به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۲ - ۲۱:۱۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۰۶ ساعت ۱۸:۰۴
کد مطلب : ۳۱۲۹۴۰

امیرعبداللهیان: به یک سند جدید و مشترکی رسیدیم

گروه سیاسی: دور هشتم مذاکرات احیای برجام میان ایران و گروه ۱+۴ آغاز ‌شد.
امیرعبداللهیان: به یک سند جدید و مشترکی رسیدیم
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران  درباره آغاز دور هشتم مذاکرات گفت:  دور جدید مذاکرات‌مان در وین شروع شده است از مهمترین موضوعاتی که در دستور کار ما است، بحث تضمین و راستی‌آزمایی است و امروز یک سند مشترک و قابل قبولی روی میز مذاکره‌کنندگان قرار دارد که ما آنها را اسناد ۱ دسامبر و ۱۵ دسامبر می‌خوانیم و هم در موضوع هسته‌ای و هم در موضوع تحریم‌ها است؛ یعنی ما دیگر آن سند ژوئن ۲۰۲۱ را کنار گذاشتیم و به یک سند جدید و مشترکی رسیدیم.
حسین امیرعبداللهیان  ادامه داد: مذاکرات ما طبق این سند مشترک شروع می‌شود از جمله موضوعات در دستور کار در مذاکرات جاری ما بحث تضمین و راستی آزمایی است اما برای ما مهم‌ترین مسئله این است که باید در ذیل این واژه‌ها و این موضوعات به نقطه‌ای برسیم که اولاً نفت ایران به آسانی و بدون هیچ مانعی فروخته شود و پول آن نفت به صورت ارزی در حساب‌های بانکی ایران بتواند وارد شود و از همه مزایای اقتصادی که در برجام پیش‌بینی شده است، استفاده کنیم.
 هدف از احیای توافق برجام رفع تحریم های هسته ای ایران در برابر توقف برخی از جنبه های برنامه اتمی این کشور است.برخی از هیات های مذاکره کننده ابراز امیدواری کرده اند که در این دور از مذاکرات بتوانند به توافق نهایی برسند اما بعضی از رسانه ها به نقل از دیپلمات‌های آمریکایی گفته‌ اند که با هدف جلوگیری از طولانی شدن مذاکرات، ضرب‌الاجلی تعیین شده اما هنوز این موضوع به طور رسمی اعلام نشده است.ایران می‌گوید درآمدهای نفتی‌اش از زمان تحریم های ایالات متحده از ۱۰۰ میلیارد دلار در سال به کمتر از ۸ میلیارد دلار رسیده است.به دلیل تحریم های مالی و بانکی برخی از کشورهای بدهی خود به ایران را به صورت کالا از جمله چای، برنج و پشم به ایران می دهند.
مقام‌های دولت رئیسی می‌گویند در صدد تهاتر نفت با کالا و خدمات هستند و از میزان درآمدهای نفتی نسبت به ماه‌های گذشته ابراز رضایت می‌کنند.

به دور هشتم مذاکرات وین خوش آمدید
 به دور هشتم مذاکرات خوش آمدید؛ این عبارت را «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام در حساب کاربری توئیتر خود نوشت و از آغاز دور هشتم مذاکرات وین از ۲۷ دسامبر  یعنی روز ۶ دی خبر داد.مورا می گوید مهم این است که سرعت حل مسائل کلیدی را افزایش دهیم و با همکاری آمریکا رو به جلو برویم.
هفتمین دور از مذاکرات پس از وقفه‌ای چندماهه در دولت جدید از هشتم آذرماه آغاز شد و بعد از حدود ۲۰ روز به پایان رسید. تیم ایران در این مذاکرات بر رفع تحریم‌های آمریکا علیه تهران تمرکز دارد. به گفته طرفین مذاکرات، پیشرفت‌هایی حاصل شده و اکنون آن‌ها به دستور کاری برای مذاکرات بعد پیرامون لغو تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای و تعیین متن نهایی توافق رسیده اند.
تاریخچه مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با غربی ها از توافق سعد‌آباد کلید خورد که در مهر ۱۳۸۲ به امضا رسید و به موجب آن از تأسیسات هسته ای ایران بازرسی‌های گسترده‌ای به عمل آمد. این مسیر با مذاکرات بروکسل، پاریس، ژنو، استانبول، بغداد، مسکو، آلماتی، تهران و اکنون وین آغاز شده و هنوز مشخص نیست که آخرین ایستگاه کجا خواهد بود.
 در دولت دوازدهم هم از اواسط فروردین ماه تا پایان خرداد ماه مجموعا ۶ دور مذاکره بین ایران و گروه ۱+۴ برگزار شد و علی‌رغم پیشرفت‌هایی که حاصل شد به دلیل کارشکنی‌های آمریکا نتیجه‌ای حاصل نشد.امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا درباره چشم انداز مذاکرات احیای برجام می‌گوید همیشه باید امیدوار باشیم، اما خوشبین به احیای برجام در دور هشتم نیستم، چراکه در فاصله بین دور‌های یکم تا هفتم و دور هشتم اتفاق خاصی نیفتاده است؛ نه ایران از مواضع خود کوتاه آمده نه طرف غربی. ایران همچنان اصرار دارد که تمام تحریم‌های وضع شده بعد از هشتم مِی سال ۲۰۱۸ تحت هر عنوانی برداشته شود و برداشته شدن تحریم‌ها همراه با راستی آزمایی باشد، همچنین تضمینی نسبت به اینکه آمریکایی‌ها از برجام خارج نشوند داده شود، اما هر سه درخواست تهران از سوی واشنگتن رد شده است؛ بنابراین دو طرف نشانه‌ای از عقبگرد یا مصالحه را بروز نداده‌اند، لذا اگر در این هفت دور، مذاکرات به نتیجه نرسیده است، با ادامه پافشاری طرفین بر مواضع شان، نمی‌توان امیدوار بود که در دور هشتم به نتیجه برسد.
کارشناس مسائل آمریکا با تاکید بر اینکه خیلی خوشبین نیستم که در پایان دور هشتم که ممکن است یک هفته تا بیست روز هم به درازا بکشد، اتفاق خاصی رخ دهد، معتقد است احتمالا ما شاهد دور نهم، دهم، یازدهم و جلوتر باشیم. از سوی دیگر علی بیگدلی کارشناس مسائل آمریکا هم معتقد است مذاکرات ما با آمریکا باید پلکانی باشد، چراکه نمی‌توانیم به یکباره و در یک زمان تمام مشکلات مان را با آمریکا حل کنیم، لذا برای اینکه بتوانیم چهره رضایت بخشی نشان دهیم باید این مذاکرات را نردبانی پیش بریم و نباید انتظار داشته باشیم در یک نشست و یک دوره مذاکره تمام مشکلات مان با آمریکا حل شود.
جلال خوش چهره تحلیلگر مسائل سیاسی هم  بر این باور است که  مذاکرات سخت و پیچیده است و به همین علت هنوز نتیجه‌ای نداشته و مشخص نیست که سرنوشت بسته‌های پیشنهادی ایران چه می شود. نظر می‌رسد توافق کلان شکل نخواهد گرفت و بار دیگر طرفین در خصوص توافق کم در برابر کم پیش خواهند رفت، زیرا مسیر بسیار دشوار است. میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین هم در مورد مذاکرات وین در صفحه رسمی خود در توئیتر نوشت که در دور قبلی، مذاکره‌کنندگان زمینه را برای پیشرفت سریع فراهم کردند. ما باید خودمان را به سمت تکمیل موفقیت آمیز مذاکرات در اسرع وقت، ترجیحا تا اوایل فوریه، سوق دهیم. پیش از این نیز او از طرف‌های اروپایی خواسته بود تا بدون تاخیر زمان شروع مذاکرات را تعیین کنند تا طرف‌های مذاکره کننده به وین بازگردند.


 
برچسب ها: مذاکرات

موسی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۰/۰۷ ۱۵:۵۰
آقای عراقچی هم میگفت دیگر امروز و فردا امضا خواهد شد
آخرش هم هیچی نشد (380851)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۰/۰۸ ۱۹:۴۴
در واقع به یک کلیت مشترک رسیدید ولی در جزئیات کلی اختلاف است که حل ان با کرام الکاتبین است! (380901)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۰/۰۸ ۱۹:۴۴
در واقع به یک کلیت مشترک رسیدید ولی در جزئیات کلی اختلاف است که حل ان با کرام الکاتبین است! (380902)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها