به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۲۶ ساعت ۱۵:۱۸
کد مطلب : ۳۱۶۳۶۹

شوخی با قشرهای میلیونی زیر خط فقر

شوخی با قشرهای میلیونی زیر خط فقر
گروه سیاسی: روزنامه آرمان ملی نوشت: چندی پیش معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون در یک برنامه تلویزیونی گفته است: «میانگین خط فقر در کشور برای خانواده ۴ نفره حدود ۴ میلیون تومان و برای شهر تهران کمی بیشتر و نزدیک به ۵ میلیون تومان است؟» در شرایطی که نمی‌دانیم این اعداد بیشتر جنبه طنز دارد یا واقعیت، ولی ما یک توافق سه‌جانبه داریم که دولت در کمیته دستمزد در بهمن‌ماه ۹۹، زیر آن را امضا کرده، در این توافق سبد معیشت حداقلی یا همان خط فقر، نزدیک به ۷ میلیون تومان است. این ۷ میلیون تومان مربوط به «خط فقر ملی» است چراکه محاسبات سبد معیشت حداقلی به صورت سراسری و ملی انجام می‌شود و نمی‌توانند بگویند این عدد مال تهران و کلان‌شهرهاست؛ سبد معیشتِ محاسبه‌شده، متوسط کمینه هزینه‌های زندگی در سراسر کشور را دربرمی‌گیرد. معاون وزیر رفاه وقتی می‌خواهد در جایگاه یک مدیر دولتی در ارتباط با خط فقر صحبت کند، یک نگاه به توافقی که دولت پای آن را امضا کرده، بیندازد و بعد عدد و رقم اعلام کند. چطور فردی که مدیر بزرگ‌ترین دستگاه متولی مقولات فقر و خط فقر و دستمزد است و همه پیش‌شرط‌های محاسبات سبد معیشت را نیز همین وزارتخانه فراهم می‌کند، هیچ اعتنایی به توافقات سه‌جانبه ندارد. وقتی در بهمن‌ماه سال قبل، سبد معیشت حداقلی یا همان خط فقر ۷ میلیون تومان بوده، چطور بعد از گذشت نزدیک به یک سال و با وجود تورم حداقل ۵۰ درصدی، خط فقر به ۴ میلیون تومان رسیده است؟ این معما را باید خود وزارتخانه‌ای‌ها حل کنند؛ ما جوابی نداریم! شما اثرات تورم ۵۰ درصدی روی سبد ۷ میلیون تومانی بهمن سال قبل را در نظر بگیرید و ببینید به چه عددی می‌رسید.
شاید جامعه هدف وزارت کار، کارگران و بازنشستگان هستند و این جامعه هدف گسترده، همه در ارتباط با محاسبات سبد معیشت و خط فقر ملی اطلاع دارند؛ بنابراین شنونده‌ها باید این اظهارات را تحلیل کنند. سال گذشته در شورای عالی کار، رقم حداقل معیشت را حدود ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان برای خانواده ۳. ۳ نفره تعیین شد حالا بعد از گذشت یک‌سال، چطور خط فقر برای خانواده چهار نفره شده ۴ میلیون تومان؟ نکته اینجاست که شرکای اجتماعی و مسئولان وزارت کار پایین صورتجلسه مربوطه را امضا کرده‌اند؛ همین امضا‌ها بهترین مدرک است برای اثبات اینکه خط فقر به هیچ‌وجه زیر ۷ میلیون تومان نیست. امروز با این تورم حداقل ۵۰ درصدی، هرطور که حساب کنیم سبد معیشت یا همان خط فقر، بسیار بالاتر از ۸ یا ۹ میلیون تومان می‌شود؛ امیدواریم امسال عدد رسمی خط فقر برای مزد ۱۴۰۱ محاسبه شود و به‌زودی مشخص خواهد شد که خط فقر ملی بسیار بالاتر از این حرف‌هاست در حالی‌که ۴ میلیون تومان نصف خط فقر هم نیست.

 
برچسب ها: خط فقر

مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۰/۲۶ ۱۷:۲۶
بر اساس خط فقر واقعی حد اقل سبد معیشتی باید ۱۲ میلیون باشد اما صنعت کشور وصادرات وتجارت وتبادلات جهانی ود رامد کشور اجازه پرداخت حد اقل حقوق را به کارگران وکارمندان میدهد تا پس از ان به عدالت شغلی واحقاق حقوق تمام شهر وندان پرداخته شود ؟ صنعت وکشاورزی بی کیفیت وکم بازده ودر کنار بخش خدمات بدتر از ان ودولت فربه وناکارمد ۴۲ ساله ایران اجازه تغییر تحول را نمیدهد دولت چین هم تا سال ۱۹۷۶ ومرگ مائو چنین وضعیتی داشت چگونه طی ۴۰ سال به این مرتبت ومنزلت رسید؟ (381678)
۱۴۰۰/۱۰/۲۷ ۰۹:۲۷
شوخی نیست واقعیت است چون فقرا بیشترشان جاهل و بیسوادان لذا برا مشت گره کرده و مقاومت در برابر دشمن فرضی بکار می‌روند ولی اگر سیر شدن و دانا فریب نمیخورن (381694)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها