به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۲۱ ساعت ۱۷:۳۲
کد مطلب : ۲۹۹۲۴۰
توضیحات دادگستری اصفهان

تیراندازی پنهانی به چند زن جوان در اصفهان؛ ماجرا چیست؟

تیراندازی پنهانی به چند زن جوان در اصفهان؛ ماجرا چیست؟
گروه جامعه: در پی انتشار گزارشی در یکی از روزنامه‌ها با عنوان «شلیک به زنان در خیابان‌های اصفهان»  رئیس کل دادگستری استان اصفهان در واکنش به این موضوع، اطلاعات منتشر شده را نادقیق دانست.
محمدرضا حبیبی در رابطه با جزییات این ماجرا گفت: پس از تشکیل پرونده‌ای در این زمینه، متهم به سرعت بازداشت و در تحقیقات صورت گرفته اعتیاد این فرد به مواد مخدر صنعتی تائید و مشخص می‌شود وی با استفاده از سلاح ساچمه‌ای به تیراندازی به سه خانم اقدام کرده است. در جریان رسیدگی به این پرونده، فقط یک نفر از آن‌ سه نفر به پزشکی قانونی مراجعه می‌کند و طبق نظر پزشکی قانونی جراحت وارده به این فرد از نوع جراحت دامیه و جزئی بوده است. وی در ادامه ضمن تکذیب ادعاها در مورد آزاد شدن متهم حادثه بعد از چندین روز گفت: متهم قریب به دو ماه بازداشت موقت بوده و تحقیقات مفصل و کاملی در این زمینه صورت می‌گیرد و پس از تکمیل تحقیقات و رفع ابهامات پرونده، به موجب قانون قرار وی به وثیقه تبدیل و با قرار تامین کیفری مناسب آزاد می‌شود. رئیس کل دادگستری استان اصفهان با تاکید بر اینکه پرونده مسیر قانونی خود را طی می‌کند، گفت: دستگاه قضایی با قاطعیت و دقت تا صدور حکم به این پرونده رسیدگی می‌کند.
ماجرا چیست؟
شماری از خانواده‌های زنان جوانی که در مردادماه در اصفهان هدف تیراندازی پنهانی یک مرد قرار گرفته بودند، به روند رسیدگی به این پرونده و به‌خصوص «آزاد شدن متهم به قید وثیقه» اعتراض کردند.
بر اساس گزارشی که روزنامهٔ شرق امروز چهارشنبه، ۲۱ مهر، منتشر کرد، خانواده سه نفر از پنج قربانی این تیراندازی‌ها گفته‌اند در خیابان از پشت با تفنگی که «ظاهراً ساچمه‌ای و مخصوص شکار» بوده، به این زنان جوان شلیک شده و علاوه بر ایراد جراحت، آنان را با آسیب‌های روانی مواجه کرده است. یکی از خانواده‌ها هنگام حضور در بیمارستان برای رسیدگی به جراحت دخترشان متوجه شده است که دست‌کم پنج نفر در بیمارستان به همین دلیل بستری شده‌اند. به‌گفتهٔ مادر یکی از دختران تیرخورده، مأموران ابتدا از آنان خواسته‌اند خبر جایی درز پیدا نکند تا ببینند کار کدام شخص یا گروه بوده تا بتوانند مسئله را پیگیری کنند. پس از آن در کمتر از ۴۸ ساعت متهم به تیراندازی را شناسایی و بازداشت می‌کنند؛ مردی، به‌گواهی قربانیان، حدوداً ۳۵ ساله.
با این حال، به‌گفتهٔ خانوادهٔ یکی از قربانیان، توصیهٔ مأموران امنیتی عدم شکایت بوده است و در بیمارستان «هنگام تسویه‌حساب گفتند اگر می‌خواهید از طرف دولت هزینهٔ بیمارستان حساب شود، باید رضایت بدهید». نهایتاً متهم علی‌رغم اظهارات اولیهٔ معاون دادستان اصفهان که گفته بوده است «خبری از آزادی متهم نخواهد بود»، کمتر از یک ماه بعد به‌ قید وثیقه از زندان آزاد می‌شود.
 دختران قربانی تیراندازی علاوه‌ بر پشت سر گذاشتن جراحت‌ها اکنون «ترس بیرون رفتن از خانه دارند».  
چند سال پیش تعدادی از دختران جوان در شهرهای ایران، سوی گروه‌های دیگر مورد حمله قرار گرفته‌اند که مشهورترین پرونده در این باره اسیدپاشی علیه زنان در اصفهان است. با این حال در گزارش روزنامهٔ شرق تأیید نشده است که قربانیان مرد جوان به دلیل «بدحجابی» در اصفهان هدف تیراندازی قرار گرفته‌اند. اما این اتفاق برای کاربران شبکه‌های اجتماعی یادآور اتفاقی دیگر، آن هم در اصفهان، بوده است. در مهرماه سال ۹۳، پس از آن‌که برخی چهره‌های مذهبی در شهر اصفهان خواستار برخورد با «بدحجابان» شدند، چند موتورسوار در سطح شهر اقدام به اسیدپاشی روی صورت دختران و زنان کردند.
از آن زمان تا چند سال بعد مسئولان قضایی و امنیتی بارها از پیگیری این پرونده و تلاش برای دستگیری متهمان صحبت کردند، ولی تیرماه سال ۹۷ وکیل‌ مدافع قربانیان اسیدپاشی‌های اصفهان از مختومه شدن این پرونده بدون پیدا کردن متهم یا متهمان آن خبر داد و گفت دیه قربانیان این حادثه از صندوق دیه بیت‌المال با حکم دادگاه پرداخت شده است. در تازه‌ترین رویداد از این دست، در مرداد سال جاری نیز رانندهٔ یک خودرو در ارومیه پس از تذکر «بدحجابی» به دو زن، آنان را زیر گرفت. پس از انتشار گستردهٔ این خبر در شبکه‌های اجتماعی، دادستان عمومی و انقلاب ارومیه از دستگیری راننده مزبور خبر داد و گفت «به اتهام فرد خاطی رسیدگی می‌شود و مورد مجازات قرار خواهد گرفت». با این حال هنوز هیچ گزارش رسمی از نتیجهٔ این پرونده نیز منتشر نشده است.
برچسب ها: اسیدپاشی حجاب

۱۴۰۰/۰۷/۲۱ ۲۱:۲۴
اگر امر به معروف و نهی از منکر را تضعیف و تعطیل نمی‌کردید، شاهد این کارهای افراطی و غیرقانونی و غیر شرعی نبودیم.
با امر به معروف و نهی از منکر هر دو طرف سود می‌برند و جامعه هم نفع می‌برد ولی بدون آن، هر دو طرف ضرر می‌کنند و جامعه هم آسیب می‌بیند.
اگر دلسوز خود و مردم و جامعه هستیم، بهتر است به راهنمایی خدا در این مورد عمل کنیم و امر و نهی دینی را فرهنگ‌سازی کنیم. (377866)
منم من
Romania
۱۴۰۰/۰۷/۲۲ ۰۳:۳۸
هنوز هیچ گزارش رسمی از نتیجهٔ این پرونده نیز منتشر نشده است.
هیچ وقت هم نمیشود..... (377869)
۱۴۰۰/۰۷/۲۲ ۱۵:۱۹
مردم به جان هم افتادند ،از تیکه پاره کردن اون کارگردان معروف آغاز شد، البته به نظر من از خفاش شب آغاز شد.یک مقدار هم به اسید پاشی در همین شهر شبیه هست. اسید پاشی آبروی ایران را در جهان برد .من خودم در غرب میدیدم اخبارش که فمینیست‌ها مثل علی‌ نژاد گسترش میدهند چه تاثیری در نفرت از ایرانی‌‌های مهاجر گذاشته (377875)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها