به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۲۰:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۱۱ ساعت ۰۸:۲۷
کد مطلب : ۳۱۳۵۹۶

دلایل افت سپاهان و ۳ شکست پیاپی در لیگ برتر

گروه ورزشی: سپاهان فصل گذشته یکی از بهترین تیم‌های لیگ برتر بود و تا روز پایانی شانس قهرمانی داشت و بدشانس بود که پرسپولیس به‌سختی امتیاز می‌داد، وگرنه طلایی‌پوشان اصفهان که 65 امتیاز از 30 بازی کسب کرده بودند، با این آمار توان کسب قهرمانی را داشتند.
دلایل افت سپاهان و ۳ شکست پیاپی در لیگ برتر
سپاهان فصل گذشته یکی از بهترین تیم‌های لیگ برتر بود و تا روز پایانی شانس قهرمانی داشت و بدشانس بود که پرسپولیس به‌سختی امتیاز می‌داد، وگرنه طلایی‌پوشان اصفهان که 65 امتیاز از 30 بازی کسب کرده بودند، با این آمار توان کسب قهرمانی را داشتند.
با شروع فصل جدید و باتوجه به حفظ اکثریت ستاره‌ها و جذب چند بازیکن تاثیرگذار از تیم‌های رقیب مثل شهریار مغانلو از پرسپولیس، مسعود ریگی از استقلال و فرشاد احمدزاده از فولاد پیش‌بینی می‌شد شاگردان محرم نویدکیا از شانس بیشتری برای رسیدن به صدر جدول و کسب قهرمانی برخوردار شوند؛ اتفاقی که اگرچه در هفته‌های اول لیگ بیست‌ویکم رخ داد، اما در ادامه اوضاع خوب پیش نرفت، تاجایی‌که سپاهان صدرنشین در سه‌هفته متوالی مقابل استقلال، پیکان و پرسپولیس شکست خورد و به رده سوم جدول سقوط کرد. (اگر حکم کسر 7 امتیاز از گل‌گهر در استیناف تایید نشود، جایگاه فعلی سپاهان را باید پنجم بدانیم) این درحالی است که فصل گذشته سپاهان توانسته بود در دو بازی رفت و برگشت استقلال را شکست دهد و هر دو دیدارش با پرسپولیس‌ها به تساوی انجامید و حالا در نیم‌فصل اول به هردو رقیب مستقیم خود در کورس قهرمانی باخته است.

اختلاف‌نظر درباره محرم
نویدکیا به‌خاطر سابقه درخشانش در سپاهان مربی محبوبی در اصفهان به‌شمار می‌رود، اما نتایج اخیر تیمش کم‌کم صدای اعتراض‌ها را بلند کرده است. البته هواداران سپاهان را درقبال نتایج تیم نویدکیا باید به سه دسته تقسیم کرد؛ گروه اول معتقدند باید به این تیم و مربی جوانش اعتماد کرد و زمان داد تا به صدر جدول برگردند، دسته دوم منتقد بازیکنان و حامی نویدکیا هستند و گله‌شان از مربی این است که نباید خود را مقصر بداند تا کم‌کاری بازیکنان دیده نشود، و گروه سوم هم منتقد شخص سرمربی تیم هستند و او را کم‌تجربه و فاقد توانایی لازم برای قهرمان کردن سپاهان می‌دانند و می‌گویند اگر او بماند، این فصل هم نهایتا باید برای کسب سهمیه بجنگند.

مالکیت بالا، آمار گل پایین
سپاهان تا قبل از سه بازی اخیر آمار خوبی در گلزنی داشت و یکی از بهترین خط حمله‌های لیگ به این تیم تعلق داشت، اما در سه دیدار اخیر تنها یک گل سهم شاگردان نویدکیا بوده، آن‌هم درحالی‌که مطابق اکثر بازی‌ها مالکیت کاملا با این تیم بوده است. آمار سپاهان مقابل استقلال به این صورت بوده است: مالکیت 63 به 37، پاس 458 به 225، شانس گل 5 به 4 و کرنر 7 به 3. در بازی با پیکان مالکیت 77 به 23، پاس 730 به 223، شانس گل 7 به 2 و کرنر 13 به صفر و در بازی با پرسپولیس هم مالکیت 56 به 44، پاس 517 به 396، شانس گل 5 به یک، کرنر 3 به یک. یعنی شاگردان نویدکیا در هر سه بازی مالکیت بیشتری داشتند، نزدیک به دوبرابر رقبا پاس دادند، در هر سه بازی شانس گل بیشتری داشتند و کرنرهای بیشتری هم زدند، اما هر سه بازی را واگذار کردند.

52شوت و فقط یک گل!
شاید اصلی‌ترین ضعف سپاهان حداقل در سه بازی اخیر را باید ضعف نیروهای تهاجمی این تیم در استفاده بهینه از موقعیت‌ها و گم کردن راه دروازه دانست. شاگردان نویدکیا در سه مسابقه اخیر 52 بار اقدام به شوت‌زنی به‌سمت دروازه رقیبان خود کرده‌اند، اما فقط یک گل به ثمر رسانده‌اند که آمار کاملا ناامیدکننده‌ای به‌شمار می‌رود. در بازی با استقلال طلایی‌پوشان 15 بار اقدام به شوت‌زنی کردند، ولی فقط یک شوت در چهارچوب داشتند، این آمار برای بازی با پیکان 22 شوت و فقط 3 شوت در چهارچوب (که یک توپ به گل تبدیل شد) و برای بازی با پرسپولیس 15 شوت و فقط 2 شوت در چهارچوب بود.

چالش گل اول
یکی از نکات جالب درباره سپاهان عدم توانایی بازگشت به بازی بعد از دریافت گل اول است. درواقع بررسی‌ها نشان می‌دهد این تیم در فصل جاری در هر دیداری که گل اول را دریافت کرده، در پایان بازنده بازی بوده است. این تیم تا اینجای کار در 5 بازی مقابل رقبای خود یعنی ذوب‌آهن، گل‌گهر(با حکم انضباطی فعلا نتیجه سه بر صفر به سود سپاهان اعلام شده است)، استقلال، پیکان و پرسپولیس شکست خورده که در هر 5 مسابقه گل اول را دریافت کرده است. درواقع نویدکیا باید معضل گلزنی بازیکنانش را که موقعیت‌های زیادی را خراب می‌کنند حل کند، در غیر این‌صورت اگر تیمش گلی دریافت کند، کار برایش به‌مراتب دشوار خواهد شد. او در مسابقات اخیر سیستم‌های مختلفی را امتحان کرده و بعد از اینکه مقابل پیکان از هردو مهاجم خود یعنی سجاد شهباززاده و شهریار مغانلو استفاده کرد، در بازی با پرسپولیس هردو را روی نیمکت نشاند، اما در هر دو بازی تیمش بازی را واگذار کرد!

امیدوار به پدیده برای فرار از بحران
سپاهان در هفته بعدی مسابقات لیگ برتر باید در مشهد به مصاف پدیده برود که با 3 امتیاز شانس اول سقوط به لیگ دسته اول به‌شمار می‌رود. بازی مقابل این تیم برای نویدکیا فرصت مناسبی برای پایان دادن به ناکامی‌های سریالی اخیر است. البته زردپوشان در ادامه کار دشواری دارند و ممکن است دوباره خیلی زود بحران به اردوی محرم برگردد. سپاهان بعد از بازی با پدیده باید در اصفهان از فولاد خوزستان پذیرایی کند و در ادامه دو بازی متوالی در اراک با تیم سختکوش آلومینیوم در لیگ و جام حذفی دارد که می‌تواند این تیم و سرمربی جوانش را با چالش جدی مواجه کند. اگر نویدکیا تا آن موقع سرمربی سپاهان بماند، بعد از این دو بازی در رفسنجان کار سختی هم برابر مس خواهد داشت! باید صبر کرد و دید محرم از پس این بازی‌های سخت برخواهد آمد یا اوضاع بر وفق مرادش پیش نخواهد رفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها