به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۵ - ۲۳:۰۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۲۲ ساعت ۱۹:۲۶
کد مطلب : ۳۲۰۷۸۶
ادای احترام سفیر روسیه به مبتکر عهدنامه ترکمانچای درشب ۲۲بهمن

یك حركت توهین آمیز دیگر علیه مردم ایران

یك حركت توهین آمیز دیگر علیه مردم ایران
گروه سیاسی: سفارت روسیه در تهران روز پنج‌شنبه، ۲۱ بهمن، در آستانه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی عکس‌هایی در توییتر منتشر کرد که سفیر این کشور را در حال ادای احترام به بنای یادبود الکساندر گریبایدوف، از تدوین‌کنندگان عهدنامه ترکمانچای، نشان می‌دهد.صفحه توییتر سفارت روسیه این عکس‌ها را با هشتگ «ما به یاد داریم» منتشر کرد و نوشت که این ادای احترام به مناسبت «روز دیپلمات» انجام گرفته است.
در جریان حمله مردم معترض به سفارت روسیه در تهران در سال ۱۲۰۶ خورشیدی،‌ گریبایدوف، سفیر وقت روسیه، نیز کشته شد.از این واقعه به عنوان نخستین حمله به سفارتخانه یک کشور خارجی در ایران یاد می‌شود.حمله به ساختمان سفارت به‌ دنبال امضای عهدنامه ترکمانچای در اول اسفند ۱۲۰۶ بین ایران و روسیه اتفاق افتاد. این قرارداد پس از پایان جنگ بین ایران و روسیه امضا شد و به موجب آن، قلمرو‌های باقی‌مانده ایران از معاهده گلستان، در قفقاز به روسیه واگذار شد.
از آن تاریخ به این سو و به‌ویژه در سال‌های اخیر از «قرارداد ترکمانچای» دست‌کم در میان مردم ایران به عنوان کنایه‌ای برای معامله‌ای سراسر زیان‌بار استفاده شده است.
برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در واکنش به انتشار این تصاویر و بازنشر آن در حساب توییتر وزارت خارجه روسیه، این حرکت را «توهین‌آمیز» و «وقیحانه» خواندند.
این نخستین بار نیست که سفارت روسیه در تهران دست به انتشار عکسی حساسیت‌برانگیز می‌زند.
در مردادماه سال جاری هم انتشار عکسی از دیدار لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران، با رئیس نمایندگی دیپلماتیک بریتانیا در ایران در صفحه توییتر این سفارتخانه واکنش‌هایی را از سوی مقامات ایران به دنبال داشت.



 
برچسب ها: روسیه

مهسا
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۱/۲۲ ۲۰:۳۹
ای وطن ایران ، ای زخم بر تن
لطفا مردم ایران از آیت عمل درس تاریخی بگیرند و اقدامی کنند

این توهین نیست ، به نظر می رسد این این عمل معنای بزرگ دارد
و معنای آن این است
که عهدنامه ترکمانچای دوباره تکرار شد (382741)
۱۴۰۰/۱۱/۲۲ ۲۱:۳۸
سر رئیسی سلامت (382744)
۱۴۰۰/۱۱/۲۳ ۱۴:۰۴
ننگ بر ... (382768)
۱۴۰۰/۱۱/۲۲ ۲۱:۵۹
آره خوب به ياد داشته باش، بپا دوباره همين بلا رو سرتون نياريم، چون اگه حرف به ياد داشتنه كه ما عمرا يادمون بره شما روسهاى كثيف حرم امام رضا رو به توپ بستيد، چه سرزمين هايى كه از ما جدا نكرديد، چه كمكها كه به صدام نكرديد، ١٣٢٠ رو يادمون نميره، جنايتها، خيانتها و دست درازيهاتون به خاكمون رو يادمون نميره، رىيس جمهور و رييس مجلس كشور ما رو چطور خوار كرديد، اجازه هيچ كارى به حاكمان فعلى اين مملكت نميدين، روتون خيلى زياد شده روسهاى كمونيست كثيف، حواستون باشه تاريخ برانون تكرار نشه (382745)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۱/۲۲ ۲۳:۱۸
شما هم یاد گرفتین از مردم و ملت مایه بزارید. (382748)
اصغر
۱۴۰۰/۱۱/۲۳ ۰۷:۵۷
مردم ایران سابقه ای طولانی در حمله به سفارتخانه ها دارند و همین باعث مشکلات بسیاری شده و درس عبرت هم نمیگیرند (382752)
۱۴۰۰/۱۱/۲۳ ۰۹:۴۵
اتفاقا حقارت بار است برای خود روسها
بیایید هشتگی درست کنیم که مضمون آن این باشد که از سرنوشت گریبایدوف عبرت بگیرید
remember_Griboyedov (382753)
۱۴۰۰/۱۱/۲۳ ۰۹:۴۸
خوب دیگه اونا به تمامی تاریخشون لااقل جلوی اجنبی احترام میزارن ولی ما تاریخمون انتخابی هستش یعنی بخشی را ولو جلوی بیگانگان آفتابه بهش میگیریم و بخش دیگری که بدردمون میخوره مُطلا میکنیم. (382754)
۱۴۰۰/۱۱/۲۳ ۱۳:۰۲
واقعا کی قراره‌ دولت و دستگاه دیپلماسی به این توهین ها واکنشی نشون بده؟؟؟؟ (382757)
۱۴۰۰/۱۱/۲۳ ۱۳:۳۲
خفه شیدبابا
خوبه این یادمان رو زمان ظربف خودتون ساخت انگلا (382761)
۱۴۰۰/۱۱/۲۳ ۱۳:۵۰
وطن، پرنده پر در خون (382762)
۱۴۰۰/۱۱/۲۳ ۱۴:۰۳
ننگ بر شما که ایران را اینچنین خوار و ذلیل کردید بخاط لجبازی و اینکه حرف بی مبنایتان در مورد عدم ارتباط با امریکا را به کرسی بنشانید اینچنین اجازه میدید که روسیه خائن به ایران با عظمت توهین کنه ننگ بر چنین دولتمردانی هزاران بار ننگ بر شما (382766)
۱۴۰۰/۱۱/۲۳ ۱۶:۳۶
از آن واقعه قریب یک قرن گذشته است، منصفانه قبول کنیم که مردم صد سال پیش از نسل فعلی آگاه تر و باغیرت تر بوده اند و شجاعانه در مقابل قراردادهای ننگین ایستاده اند و توطئه چپاولگران و وطن فروشان را خنثی کرده اند. مگر توطئه هایی که در سفارت استعمارگران شرقی تدارک دیده میشود کمتر از سفارت آمریکا و عربستان و اسرئیل است؟ (382774)
مخالف ترک گرایی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۱/۲۳ ۱۸:۲۲
...تو این روسها
باعث شدن که همین الان........ ..... (382787)
۱۴۰۰/۱۱/۲۳ ۲۱:۵۶
اخراجش کنید بفرستینش کشورش
روسیه استعمارگری بیش نیست (382819)
سید
United Kingdom
۱۴۰۰/۱۱/۲۴ ۱۱:۰۳
نتیجه ذلت دولت ها اینه (382839)
۱۴۰۰/۱۱/۲۵ ۱۲:۱۰
رفتار یک نفر، خوب یا بد ،نمی تواند موجب بی احترامی به ملت ایران شود ملت ایران اقیانوسی عظیم و ژرف است و در دام کسانی که در جهت خراب کردن روابط ملت ها با هم ،و ریختن نفت به آتش فتنه ها هستند ،نمی افتند (382950)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها