به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۲۴ ساعت ۰۸:۲۸
کد مطلب : ۳۱۵۹۹۶
دولت و مجلس باید در قبال تصمیمات خود توجه کافی به اقشار پایین داشته باشند

نگران تاب‌آوری جامعه هستم

نگران تاب‌آوری جامعه هستم
گروه سیاسی: یک نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: من نگران تاب آوری جامعه در برابر تصمیمات دولت و مجلس درباره بودجه 1401 هستم. به گزارش ایسنا، ابراهیم نکو، با بیان اینکه تایید کلیات بودجه به معنای نهایی شدن آن نیست، اظهار کرد: در بودجه 1401 ایراداتی وجود دارد که اگر اصلاح نشود می‌تواند مشکلاتی برای تولید و معیشت مردم ایجاد کند.

وی ادامه داد: بودجه انبساطی بسته شده است. بودجه انبساطی در شرایطی مفید است که تبعات اقتصادی برای مردم نداشته باشد و حالت متعادلی در جامعه ایجاد کند در حالیکه الان مردم با مشکلات اقتصادی مواجه هستند و بودجه انبساطی می تواند تبعاتی داشته باشد. البته دولت شاید چاره دیگری برای تهیه بودجه نداشت، ولی اگر مجلس راهکاری ارائه نکند، بودجه انبساطی موجب افزایش قیمت کالاها و خدمات شده و فشار آن بیشتر به اقشار پایین و کم درآمد می آید.

این نماینده ادوار مجلس همچنین با اشاره به تبعات حذف ارز 4200 تومانی، تصریح کرد: حذف این ارز بر قیمت کالاهای زیادی تاثیر گذاشته و آنها را افزایش می دهد. دولت و مجلس باید به فکر راه های جبرانی باشند و پیشنهادات تکمیلی ارائه شود تا فشار به اقشار کم درآمد وارد نشود.نکو خاطرنشان کرد: حذف ارز 4200 تومانی منطقی است و دولت برای جبران بخشی از کمبود درآمد خود دنبال حذف ارز 4200 تومانی است اما از سویی پرداخت یارانه نقدی هم موجب افزایش نقدینگی شده و با بهم خوردن تناسب میان عرضه و تقاضا، تورم بیشتر می شود.

وی همچنین بیان کرد: مالیات با شیب تندی در بودجه افزایش یافته است. اگر قرار باشد مالیات افزایش زیادی داشته باشد، بنگاه های تولیدی با مشکل جدی مواجه می شوند، اما اگر افزایش درآمد مالیاتی از منبع جلوگیری از فرار مالیاتی و دریافت مالیات از نهادهایی است که سوبسید پنهان دریافت می کنند، اقدام درستی است.

این نماینده ادوار مجلس در پایان گفت: من نگران تاب آوری جامعه در برابر تصمیمات دولت و مجلس درباره بودجه هستم. بودجه اگر اصلاح نشود، تاب آوری جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد . دولت و مجلس باید در قبال تصمیمات خود در بودجه، توجه کافی به اقشار پایین داشته باشند اما به این مساله مهم هم توجه کنند که حمایت از اقشار ضعیف جامعه هم اگر با پرداخت نقدی یارانه باشد، تورم را افزایش می دهد.
برچسب ها: ابراهیم نکو

۱۴۰۰/۱۰/۲۴ ۱۰:۱۸
یه وقت رودل نگیرید از این همه نگرانی (381615)
۱۴۰۰/۱۰/۲۵ ۰۸:۵۸
خود زنگنه گفت قیمتها را تا جایی بالا میبریم که داد مردم دربیاد (381646)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها