به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۰۲ ساعت ۱۷:۵۰
کد مطلب : ۳۰۷۱۳۹
قرایی مقدم: اگر اقدامی برای حل بحران آب صورت نپذیرد؛ اعتراضات ادامه دار می‌شود

ناکارآمدی کارد را به استخوان مردم رسانده است

ناکارآمدی کارد را به استخوان مردم رسانده است
گروه سیاسی: چند ماه پیش در خوزستان فریاد «آب نداریم» سر می‌دادند، چند روز پیش در نصف جهان و این روزها در چهار محال بختیاری؛ طبیعی‌ترین حقی که این روزها برای مردم ایران به‌ویژه برخی از استان‌ها از جمله اصفهان، چهارمحال و بختیاری و خوزستان به بزرگ‌ترین مطالبه و دغدغه تبدیل شده است. چند روز از اعتراضات گسترده مردم در اصفهان می‌گذرد و مهم‌ترین خواسته کشاورزان و مردم این استان احیای زاینده رود است.
به گزارش سایت دیده بان ایران، یك تحلیلگر مسائل اجتماعی ایران ،درباره اعتراضات مردم در اصفهان برای مطالبه آب،گفت:اعتراضاتی که این روزها در اصفهان، چهار محال و بختیاری و خوزستان علیه ناکارآمدی درباره مدیریت آب انجام می شود. در طول تاریخ همواره ملت ما برای بدست آوردن آب که یکی از امور حیاتی مردم است دست به اعتراضاتی زده‌اند. شما می بینید که زراعت و باغ مردم اصفهان نابود شده است. مسئله اصفهان اگر سیاسی هم باشد حمله به ناکارآمدی دولت ها و مسئولانی است که در دولت های قبل بوده اند. به اعتقاد بنده علت این اعتراضات ندانم کاری های دولت‌ها است.
 امان‌الله قرایی‌مقدم در پاسخ به این پرسش كه علت پخش این اعتراضات در صداوسیمای جمهوری اسلامی چه چیزی می‌تواند باشد؟،گفت:علت این است که حاکمیت نمی‌خواهد مقابل رسانه‎‌های خارجی بایستد و قضیه را انکار کند؛ به همین خاطر خودش آمده بخش هایی از این اعتراضات را در رسانه ملی بازتاب داده است. صداوسیما می‌خواهد بگوید که ما در پی شفاف‌سازی هستیم! هر تلویزیونی به‌عنوان یک رسانه گروهی مصلحت حاکمیت را در نظر می‌گیرد. رسانه ملی ناچارا این قضایا را بازگو می‌کند البته حتی در بازتاب دادنش هم آن‌جاهایی که به نفع حاکمیت نیست را سانسور می‌کند.
وی در خصوص اینكه  چرا در خصوص اعتراضات مردم خوزستان که آن‎‌ها هم مطالبات‌شان در خصوص آب بود؛ چنین بازتاب خبری از سوی صداوسیما رخ نداد؟،گفت:چون صداوسیما کارش گلچین است. نظام هایی مثل نظام جمهوری اسلامی نمی‌آید همه مسائل را بازتاب دهد به این خاطر که این بازتاب‌ها می‌تواند اثرات سیاسی و اجتماعی گسترده‌ای مثل شکل‌گیری آشوب‌ها را در پی داشته باشد. بنابراین صداوسیما جمهوری اسلامی هم هر جایی که به نفع‌شان باشد را بازتاب می‌دهند و هر جایی که حس کند که به ساختار سیاسی نظام صدمه می‌زند از انعکاس آن جلوگیری خواهد کرد و آن‌ها را سانسور می‌کند. از طرفی دامنه اعتراضات مردم اصفهان بسیار گسترده‌تر از اعتراضات مردم خوزستان بود. کشاورزان اصفهان سال‌هاست که در اعتراض به این مسائل تجمعات و اعتراضاتی را شکل داده‌اند. زاینده رود نماد اصفهان است؛ بنابراین باز هم تاکید می‌کنم دامنه اعتراضات مردم اصفهان بسیار بیشتر از اعتراضات مردم خوزستان بود.
این فعال اجتماعی افزود: این روزها در بحث آب سه استان درگیر این قضیه هستند: استان چهارمحال بختیاری، اصفهان و خوزستان. قطعا اگر حاکمیت در این خصوص توجه ویژه‌ای نکند بر مشکلات معیشتی هم افزوده خواهد شد. مسئله آب شوخی‌بردار نیست. دولتمردان دیر به فکر حل مسئله آب افتادند. مسلم است اگر اقدام کارسازی در این خصوص صورت نگیرد، اعتراضات ادامه‌دار خواهد بود چون کارد به استخوان مردم رسیده است. کشاورزی که آب ندارد به چه شکل از پس معیشت خودش بربیاید؟!
قرایی‌مقدم  خاطر نشان كرد: جامعه یک منظومه متعدد الابعاد است و با سطوح و جنبه‌های گوناگون هر لحظه در حال رنگ عوض کردن است؛ بنابراین بنده نمی‌توانم در این خصوص اظهارنظر کنم. ممکن است به دلیل فشار و سرکوب هایی که در دی ماه 96 و آبان 98 از طرف دولت علیه مردم اعمال شد، مردم دیگر جرات اعتراض کردن را نداشته باشند. همه چیز در جامعه ما ممکن است اتفاق بیافتد؛ بنابراین نمی‌شود در خصوص این قضایا یک نظر قطعی ارائه داد.

۱۴۰۰/۰۹/۰۲ ۱۸:۵۸
واقعا میخان چکار کنن؟ خاک کشور را صادر میکنن ، ماسه را نابود یا صادر میکنن . ، هوای آلوده ایران که کشور ایران را بین ۱۰ کشور آلوده جهان قرار داده .اخه اگر محیط زیست ایران نابود بشه خود مسئولین کجا زندگی میخان بکنن؟ توی عراق؟ سوریه؟ افغانستان ؟ (379430)
۱۴۰۰/۰۹/۰۲ ۲۲:۲۲
چرا عراق سوریه افغانستان؟ اونها مشکلی ندارند جای خودشون و عزیزانشون امنه..اکثرشون تابعیت امریکا و اروپا رو دارن یا فرزندانشون اونجا زندگی میکنن (379433)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۹/۰۳ ۰۸:۴۴
مسوولان در کشورهای اروپایی زندگی می کنند (379438)
۱۴۰۰/۰۹/۰۲ ۱۹:۳۷
هر روز بدتر از دیروز هر کی میاد صد رحمت به .......... قبلی یا امام زمان به داد ملت ایران برسه (379432)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۹/۰۳ ۰۹:۴۵
زیانی که روزانه بعلت فقط نفروختن سهمیه نفت بر ایران تحمیل می شود بیش از هفت هزار میلیارد تومان است. (379439)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها