به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۰۸ ساعت ۱۴:۲۵
کد مطلب : ۳۰۸۱۹۱

قیمت طلا پس از مذاکرات وین کاهش می‌یابد؟

قیمت طلا پس از مذاکرات وین کاهش می‌یابد؟
گروه اقتصادی: کارشناسان بازار‌های مالی تاکنون پیش‌بینی‌های خود از قیمت طلا را در سناریو‌های مختلف برجامی و روند قیمتی آن را در ماه‌های آینده بیان کرده‌اند. این در شرایطی است که روند قیمت طلا از ابتدای سال صعودی بوده است.

پایین‌ترین سطح قیمتی طلا در سال جاری مربوط به ۱۵ اردیبهشت‌ماه است که هر گرم طلای ۱۸عیار که ۸۹۸ هزار تومان قیمت داشت، اما از آن زمان مسیر صعودی را طی کرده است؛ به طوری که با افزایش حدود ۴۱ درصدی، به دامنه یک میلیون و ۲۶۹ هزار تومان رسیده است.

منتظر شوک لحظه‌ای نباشید
حال در این شرایط، فعالان بازار طلا معتقدند با وضعیتی که بازار دارد، احتمال این‌که شوک شدید قیمتی را در بازار طلا شاهد باشیم، کم است. ابراهیم محمدولی، رییس اتحادیه طلا و جواهر می‌گوید: این‌گونه نشست‌ها در کل دنیا بدون تاثیر در حوزه اقتصاد نمی‌تواند باشد. این نشست هم به دلیل این‌که یک نشست بین‌المللی است، تاثیر‌هایی هم برای کشور ما و هم کشور‌های دنیا خواهد داشت.

وی می‌افزاید: امیدوارم نتیجه این نشست آن چیزی باشد که نفع مردم و کشور در آن باشد. اگر توافقی صورت گیرد، به‌هرحال روی بحث قیمت‌ها اثرگذار است و احتمال این‌که بازار را به سمت آرامش ببرد و مقداری نوسانات را کاهشی کند، به طور طبیعی وجود خواهد داشت؛ هم در بحث اونس جهانی و هم در بازار ارز و طلای داخلی.
رییس اتحادیه طلا و جواهر متذکر می‌شود: در صورتی هم که خروجی مذاکرات مثبت نباشد، باز هم اثرات آن را در بازار خواهیم دید؛ البته مدیریت دقیق اقتصادی اگر اتفاق بیفتد، واکنش بازار کم خواهد بود.

محمدولی با تاکید بر تعادل بین عرضه و تقاضا، در پاسخ به این پرسش که در صورت توافق، احتمال این‌که قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به کمتر از یک میلیون تومان کاهش یابد، وجود دارد؟ می‌گوید: این رفتار‌ها خیلی سخت اتفاق می‌افتد. اگر هم یک زمانی قرار باشد این اتفاق بیفتد، این‌گونه نیست که این نشست امروز انجام شود و از فردا قیمت‌ها سقوط کند.

وی تاکید می‌کند: بعید است این اتفاق بیفتد و اگر هم بیفتد، زمان می‌برد و بستگی به رفتار‌های کل دنیا در زمینه اونس جهانی دارد.رییس اتحادیه طلا و جواهر با بیان این‌که کاهش شدید قیمت‌ها به این زودی‌ها بعید است رخ دهد، می‌افزاید: تجربه ثابت کرده است که شوک لحظه‌ای و آنی صورت نخواهد گرفت.محمدولی درباره سطح تغییر قیمت‌ها در صورت عدم توافق نیز عنوان می‌کند: اگر این اتفاق بیفتد، به نگاه مدیریتی بستگی دارد که شوک آن‌چنانی اتفاق نیفتد.

تعدیل قیمت‌ها تا حدی رخ می‌دهد
محمد کشتی‌آرای، نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر نیز در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره وضعیت بازار ارز با توجه به مذاکرات هسته‌ای، می‌گوید: به نظر من در حال حاضر نمی‌شود اظهارنظر کرد و زود است در این باره صحبت کنیم.وی با بیان این‌که ما اقتصادی هستیم و سیاسی نیستیم که بدانیم روند مذاکرات به چه شکل خواهد بود، تصریح می‌کند: به‌هرحال هر گونه پالس مثبت یا منفی روی بازار اثر می‌گذارد.نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر در پاسخ به این پرسش که در صورت توافق، احتمال شکست قیمت‌ها وجود دارد؟ عنوان می‌کند: قیمت‌ها تا یک حدی از نظر اقتصادی می‌تواند تعدیل شود. آنچه مسلم است، رفع تحریم‌ها می‌تواند آثار مثبتی بر جای گذارد.
برچسب ها: قیمت طلا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها