی نسبت به ۲۰ روز پیش به ۳۰۰ میلیون تومان و قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با کاهش ۱۱ میلیون تومانی به ۲۴۰ میلیون تومان رسیده است.

همچنین در بازار قیمت پژو ۲۰۷ دنده اتوماتیک با افت ۳ میلیون تومانی معادل ۴۲۳ میلیون تومان، تندر۹۰ مدل E۲ بدون تغییر معادل ۳۴۲ میلیون تومان، تندر پلاس اتوماتیک بدون تغییر معادل ۴۶۲ میلیون تومان است.در همین حال، سمند LX با افت یک میلیون تومانی به قیمت ۲۴۴ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ مدل جی ال ایکس بدون تغییر قیمت معادل ۲۳۰ میلیون تومان، پژو پارس با رشد ۵ میلیون تومانی معادل ۲۷۵ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با افت ۱۰ میلیون تومانی نسبت به ۲۰ روز پیش با قیمت ۲۹۰ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شوند.

امروز در بازار قیمت تیبا با افت ۶ میلیون تومانی معادل ۱۴۲ میلیون تومان، تیبا ۲ با افت ۴ میلیون تومانی معادل ۱۵۶ میلیون تومان و کوییک دنده‌ای با کاهش ۵ میلیون تومانی به قیمت ۱۶۸ میلیون تومان روبرو شده است.
در مورد قیمت پراید در بازار نیز باید به ثبات قیمت این خودرو و عرضه آن به قیمت ۱۳۷ میلیون تومان اشاره کنیم.
همچنین در بازار قیمت سایپا ۱۱۱ با کاهش یک میلیون تومانی به ۱۵۲ میلیون تومان رسیده است. قیمت سایپا ۱۳۲ مدل ۹۸ نیز یک میلیون تومان پایین آمده و به ۱۳۱ میلیون تومان رسیده است.

افت ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت خودرو با اجرای طرح مجلس
روح الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد وضعیت طرح آزادسازی واردات خودرو در مجلس گفت: طرح ساماندهی واردات خودرو در دوره دهم مطرح شد، اما شورای نگهبان به آن ایراداتی وارد کرد. در حال حاضر نیز شورای نگهبان واردات را خلاف سیاست کلی صنعت دانسته که ایراد به حقی بود و اکنون آن را در قالب یک تنظیم گری اصلاح کرده‌ایم. در برخی رسانه‌ها به غلط اعلام شد که قرار است موضوع آزادسازی واردات خودرو در مجلس مطرح شود که در اصل طرح تنظیم واردات در جهت حمایت از تولید است.

وی ادامه داد: اکنون طرح تنظیم واردات بر این اساس اعلام شده است که واردات خودرو به اندازه کمبود تقاضای موثر هر ۶ ماه یکبار با سقف معینی انجام شود. شاخصی مشخص برای واردات گذاشته‌ایم، یعنی چه نوع خودرویی، با چه مصرف سوختی و با چه کیفیتی می‌تواند بدون فشار ارزی به کشور وارد شود. این موضوع را هم قید کرده‌ایم که از محل صادرات یا از محل ارز بدون منشا خارجی بدون فشار این واردات انجام شود.

ایزدخواه با تاکید بر اینکه بازار کشور به شدت ملتهب است، گفت: طبق آمارهایی که داریم، برخی خودروهای خارجی در کشور تا ۹ برابر قیمت جهانی خرید و فروش می‌شوند که این اجحاف به کشور است، چرا که بازار را بسته ایم و از طرفی خودروساز داخلی تعهدات را به خوبی انجام نداده و بازار ملتهب شده است.

وی معتقد است: برای کاهش التهابات نباید واردات انجام شود بلکه نیاز است در شرایط کنونی کشور، تنظیم واردات برای کاهش التهابات انجام شود.عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر این مصوبه در مجلس به تصویب برسد حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت‌ها افت می‌کند، چرا که نرخ ها اکنون کاذب است، اگر قیمت ها را با مقیاس جهانی بسنجیم این قیمت‌ها واقعی نیست و می‌توان آن را محدود کرد. این طرح را اکنون به عنوان اصلاحیه طرح مجلس دهم داریم.
برچسب ها: قیمت خودرو
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها