به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۲۳ ساعت ۱۳:۱۰
کد مطلب : ۲۹۹۳۷۷

اگر جسارت دارید روحانی را محاکمه کنید!

اگر جسارت دارید روحانی را محاکمه کنید!
گروه سیاسی:سید قائم موسوی، دانش آموخته  علوم سیاسی در کانال خود نوشت:رهبران و مسئولان قریب به اتفاق کشورهای توسعه یافتهٔ دنیا را که رصد کنید، می‌بینید هیچکدام در حین قدرت یا پساقدرت از مصونیت برخوردار نیستند و حجم ِ قدرت سیاسی آنها مانع از فراخواندن آنها به پاسخگویی نیست. نمونه اش کلینتون و سارکوزی و بلر هستند.
این امر حداقل از سه منظر برای پویایی جامعه و نظام سیاسی آن کشورها، حائز اهمیت است. یکی اینکه هیچگونه تقدس و امکان فرار از مسئولیتِ زیر لوای آن را به افراد نمی بخشد و دوم موجب راندن شخصیت های سیاسی و ایجاد روند اپوزیسیون سازی داخلی نمی شود. سوم موجب اعتماد به نظم سیاسی و نهادمندی قدرت سیاسی در چارچوب آمریت حقوقی خواهد شد.در ایران اما امکان فراخواندن افراد به پاسخگویی در برابر حجم عظیم اختیارات آنها زمانی که در قدرت هستند که جزء محالات است، صحبت از آن پس از قدرت نیز به دلایل سیاسی - امنیتی، در هم تنیدگی مسائل و تداخل حوزه های اختیارات - مسئولیت ها امکان پذیر نیست.بر همین مبنا مسائل در هاله‌ای از اتهامات و گمانه‌های راست و دروغ به ورطه ی جر و بحث‌های زرگری فرو می‌کاهد. صرفاً دستاویزی برای اقمار شخصیت های سیاسی برای حملات و ضد حملات گاه به گاه به یکدیگر می‌شود.
اکنون صحبت از محاکمه آقای روحانی صرفاً ریشه در تلاش برای ایزوله کردن او و حفظ هستهٔ اقتدار شکل گرفته شده دارد. بعد از اتمام دوره ریاست جمهوری، روحانی در حالت بایگانی موقت قرار گرفت. در آن مدت و با اتکاء به اینکه حریف از رینگ خارج شده، میزان هجمه ها هم تقریبا بایکوت شده بود. اما با توئیت یکی دو پست از سوی او، پروژهٔ تهاجم نیز با سخن از محاکمهٔ روحانی آغاز شد.نگارنده فارغ از هر گونه حب و بغضی نسبت به آقای روحانی، از مدعیان محاکمه استدعا میکنم که در روند محاکمه جدی باشند و اگر جسارت دارند این کار را انجام بدهند که به خیر و صلاح جامعه و نظام سیاسی خواهد بود.این امر سنگ بنایی می شود که مخاصمات سیاسی در یک روند حقوقی و نهادمند، جاگیر شوند و با دادرسی عادلانه، از هزینه های مازاد اپوزیسیون سازی و فرار شخصیت های سیاسی به خارج از کشور جلوگیری شود.بعلاوه و مهم تر آغازگر امکان عملی شدن، پاسخگویی مسئولان کلان کشوری فراهم می شود و می توان با استناد به این رویهٔ نیکو، تمامی دست اندرکاران را نه به محاکمه، حداقل به ورطهٔ پاسخگویی کشاند و از هاله ای از قداست که پیرامون آنهاست، رهانید.
معروف است که زمانی مهندس بازرگان با اعدام هویدا مخالف بود به این دلیل که نخست وزیرکُشی باب می شود، ما اما با محاکمه روحانی موافقیم تا امکان محاکمه همهٔ کسانی که دارای اختیارات گسترده و در مصادر امور هستند، باب شود.
محاکمه کنید اگر جسارت دارید و از فردای خود هراس ندارید!

 
برچسب ها: حسن روحانی

۱۴۰۰/۰۷/۲۳ ۱۳:۳۱
من به شخصه خواهان محاکمه همه روسای جمهور خاتمی و احمدی نژاد و روحانی حتی کروبی و موسوی هستم ولی بطور علنی. همه باید در برابر ملت پاسخگو باشند (377907)
۱۴۰۰/۰۷/۲۳ ۲۰:۵۸
تواگر جرعت داری اصل مقصر مشلات کلان کشور را نامببر (377928)
۱۴۰۰/۰۷/۲۳ ۲۰:۵۸
تواگر جرعت داری اصل مقصر مشلات کلان کشور را نامببر (377929)
۱۴۰۰/۰۷/۲۳ ۱۷:۴۲
اگر محاکمه اش به هر شکل کنند زوزه شما گوش همه را کر خواهد کرد
این گفتار شما هم همین پیش زوزه است. در واقع دست را از پیش گرفتی تا از پشت نیفتی. البته همه موافق محاکمه هستن. هر چند به نظر من ایشنان استثنا یا نیاز به محاکمه ندارند. چون جرم ایشان بحدی آشکار است. که میتوان بدون محاکمه و حکم اعدامش کرد (377915)
۱۴۰۰/۰۷/۲۳ ۲۱:۳۹
جسارت پیشکش
(377931)
اسماعیل
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۷/۲۴ ۰۰:۵۲
هدف نابود کردن زندگی مردم بود توسط روحانی و بعد ادامه با این دولت..............
مردی وجود نداره برای محاکمه و اجرای عدالتتتتت........... (377937)
اشعری
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۷/۲۴ ۲۰:۴۱
آقای روحانی باید محاکمه شود بی برو و برگشت این فرد ماموریت میل بیگانگانی داشت ضمن آنکه به مقدسات شیعی در جهت اغفال مردم توهین میکرد دنبال سوء استفاده های سیاسی ومضر به.حال مردم و کشور بود اصلا جسارت لازم ندارد و این حقی اجتماعی است ! (377973)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها