به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۰:۱۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۱۵ ساعت ۱۷:۱۲
کد مطلب : ۳۱۴۵۸۱

توقف پشتیبانی شرکت فرانسوی از سامانه بورس

توقف پشتیبانی شرکت فرانسوی از سامانه بورس
گروه اقتصادی: مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس می‌گوید شرکت فرانسوی پشتیبان سامانه بورس، به دلیل تحریم‌ها، از ادامه همکاری با ایران خودداری کرده است.
روح‌الله دهقان، مشکلات سامانه معاملاتی بازار سرمایه طی روزهای اخیر را تایید کرد و گفت: «یک شرکت فرانسوی سامانه‌ها را به ایران فروخته‌است اما به دلیل مسائل تحریمی دسترسی به پشتیبانی نداریم».مدیرعامل شرکت فناوری بورس با اشاره به امضای قرارداد پشتیبانی با این شرکت فرانسوی در سال ۱۳۹۶ افزود که در این قرارداد، به روزرسانی سامانه هم ذکر شده بود اما "پس از آخرین به روزرسانی، دور جدید تحریم‌ها علیه ایران آغاز شد" و از این رو، "قرارداد پشتیبانی به اجرا نرسید".
دهقان می‌گوید: «در حال حاضر قرارداد پشتیبانی برای سامانه بورس وجود ندارد چرا که تحریم‌ها اجازه ادامه قرارداد را نداد و قرارداد دیگری هم منعقد نشد».
مدیرعامل شرکت فناوری بورس با بیان اینکه حدود ۲۰ میلیون کد سهامداری مربوط به سهام عدالت، "خارج از سامانه معاملات اصلی نگهداری می‌شوند"، تصریح کرد: «درغیراینصورت، دچار مشکلات جدی می‌شدیم».او ابراز ''اطمینان'' کرد که ورود این تعداد سهامدار به سامانه معاملات، "نه تنها برای سامانه معاملات بلکه برای شبکه کارگزاری هم مشکل ایجاد می‌کنند".
به باور شماری از کارشناسان مالی و اقتصادی، بحران در بورس یکی از مهمترین مشکلات کنونی در ایران به شمار می‌رود. آمارهای رسمی نیز از حاکی از آن است که در حال حاضر معاملات بازار سرمایه به یک پنجم روزهای اوج بازار در سال گذشته رسیده است.در یکی از آخرین گزارش‌ها در این خصوص، روزنامه همشهری  در گزارشی با عنوان ''تشدید بی‌اعتمادی به بورس'' نوشت: «شدت خروج نقدینگی در روزهای اخیر به اوج خود رسیده است».این روزنامه، با اشاره به گذشت ''۴۵۰ روز از آغاز روند نزولی بورس'' افزود که شاخص بورس از ۱۹ مردادماه سال گذشته تاکنون، ''۳۵ درصد'' افت داشته است.
بر پایه این گزارش و به دنبال افزایش بی‌اعتمادی به بورس، "توجه صاحبان نقدینگی بار دیگر به بازارهای سنتی ایرانیان یعنی املاک و طلا جلب شده است".


 
برچسب ها: بورس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها