به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۲۶ ساعت ۱۸:۲۹
کد مطلب : ۳۰۰۰۸۷

اگر این نشانه ها را دارید نابغه اید

اگر این نشانه ها را دارید نابغه اید
گروه علمی: هوش اشکال مختلفی دارد که همگی شان معتبر و با ارزشند. افراد باهوش به خصوص در زمینه هایی مثل درک، خلاقیت، منطق، خودآگاهی یا در حل مشکلات و مسائل مهارت زیادی دارند. ممکن است افراد باهوش همه این خصوصیات را با هم نشان بدهند یا نسبت به افراد عادی، نقط قوت خاصی داشته باشند.

در هر صورت به طور کلی، باهوش به کسی گفته می شود که سریع یاد می گیرد، اطلاعات جدید را می فهمد و از آنها استفاده می کند. در جوامع غربی، افراد باهوش کسانی هستند که زیاد کتاب می خوانند و اطلاعات زیادی درباره مسائل مختلف دارند یا افرادی که در دانشگاه ممتاز و عالی اند و یا کسانی هستند که بلدند خوب مقاله بنویسند و در امتحانات نمرات خوبی می گیرند.فرقی نمی کند زمینه یا موضوع چه باشد، یک فرد خیلی باهوش می تواند در زمینه های مختلف زندگی به خوبی عمل کند.

حل کردن مسائل ریاضی پیچیده و ارائه تئوری‌های جدید فیزیک تنها نشانه‌های نابغه بودن نیستند. درواقع نشانه‌های بی شماری برای باهوش بودن وجود دارند. در این مقاله برخی از نکات ریز و ناشناخته از باهوش بودن یا حتی نابغه بودن را به شما معرفی می‌کنیم. اگر همه نکات زیر درمورد شما صدق می‌کند احتمالا فرد بسیار باهوشی هستید. حتما الان منتظرید که ببینید آیا باهوش و نابغه هستید یا نه، پس بیایید نگاهی  به نشانه های باهوش بودن بیندازیم:

علائمی که نشان می‌دهد شما یک نابغه هستید
افراد باهوش خودشان را همه چیزدان تصور نمی کنند یکی از واضح ترین نشانه های یک شخص باهوش این است که خودش می داند که قرار نیست همه چیز را بداند. شخصی که در واقع باهوش است می پذیرد که همیشه چیزهای بیشتری برای یادگیری وجود دارد و او هنوز خیلی چیزها را نمی داند.به طور کلی ممکن است یک فرد باهوش نسبت به افراد معمولی، اطلاعات بیشتری در زمینه های مختلف داشته باشد؛ اما آنها نیازی به نشان دادن این مساله نمی بینند. چون فرد باهوش معمولا متواضع و فروتن است و می داند که حتی با وجود این اطلاعات زیاد، باز هم جا برای یادگیری بیشتر هست؛ بنابراین هیچ وقت خودش را همه چیزدان نمی داند.

اگر یک فرد باهوش چیزی را نداند، اولین کسی است که به آن اعتراف می کند. به ندرت پیش می آید که اشخاص باهوش درباره توانایی ها یا دستاوردهایشان رجز خوانی کنند چون معمولا می دانند که این توانایی ها باز هم می توانند پرورش پیدا کنند برای همین خیلی خودشان را دست بالا نمی گیرند.معمولا به ندرت می توان افراد باهوش را به داشتن اعتماد به نفس بیش از حد متهم کرد، اتفاقا برعکس! باهوش ها اکثرا خودشان را کمتر از چیزی که هستند نشان می دهند و از خودشان تعریف و تمجید نمی کنند.

باهوش ها همیشه کنجکاو هستند
برخی از بزرگترین اکتشافات دنیا نتیجه کنجکاوی افراد باهوش هستند چون این افراد همیشه دنبال جواب هستند. آنها شیفته جزئیاتی هستند که از نظر دیگران خیلی ناچیز به نظر می رسند.باهوش ها همیشه دنبال کشف چیزهای جدید و تجربه های نو هستند. مشخص شده که کودکان کنجکاو، نسبت به بچه هایی که درباره چیزی کنجکاوی نمی کنند و چیزی را زیر سوال نمی برند باهوش ترند.

آنها ذهن بازی دارند
این واقعیت که افراد باهوش خودشان را همه چیزدان تصور نمی کنند باعث می شود هیچ وقت ذهنشان را در برابر ایده های جدید نبندند و همیشه مایل به یادگیری از دیگران باشند.باهوش ها روی اعتقادات و افکار خودشان پافشاری نمی کنند و تعصب به خرج نمی دهند. آنها همیشه به نظرات و استدلال های بقیه گوش می دهند و منعطف هستند. اغلب اوقات افراد باهوش روی یک موضوع تمرکز می کنند و تا زمانی که شواهد و استدلال های کافی در اختیارشان قرار نگیرد از آن دست نمی کشند.

علاوه بر این، اشخاص باهوش فقط به گفته های دیگران بسنده نمی کنند، بلکه گاهی اوقات ممکن است قبل از اینکه چیزی را به عنوان یک واقعیت قبول کنند، مسافت های طولانی را طی کنند تا به اصل و واقعیت یک موضوع پی ببرند.از طرف دیگر باهوش ها از مخالفت دیگران با افکار و نظرات خودشان نمی ترسند. آنها از تفاوت های بین افکار و عقاید استقبال می کنند و می دانند که هر کسی به خاطر نژاد، هویت جنسی و یا هر دلیل دیگری، نظرات خودش را دارد.

باهوش ها رویاپرداز هستند
اگر رویاپرداز هستید شرط می‌بندیم توسط خانواده، دوستان و همکاران مورد سرزنش قرار گرفته اید. رویاپردازی در دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم به خصوص در کار پذیرفته شده نیست. اما فراموش کنید که جامعه درباره رویاپردازی شما چه فکری می‌کند. شما باید به این موضوع واقعا افتخار کنید، زیرا نشانه نابغه بودن شماست. هم چنین لازم است اشاره کنیم که رویاپردازان در نهایت افراد بسیار موفقی هستند. بنابراین به رویاپردازیتان ادامه دهید، برایتان خوب است.
 
روال عادی زندگی را رد می‌کنند
از دیگر خصوصیات افراد نابغه اینست که سازگاری با روال عادی زندگی کمی برایشان دشوار است. به این دلیل که در ذهن خود مدام سوالات و ایده‌های زیادی دارند. در بیشتر مواقع هم افراد نابغه شبگرد هستند. به عبارت دیگر، زمانی همه در خواب هستند، به ایده‌های خود فکر می‌کنند و به فکر یافتن توضیحاتی برای سوالاتشان هستند.
این افراد با محیط سازگار می‌شوند

اگرچه افراد نابغه نسبت به روال عادی زندگی و راه‌هایی که دیگران رفته‌اند، کمی تردید دارند. اما همین افراد انعطاف‌پذیرند و با محیط سازگار می‌شوند. به این معنا که محدودیت‌ها باعث ضعیف‌شدنشان نمی‌شود. بلکه باعث می‌شود تا رفتار خود را به گونه‌ای تغییر دهند تا راحت‌تر بتوانند ضعف‌ها و کمبودهای محیط را بپذیرند. سپس برای بهبود وضعیت تلاش می‌کنند.

شب زنده دار هستند
افراد شب زنده دار تا دیروقت بیدار می‌مانند؛ و اگر چه برخی معتقدند که این موضوع برای سلامتی بد است، اما شواهدی وجود دارد که ثابت می‌کند بیدار ماندن در شب واقعا خوب است. شب بیداری خلاقیت را افزایش می‌دهد و توانایی حل مساله افراد را بهبود می‌بخشد که با هوش زیاد ارتباط دارد. به همین دلیل می‌توانیم شب زنده داران را نابغه فرض کنیم.

تفکر انتزاعی دارند
یکی از خصوصیات افراد نابغه داشتن صفاتی که باعث می‌شود به مفاهیم و مشکلات به شکل پویا نگاه کنند. آن‌ها نسبت به موضوعاتی که همه آن را به راحتی پذیرفته‌اند، دچار شک و تردید هستند. یکی از مشکلات افراد نابغه از همان کودکی اینست که توسط دیگران درک نمی‌شوند. زیرا قوانین فعلی را به چالش می‌کشند.

همیشه احساس راحتی دارید
امروزه به ندرت کسی را پیدا می‌کنید که همیشه راحت و آرام باشد. در دوران پر از استرسی که ما زندگی می‌کنیم، تقریبا هیچکس زمانی برای استراحت و آرامش پیدا نمی‌کند. بااین حال اگر شما یکی از معدود انسان هایی هستید که برایشان مهم نیست زندگی چقدر استرس زاست و همیشه احساس راحتی و آرامش می‌کنید خودتان را یک نابغه بدانید. کسانی که میانگین هوش بالایی دارند می‌دانند چطور با نگرانی و اضطراب مقابله کنند که روی آن‌ها تاثیر نگذارد. یادتان باشد که این بدین معنا نیست که افرادی که زیر بار مشکلات و نگرانی‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند نابغه نیستند.

آنها با تنها بودن مشکلی ندارند
ممکن است گاهی اوقات افراد باهوش ترجیح بدهند که تنها باشند تا اینکه وقتشان را صرف معاشرت با دیگران کنند. این اتفاق به این معنا نیست که آنها ضد اجتماعی اند؛ بلکه با تنها ماندن مشکلی ندارند و اغلب وقتی تنها می شوند به افکار و ایده هایشان فکر می کننددر حقیقت آنها اغلب ترجیح می دهند در تنهایی ایده های جدیدشان را پردازش کنند و خلاقیتشان را پرورش بدهند. آنها بدون فکر کردن و اهمیت دادن به قضاوت دیگران، از تنهایی شان لذت می برند و دوست دارند تنها قدم بزنند، تنها فیلم ببینند و تنها غذا بخورند. به طور کلی آنها معتقدند که تنها ماندن و مفید بودن به مراتب بهتر از در جمع بودن و داشتن عملکرد ضعیف است.

باهوش ها در کارهایشان تعلل به خرج می دهند
به تعویق انداختن کارها همیشه نشانه هوش نیست، چون خیلی ها از روی تنبلی و بی انگیزگی کارهایشان را عقب می اندازند؛ اما بر خلاف تصور بقیه، باهوش ها عمدا در کارهایشان تعلل به خرج می دهند. شاید یکی از دلایل این مساله این باشد که آنها می دانند وقتی تحت فشار قرار بگیرند و زمان کمی داشته باشند بهتر کارشان را انجام می دهند.
 
گاهی اوقات هم دلیل تعلل و این پا و آن پا کردن افراد باهوش این است که فعالیت مورد نظر به اندازه کافی برایشان جالب و جذاب نیست. از نظر باهوش ها تاخیر همیشه نشانه اتلاف وقت نیست، بلکه این کار زمان بیشتری برای ایده پردازی و تفکر به آنها می دهد.

چطور یک نابغه شویم؟
۱-مدیتیشن انجام بدهید. تمرین ذهنی، استرس، تفکر تان را تحت تاثیر قرار میدهید، بنابراین استرس را با مدیتیشن تسکین بدهید. کار ساده‌ای هست! هدفون را بزارید و روی آهنگ مورد علاقه تان تمرکز کنید و اجازه بدهید که تکنولوژی شما را تسکین دهد.
 ۲-روی مهارت هایتان کار کنید. موهاتان را شانه کنید، یادداشت برداری کنید، از ماوس کامپیوتر با یک دست استفاده کنید و با دست دیگه نوشیدنی و غذا میل کنید.
 ۳-وقتی در کاری با مشکل مواجه شدین، راه حل‌های خلاقانه‌ای با روش‌های معمولی پیدا کنید. با چیز‌هایی که دارید کارهاتان را انجام بدهید، وسایل عجیب و غریب را تعمیر کنید.
 ۴-یاد بگیرید که به صورت متقابل با افراد بحث داشته باشید نه اینکه فقط شنونده باشید.
 ۵-با یه دست یادداشت بنویسید و با دست دیگه کار دیگه انجام بدهید.
 ۶-متن کتاب ها، مجلات و … را برعکس بخوانید.
 ۷-نوشیدن آب، فعالیت مغز را افزایش میدهد.
 ۸-دیدگاه تان را عوض کنید. برای مدتی تصاویر را در خونه وارونه کنید.
 ۹- به جای استفاده از اعداد و متن، راه حل‌های بصری برای مشکلات در نظر بگیرید.
 ۱۰- در ذهن تان، گذر زمان را در نظر بگیرید و به این فکر کنید که با گذر زمان چه تغییراتی اطرافتان ایجاد می شود.
 ۱۱-به موسیقی کلاسیک گوش کنید. بخصوص این موسیقی‌ها که چندین سال راجبشون تحقیق شده است.
 ۱۲-چرت زدن، شاید مهم‌ترین راه برای افزایش قدرت مغز باشد.
 ۱۳-سبک‌های یادگیری مختلف را امتحان کنید، مثلا از کتاب‌های مختلف استفاده کنید یا در سمینار‌ها شرکت کنید.
 ۱۴-کار‌ها را به تعویق نندازید و برایشان محدودیت زمانی تعریف کنید تا مغزتان مجبور بشه فعالیت بیشتری کند.
 ۱۵-ورزش روزانه انحام بدهید بخصوص مدیتیشن و شنا
 ۱۶-خیلی خوب غذا بخورید. به مغزتان انرژی و مواد غذایی برسانید نه غذا‌های کم ارزش و شیمیایی.
 ۱۷-مسائل ریاضی را بدون ماشین حساب حل کنید.
 ۱۸-شماره تلفن‌ها را به یاد بیاورید.
 ۱۹-برنامه‌ی روزانه‌ی متنوع ترتیب بدین نه اینکه هر روز یک سری کار‌های تکراری انجام بدهید.
 ۲۰- بازی‌های ویدیویی خاص انجام دهید: یک مطالعه جدید در دانشگاه روچستر ایالات متحده، ارتباط بین بازی‌های ویدئویی اول شخص و گسترش آگاهی بصری در دنیای واقعی را تایید کرد. توانایی گرفتن علائم دیداری با سرعت و دقت بسیار ارزشمند است.  
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها