به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۲۲ ساعت ۱۸:۲۵
کد مطلب : ۳۱۰۵۶۶

ردیابی بیماران کرونایی با هوش مصنوعی

ردیابی بیماران کرونایی با هوش مصنوعی
گروه علمی:کره جنوبی برای ردیابی مبتلایان به کووید ۱۹ استفاده از فناوری تشخیص چهره مبتنی بر هوش مصنوعی را آزمایش می‌ کند. کره جنوبی به‌زودی یک پروژه آزمایشی تشخیص چهره با استفاده از هوش مصنوعی و هزاران دوربین مداربسته را آغاز می‌کند و از آن برای ردیابی حرکت افراد آلوده به ویروس کرونا استفاده خواهد کرد. این در حالی است که با اجرای این پروژه نگرانی‌هایی در مورد تجاوز به حریم خصوصی به وجود می‌آید.

یکی از مقامات شهر سئول به رویترز گفت که این پروژه قرار است در ژانویه با بودجه ملی در بوچئون، یکی از پرجمعیت‌ترین شهر‌های کشور کره جنوبی در حومه سئول،  عملیاتی شود. این سیستم طبق یک طرح تجاری ۱۱۰ صفحه‌ای، از الگوریتم‌های هوش مصنوعی و فناوری تشخیص چهره برای تجزیه و تحلیل فیلم‌های جمع‌آوری‌شده توسط ۱۱ هزار دوربین مداربسته استفاده می‌کند و حرکات یک فرد آلوده، کسانی که با او تماس نزدیک داشته‌اند و اینکه آیا ماسک زده اند یا خیر را ردیابی می‌کند.

استفاده از هوش مصنوعی برای کنترل همه گیری بیماری
دولت‌ها در سراسر جهان، در تلاش برای متوقف کردن موج‌های شیوع ویروس کرونا، به فناوری‌های جدید و افزایش اختیارات قانونی روی آورده‌اند. طبق گزارش ماه مارس دانشکده حقوق کلمبیا، در نیویورک، چین، روسیه، هند، لهستان و ژاپن و همچنین چندین ایالت دیگر آمریکا، سیستم‌های تشخیص چهره برای ردیابی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ راه‌اندازی شده یا حداقل به صورت آزمایشی اجرا شده است.

یکی از مسئولان شهر بوچئون گفت: "این سیستم، فشار بر تیم‌های ردیابی شهرهای با جمعیت بیش از ۸۰۰ هزار نفر را کاهش می‌دهد و به استفاده موثرتر و دقیق‌تر از این گروه‌ها کمک کند. کره جنوبی در حال حاضر یک سیستم تهاجمی و پیشرفته ردیابی دارد که سوابق کارت اعتباری، داده‌های موقعیت مکانی تلفن همراه ، فیلم‌های دوربین مداربسته و سایر اطلاعات شخصی را جمع‌آوری می‌کند. گاهی اوقات تجزیه و تحلیل یک فیلم دوربین مدار بسته ساعت‌ها طول می‌کشد، اما استفاده از فناوری تشخیص بصری مبتنی بر هوش مصنوعی، تحلیل را در یک لحظه امکان پذیر می‌کند.


با این حال این کشور، هنوز هم به تعداد زیادی از محققان همه‌گیرشناسی متکی است، که اغلب مجبورند در شیفت‌های ۲۴ ساعته کار کنند و موارد بالقوه ویروس کرونا را ردیابی کزده و با آن‌ها تماس بگیرند.وزارت علوم و فناوری اطلاعات و ارتباطات کره جنوبی اعلام کرد که در حال حاضر برنامه‌ای برای توسعه این پروژه در سطح ملی ندارد و هدف از این سیستم، دیجیتالی کردن برخی از کار‌هایی است که در حال حاضر توسط افرادی به شکل دستی انجام می‌شود. براساس این طرح، سیستم بوچئون می‌تواند به طور همزمان ده نفر را در پنج الی ده دقیقه ردیابی کند و زمان صرف شده برای کار‌هایی که به شکل دستی انجام می‌شدند را کاهش دهد. بدون استفاده از این فناوری، ردیابی یک نفر حدود نیم ساعت تا یک ساعت طول می‌کشد.

یکی از مقامات شهر بوچئون گفت که برای اجرای این پروژه، ۱.۶ میلیارد وون (۱.۳۶ میلیون دلار) از وزارت علوم و فناوری اطلاعات و ارتباطات دریافت شده و ۵۰۰ میلیون وون از بودجه شهر نیز به پروژه ساخت این سیستم تزریق شده است.

افزایش نگرانی در مورد نقض حریم خصوصی توسط دولت ها
در حالی که حمایت‌های عمومی و گسترده‌ای از روش‌های ردیابی فعلی وجود داشته، اما مدافعان حقوق بشر و برخی قانون‌گذاران کره جنوبی ابراز نگرانی کرده‌اند که دولت این کشور ممکن است از چنین داده‌هایی بسیار فراتر از نیازهایش برای کنترل همه گیری بیماری استفاده کند.پارک دائه چول، قانونگذار از حزب قدرت مردم به رویترز گفت: "نظارت و کنترل مردم از طریق دوربین مدار بسته با استفاده از پول مالیات دهندگان و بدون رضایت مردم کاملا اشتباه است. "

البته مقامات این پروژه هوش مصنوعی گفته اند که هیچ نگرانی در مورد حفظ حریم خصوصی وجود ندارد، زیرا این سیستم یک موزاییک را به منظور سانسور روی صورت هرکسی که سوژه ردیابی نیست، قرار می‌دهد. قوانین می‌گوید بیماران باید رضایت خود را برای استفاده از ردیابی تشخیص چهره بدهند، اما حتی اگر رضایت ندهند، سیستم همچنان می‌تواند آن‌ها را ردیابی کند.

گفتنی است آژانس کنترل و پیشگیری از بیماری کره جنوبی (KDCA) هم اعلام کرده استفاده از چنین فناوری تا زمانی که در محدوده کنترل بیماری و پیشگیری از آن استفاده شود، قانونی است. طرح سیستم‌های تشخیص چهره مبتنی بر هوش مصنوعی در حالی انجام می‌شود که این کشور قصد دارد از این فناوری بحث‌ برانگیز در زمینه‌های دیگری مثل شناسایی کودک آزاری در مهدکودک‌ها تا ارائه خدمات حفاظتی پلیس استفاده کند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها