به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ - ۱۸:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۲۸ ساعت ۱۵:۰۳
کد مطلب : ۳۱۱۵۲۰
وزارت خارجه ایران: سفیرمان به کرونا مبتلا شد

خروج سفیر ایران از یمن با موافقت عربستان

خروج سفیر ایران  از یمن با موافقت عربستان
گروه بین الملل: مقامات عربستان و  ایران اعلام کردند  سفیر ایران،در صنعا پایتخت تحت کنترل حوثی‌های یمن را به منظور درمان بیماری کووید ۱۹ کرونا ترک کرده است. عربستان با میانجی‌گری عراق و عمان با خروج سفیر ایران موافقت کرد.
حسن ایرلو، به دنبال یک معافیت نادر از محاصره هوایی اعمال‌شده توسط ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی از صنعا خارج شد. این پرواز در نتیجه میانجی‌گری عراق و عمان و به درخواست  حوثی‌های یمن و با موافقت مقامات سعودی انجام گرفته است.عراق تاکنون میزبان چندین نشست برای میانجی‌گری بین مقامات ایرانی و سعودی بوده است.
بین جمهوری اسلامی ایران که از حوثی‌های شیعه حمایت می‌کند و عربستان سعودی که از دولت قانونی مورد حمایت جامعه جهانی پشتیبانی می‌کند سال‌هاست جنگی نیابتی جریان دارد.
عمان تنها کشور عربی خلیج فارس است که در مناقشه یمن بی‌طرف مانده و بارها بین عربستان و حوثی‌ها میانجی‌گری کرده است.
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران هم  گفت: ایرلو سفیر ایران در یمن چند روزی است که از کووید-۱۹ رنج می‌برد و مقدمات خروج وی فراهم شده است.
محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌ها نیز با ارسال توییتی نوشت که تفاهم میان ایران و عربستان سعودی برای خروج سفیر ایران به دلایل درمانی با میانجی‌گری عراق انجام گرفت است.
جمهوری اسلامی ایران تنها کشور جهان است که حکومت حوثی‌های شیعه در صنعا را به رسمیت می‌شناسد و در اکتبر سال گذشته حسن ایرلو را به عنوان سفیر به آنجا فرستاد. مقامات ایرانی تا کنون جزئیاتی درباره نحوه رسیدن او به صنعا با وجود محاصره ارائه نکردند.
در همین حال روزنامه "وال استریت ژورنال"  گزارش داد که درخواست حوثی‌ها برای پرواز سفیر از سوی مقامات سعودی به عنوان "نشانه تنش بین تهران و گروه شبه نظامی" تلقی می‌شود.
عبدالملک العجری، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن ولی "بروز اختلاف میان ایران و حوثی‌ها" را رد کرد.وال‌استریت جورنال  در ارتباط با این موضوع به نقل از مقامات منطقه‌ای یمن نوشت ریاض این درخواست را به نشانه فاصله‌گیری حوثی‌ها از حوزه نفوذ جمهوری اسلامی ارزیابی می‌کند.
وال استریت ژورنال همچنین نوشت حسن ایرلو که خود را دیپلمات جمهوری اسلامی می‌نامد برای تقویت و سازماندهی نظامی حوثی‌ها در جنگ با دولت مرکزی یمن و عربستان سعودی از سوی ایران به مناطق تحت اشغال حوثی‌ها اعزام شد. اما یک مقام سعودی تائید کرد که خروج سفیر به دلیل مسائل درمانی بوده است.
این مقام عربستانی گفت ایرانی‌ها از طریق عمانی‌ها خبر دادند که سفیر آنها به کرونا مبتلا شده و باید خارج شود و عربستان سعودی نیز به دلایل بشردوستانه با این درخواست ایران موافقت کرده است.
جنگ ویران‌گر یمن بیش از هفت سال است ادامه دارد. در نیتجه خرابی‌های این جنگ سیستم مراقبت‌های درمانی این کشور از هم پاشیده است. سازمان ملل متحد جنگ یمن را "بدترین بحران انسانی جهان" توصیف کرده است.

 
برچسب ها: یمن

۱۴۰۰/۰۹/۲۹ ۱۱:۰۹
یه بهانه بهتر برا خروجش پیدا می کردین (380427)
۱۴۰۰/۰۹/۲۹ ۱۱:۳۲
خخخخ (380428)
۱۴۰۰/۰۹/۳۰ ۱۴:۵۲
مگر حوثی‌ها حکومت ندارن چه شد قضیه برعکسه (380537)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها