به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۰۸:۴۱
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۲۳ ساعت ۱۶:۰۶
کد مطلب : ۳۱۰۶۷۰
در مراسم سالگرد پسرش

پدر روح‌الله زم با لباس روحانیت خداحافظی کرد

گروه سیاسی: حجت‌الاسلام محمدعلی زم در مراسم یادبود نخستین سالگرد اعدام فرزندش، روح‌الله زم، لباس روحانیت را از تن خود درآورد.
محمدعلی زم، ایستاده پشت میز
محمدعلی زم، ایستاده پشت میز
پدر روح‌‌الله زم، مدیر اعدام‌شده سایت و کانال تلگرامی «آمدنیوز»، دیروز دوشنبه ۲۲ آذر بر سر مزار فرزندش از پرونده‌سازی در جهت محاکمه و خلع لباس خود خبر داد و لباس روحانیت را از تن در آورد. براساس ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی از سخنرانی محمدعلی زم در این مراسم منتشر شده است، او می‌گوید: «​امروز دارند برای من پرونده‌سازی می‌کنند و از این و آن شهادت می‌گیرند برای این‌که احیانا من لایق این لباس روحانیت نیستم تا مرا مثلا محاکمه و خلع‌لباس کنند. من همین جا این لباس و این عمامه را تقدیم می‌کنم به آن‌ها که دارند با پول این ملت و امکانات این ملت هزینه می‌کنند برای که این‌ها را بنشانند و وادار به دروغ و اجبار علیه من کنند. من خودم لباسم را در می‌آورم و تقدیم می‌کنم به شما»​.

افرادی که ملبس به لباس روحانیت هستند در صورت بروز تخلف و جرم، توسط دادگاه ویژه روحانیت، محاکمه می‌شوند. ابراهیم رئیسی به رغم این‌که از مردادماه در مقام ریاست قوه مجریه قرار گرفته است، همچنان ریاست دادگاه ویژه روحانیت را برعهده دارد. روح‌الله زم که در فرانسه پناهنده بود، مهرماه سال ۹۷ در جریان سفری به عراق، توسط مأموران امنیتی ایران بازداشت و به ایران انتقال داده شد و ۲۲ آذر ۱۳۹۹، دادسرای عمومی و انقلاب تهران از اجرای حکم اعدام او خبر داد. محمدعلی زم صدور حکم اعدام توسط دادگاه انقلاب را «غیرقانونی» خوانده و اعلام کرده بود که فرزندش در جریان محاکمه «از ابتدایی‌ترین حقوق خود» محروم بود. او در یادداشتی اعلام کرده بود که سازمان حفاظت اطلاعات قوه قضائیه به فرزندش وعده داده بود که قرار است طبق نظر ابراهیم رئيسی، رئیس سابق قوه قضائیه، با یک نفر «از آن طرف مبادله» شود.
نحوه بازداشت، پخش اعترافات زم، روند دادگاه و اجرای حکم اعدام او واکنش‌های جهانی گسترده‌ای در پی داشت و بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا، نهادهای مدافع حقوق بشر و شخصیت‌های سیاسی و مدنی آن را محکوم کردند. محمدعلی زم اول آذرماه در صفحه اینستاگرام خود نوشت شورای عالی امنیت ملی که ریاست آن با «حسن روحانی» و دبیرش «علی شمخانی» بود «از شرکای واقعی» در اعدام پسرش هستند. زم در ادامه خواستار اعلام نقش شورای عالی امنیت ملی در پرونده‌سازی علیه پسرش شد و این پرسش را مطرح کرد که شورای عالی امنیت ملی «چگونه ستاد ویژه دو ساله، با عضویت ۹ یا ۱۲ نهاد (بنا به گفته معاون وزیر اطلاعات) را برای رصد 'آمدنیوز' و صدای مردم و تعقیب و تخریب لحظه به لحظهٔ روح‌الله و فشار قضایی بر خانواده و دستگیری پیاپی خویشان او تشکیل داده و مدیریت کرده‌اند».
محمدعلی زم پیش از این رئیس حوزه هنری، معاون فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران بوده است.
 

۱۴۰۰/۰۹/۲۳ ۲۲:۳۱
آقای زم! .... (380214)
۱۴۰۰/۰۹/۲۴ ۱۴:۲۹
اصل حرف تو این نقطه چینهاست. (380234)
اصغر
۱۴۰۰/۰۹/۲۴ ۰۹:۱۳
دمش گرم (380224)
سعيد
Switzerland
۱۴۰۰/۰۹/۲۴ ۱۴:۱۹
خيلي كارتون اشتباه و دور از شان حرفه ي خبرنگاريه كه وسط متن خبر تبليغات كار ميكنيد
واقعا جاي تاسف داره (380233)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۹/۲۵ ۱۷:۳۰
از اول هم لایقه این لباس مقدس نبود........... (380280)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها