به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۰۳ ساعت ۱۵:۵۴
کد مطلب : ۳۱۷۱۶۳
زنان ایران 0 زنان چین 7؛

شکست سنگین بانوان فوتبال ایران مقابل چینی‌ها

شکست سنگین بانوان فوتبال ایران مقابل چینی‌ها
گروه ورزشی: نمایش سراسر مالکانه و تهاجمی چینی‌ها باعث شد تا آن‌ها در یک بازی برتر بتوانند زنان فوتبال ایران را با 7 گل شکست بدهند.
ورزشگاه: مومبای آره‌نا بمبئی
گروه داوری: داور: پانسا چایسانیت (تایلند) کمک ها: سوپاوان هینت (تایلند) و مرلو سیلوا (فیلیپین)؛ داور چهارم: تین آیا (میانمار). ناظر: حبیبه شمسوری (مالزی)
ترکیب تیم ملی فوتبال زنان ایران: زهره کودایی، غزاله بنی طالبی، فاطمه عادلی، ملیکا متولی، بهناز طاهرخانی، ملیکا محمدی، ثنا صادقی (از دقیقه 46: نگین زندی)،زهرا سربالی (از دقیقه 64: فاطمه امینه برازجانی)، سمانه چهکندی (از دقیقه 64: سارا قمی)، هاجر دباغی (از دقیقه 78: الهام فرهمند) و افسانه چترنور (از دقیقه 46: سارا ظهرابی‌نیا) سرمربی: مریم ایراندوست
دومین هفته از رقابت‌های جام ملت‌های فوتبال زنان آسیا در شرایطی آغاز شد که اولین مسابقه، تقابل زنان فوتبال ایران و زنان فوتبال چین است؛ دو تیم با انگیزه‌های متفاوت. زنان فوتبال ایران بعد از کسب امتیاز تاریخی مقابل هند برای رسیدن به دومین امتیاز و امیدوارتر شدن به صعود از مرحله گروهی تلاش می‌کنند و در مقابل زنان فوتبال چین به‌عنوان پرافتخارترین تیم آسیا برای قطعی‌شدن صعود خود به مرحله بعدی و کسب دومین برد پیاپی به میدان آمده است. چینی‌ها از حیث حضور در این تورنمنت هم در کنار تایلند و ژاپن، جزو باتجربه‌ترین‌ها هستند و پانزدهمین حضور خود را در این دوره در سطح اول می‌گذراندند، در حالی‌که زنان فوتبال ایران برای نخستین‌بار است که به این تورنمنت رسیده‌اند و در جمع 12 تیم برتر آسیا حضور دارند.  نیمه اول با نمایش سراسر تهاجمی چینی‌ها دنبال شد و آن‌ها مطابق انتظار مالک توپ و میدان بودند و به خوبی توانستند توپ را در زمین ایران به گردش در بیاورند و دروازه ایران را تهدید کنند؛ بعد از چند واکنش عالی از زهره کودایی، سرانجام وانگ شوانگ دروازه ایران را با شوت از راه دور فرو ریخت و سپس شا یوئی با یک کار تیمی گل دوم را برای چین رقم زد تا نیمه اول با برتری 2 گله قرمزپوشان چین خاتمه یابد.
بین دو نیمه ایراندوست تغییرات تهاجمی را انجام داد تا بتواند باخت نیمه اول را جبران کند و در مقابل چینی‌ها هم تغییراتی را برای حفظ نتیجه و رسیدن به گل‌های بیشتر انجام دادند؛ به مانند نیمه اول، بازهم قرمزپوشان چین مالک توپ و میدان بودند و خیلی زود از روی نقطه پنالتی به گل سوم رسیدند و در ادامه فروپاشی خط دفاعی ایران باعث شد تا در فاصله کمتر از 5 دقیقه دو گل مشابه وارد دروازه ایران شود و اختلاف به پنج گل برسد. بعد از ثبت گل پنجم، بازی متعادل‌تر شد و چینی‌ها به دنبال حفظ نتیجه و مدیریت مسابقه بودند که در انجام آن موفق بودند و در مقابل ایراندوست با یک تعویض هجومی و یک تعویض دفاعی سعی داشت تا هم نتیجه را کنترل کند و مانع شکست سنگین‌تر شود و هم این‌که امیدوار به ثبت گل روی ضدحملات باشد. اما تعویض‌های سرمربی ایران جواب نداد و در مقابل به خوبی چینی‌ها توانستند از مالکیت خود بر توپ و میدان استفاده کنند و درخشش و گلزنی جیالی تانگ مهاجم تعویضی این تیم در کنار گل به خودی فاطمه عادلی سبب برتری 7 گله چینی‌ها در مسابقه امروز شد تا آن‌ها با قاطعیت صعود خود به مرحله بعدی رقابت‌ها را مسجل کنند. با شکست امروز، کار برای صعود زنان فوتبال ایران به مرحله حذفی هم پیچیده شد.

شرح بازی

*تیم ملی فوتبال با لباس سفید وارد زمین شدند.
* دقیقه ۷ بازی، ونگ شان شان، کاپیتان چینی‌های با ضربه سر جدی ترین موقعیت را روی دروازه ایران ایجاد کرد که با اختلاف اندک به بیرون رفت.
* ونگ شان شان بار دیگر دقیقه ۹ بازی یه موقعیت خطرناک ایجاد کرد که کودایی توپ را راهی کرنر کرد.
* دقیقه ۱۰ بازی نیز فاطمه عادلی به زیبایی مانع پیشرفت حریف شد و با یک تکل حساب شده توپ را در محوطه جریمه راهی کرنر کرد.
* فشار زیاد چینی‌ها که از ابتدی بازی آغاز شد تا دقیقه ۱۶ پابرجا بود و کودایی یک تنه چند موقعیت گلزنی حریف را خنثی کرد.
* جدی ترین موقعیت ایران دقیقه ۱۹ روی ضربه ایستگاهی عادلی روی دروازه چین شکل گرفت که با واکنش گلر راهی کرنر شد.
* سرانجام پس از هجوم بی امان چین، گل نخست حریف دقیقه ۲۷ ونگ شوان از پشت محوطه جریمه به سمت دورازه ایران شلیک شد.
* چینی‌ها از پشت محوطه جریمه شوت‌های خود را به سمت دروازه ایران ارسال کردند و دقیقه ۳۲ کودایی یک بار دیگر با واکنش به موقع توپ را راهی کرنر کرد.
* دقیقه ۳۵ باردیگر زهره کودایی مانع از باز شدن دروازه ایران شد.
* گل دوم چین نیز دقیقه ۴۳ در حالی به ثمر رسید که به نظر آفساید بود.
* نیمه نخست با ۲ گل به سود چین به پایان رسید.
* با شروع بازی در نیمه دوم ونگ شوانگ از روی ضربه پنالتی گل سوم چین را به ثمر رساند.
* با ادامه فشار چینی‌ها گل چهارم دقیقه ۵۷ به ثمر رسید.
* کاپیتان ونگ شان شان نیز در نهایت گل پنجم چینی‌ها را دقیقه ۶۰ به ثمر رساند.
* امینه برازجانی بجای سربالی و سارا قمی بجای چهکندی وارد زمین شدند.
* تعویض دیگر ایران دقیقه ۷۸ انجام شد و الهام فرهمند بجای دباغی وارد زمین شد.
* گل هفتم چین دقیقه ۸۲ به ثمر رسید.
 چین با هشت عنوان قهرمانی، دو نایب قهرمانی، سه مقام سومی و یک عنوان چهارمی پرافتخارترین تیم جام به شمار می‌رود و هر ۱۴ حضور چین در جام ملت‌ها منجر به حضور این تیم در نیمه‌نهایی شده است. البته درخشش چین فقط به سطح آسیا معطوف نمی‌شود. چینی‌ها در سال ۱۹۹۹ در مسابقات جام جهانی فوتبال زنان به میزبانی آمریکا، عنوان نایب قهرمانی را کسب کردند و یک عنوان چهارمی نیز در سال ۱۹۹۵ به دست آوردند.
چینی‌ها در رنکینگ آسیایی و جهانی نیز به ترتیب در جایگاه ۵ و ۱۹ قرار دارند در حالی که تیم ملی فوتبال زنان ایران در رنکینگ آسیایی و جهانی به ترتیب در مکان ۱۴ و ۷۰ قرار دارد.
تیم ملی چین در بازی نخست چین تایپه را با نتیجه ۴ بر صفر شکست داد.

گروه بندی مسابقات جام ملت‌های زنان آسیا به این شرح است:
گروه A: هند، چین، چین تایپه، ایران
گروه B: استرالیا، تایلند، فیلیپین، اندونزی
گروه C: ژاپن، کره جنوبی، ویتنام، میانمار
آخرین دیدار تیم ملی فوتبال زنان در مسابقات جام ملت‌های آسیا طبق برنامه زیر است:
*چهارشنبه ۶ بهمن ماه
چین تایپه – ایران - ساعت ۱۷:۳۰ – ورزشگاه دی وای پاتیل شهر ناوی مومبای
مرحله یک چهارم نهایی مسابقات روز یکشنبه ۱۰ بهمن، مرحله نیمه نهایی ۱۴ بهمن و دیدار فینال روز یکشنبه ۱۷ بهمن ماه برگزار می‌شود و پنج تیم برتر مسابقات، به رقابت‌های جام جهانی فوتبال بانوان ۲۰۲۳ که در کشورهای استرالیا و نیوزیلند برگزار خواهد شد، راه می‌یابند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها