به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۵ - ۱۵:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۱۵ ساعت ۱۶:۰۴
کد مطلب : ۳۰۳۵۶۷

تنش چین و آمریکا بر سر تایوان بالا گرفت

تنش چین و آمریکا بر سر تایوان بالا گرفت
گروه بین الملل: به گفته تحلیلگران، خطر وقوع یک درگیری احتمالی در تنگه تایوان میان چین و ایالات متحده در حال افزایش است چرا که آمریکا بسیار صریح‌تر مناسبات دفاعی خودش را با تایوان تبیین می‌کند و موجب می‌شود تا پکن سیگنال‌های تهدیدآمیز بیشتری ارسال کند.
تحلیلگران می‌گویند هرچند که آمریکا از ابهام استراتژیک دیرینه خود درباره تعهدش برای دفاع از جزیره خودگردان تایوان مقابل حمله‌ای از جانب سرزمین چین فاصله نگرفته است، موضع‌گیری اخیر واشنگتن ممکن است باعث شود که تایوان خواستار شفافیت بیشتر این کشور شود و تنش‌ها میان سه طرف تشدید شود.ماه گذشته جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت در صورتی که تایوان مورد حمله‌ای از جانب پکن قرار بگیرد، از آن دفاع خواهد کرد. پکن جزیره خودگردان تایوان را از آن خود می‌داند و پیشتر تهدید کرده بود در صورت لزوم آن را با قوه قهریه تحت کنترل خود درمی‌آورد.با این حال، کاخ سفید به سرعت از این اظهارات عقب‌نشینی کرد و گفت بایدن به هیچگونه تغییر سیاستگذاری اشاره نداشته است.
اما درخواست‌هایی از آمریکا وجود دارد تا از این سیاست قدیمی ابهام استراتژیک فاصله بگیرد؛ سیاستی که طبق آن، واشنگتن از تایید یا تکذیب مداخله نظامی خود به نفع تایوان در صورت وقوع حمله‌ای به آن خودداری می‌کند.
یکی از این درخواست‌ها، از سوی آدام شف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا مطرح شد. او از دولت بایدن خواست تا درباره تایوان شفاف‌تر عمل کنند. آدام شف در مجمع امنیتی آسپن گفت:‌ به اعتقاد من، ابهام کمتر بهتر از ابهام بیشتر است.  در ۱۹۷۹ قانون مناسبات تایوان، آمریکا را متعهد ساخت تا تایوان را به تجهیزاتی برای دفاع از خود مجهز کند، اما لزوما وارد یک درگیری نظامی نشود.اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا در شرایطی مطرح شد که تنش‌ها در تنگه تایوان رو به افزایش بود، به ویژه از آغاز اکتبر که پکن ده‌ها جنگنده ارتش آزادی‌بخش خلق را روانه منطقه شناسایی دفاع هوایی این جزیره خودگردان کرد. هفته گذشته هم، تسای اینگ-ون، رئیس‌جمهوری تایوان به حضور سربازان آمریکایی در این جزیره اذعان کرد. شبکه خبری سی‌ان‌ان به استناد سوابق وزارت دفاع آمریکا گزارش داد که تعداد نظامیان آمریکایی در تایوان از ۱۰ تن در ۲۰۱۸ به ۳۲ تن در سال جاری میلادی افزایش یافته است.
تحلیلگرانی از آمریکا و چین می‌گویند که فعلا تغییر سیاستگذاری از سوی آمریکا در قبال چین مشاهده نشده است اما حمایت از این جزیره به شکل خطرناکی رو به افزایش است.شی یینهونگ، کارشناس روابط بین‌الملل در دانشگاه رنمین پکن گفت که دولت آمریکا رسما مداخله خود در استفاده از زور برای حفاظت از تایوان را اعلام نکرده است اما "ابهام" به تدریج رو به کاهش است و به طور چشمگیری "وضوح" بیشتر دیده می‌شود.در حالیکه آمریکا و چین وضعیت کنونی و خودداری از جنگ را ترجیح می‌دهند و رهبران دو طرف به مدیریت درگیری متعهد شده‌اند، کارشناسان می‌گویند خطر درگیری نظامی رو به افزایش است. ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در مجمع امنیتی آسپن هشدار داد که بعید است چین برای تصرف نظامی تایوان ظرف ‌چند سال آینده اقدام کند.همچنین مایکل سوین، مدیر برنامه شرق آسیا در موسسه کشورداری مسوولانه کویینسی گفت خطر یک بحران جدی میان واشنگتن و پکن بر سر تایوان "بی‌شک" رو به افزایش است چون دو طرف با انواع اراده بازدارندگی یا سیگنال‌های سیاسی تهدیدآمیز را برای طرف مقابل ارسال می‌کنند، بدون اینکه اعتبار بیشتری به اطمینان‌ها در قبال یکدیگر تزریق کنند.


 
برچسب ها: چین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها