به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۰۸ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۳۲۳۳۵۸

پیامدهای اقتصادی جنگ

پیامدهای اقتصادی جنگ
اقباله هیئتی
در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین بیشتر بازار‌های جهانی تحت تأثیر قرار گرفتند و بازار تحلیل های اقتصادی هم گرم است،‌اینكه آیا سرانجام اروپا حاضر است هزینه تحریم سنگین اقتصاد روسیه را بپردازد یا همچون روزهای گذشته،‌شرای تجاری روسیه كه اتفاقا قدرت‌های اول اقتصادی اروپا هستند در برابر تحریم سوئیفت در روسیه مقاومت خواهند كرد تا اقتصاد خودشان را از آسیب‌های جدی مصون نگاه دارند.آنطور كه برخی از تحلیلگران پیش‌بینی می‌كردند نشد و این حمله كه برخی می‌گفتند بیش از یكی دو روز طول نخواهد كشید، حالا بیش از سه روز است كه ادامه دارد و خسارات سنگین مالی و جانی برای اوكراین و البته نیروهای متخاصم روس در پی داشته است.حال این پرسش مطرح می‌شود که در صورت تداوم این جنگ، آینده بازار‌های داخلی ایران چه خواهد شد؟تبعات اقتصادی برای روسیه با تحریم‌هایی که علیه روسیه انجام شده خود را نمایان کرده است و ادامه این شرایط بدون شک پایه‌های اقتصاد جهان را به لرزه در می‌آورد. به بیان روشن‌تر هنگامی که جنگ اقتصادی میان غربی‌ها و روسیه به وقوع بپیوندد و تحریم‌های گسترده‌ای که اکنون نشانه‌های آن آغاز شده، شروع شود، اقتصادبسیاری از  کشور‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

افزایش نرخ تورم جهانی یكی از اصلی‌ترین نگرانی‌هاست و هنگامی که اقتصاد جهان با چالش مواجه شود کشور ما نیز متاثر از این این اتفاقات خواهد بود. اگر این جنگ تداوم پیدا کند و به سرعت تاثیر خود را بر اقتصاد جهانی بگذارد در نخستین تاثیر بر كشور ما و اقتصاد ایران، قطعا باید برجام و چالش‌هایی كه این جنگ می تواند برای برجام به دنبال داشته باشد را در نظر بگیریم.به بیانی واضح‌تر در صورت تداوم جنگ احتمالا جمع‌بندی برجام با تاخیر همراه باشد. اگر نتیجه برجام با تاخیر همراه باشد،‌مسلما چالش‌هایی در اقتصاد ایران به وجود خواهد آمد. احتمالا  بازار ارز شاهد تلاطم بیشتری خواهد شد  و هنگامی که بازار ارز  نوسانی  باشد،‌ بازار‌های موازی هم تحت تاثیر قرار می‌گیرند و این در حالی است كه همین حالا هم مردم مشكلات بسیار اساسی درخصوص اقتصاد و معیشت دارند.
اگر جنگ میان روسیه و اوکراین به یک صلح فوری در کوتاه مدت نرسند، به طور قطع اقتصاد تمام کشور‌ها بخصوص در منطقه با چالش‌های جدی روبه‌رو خواهند شد و كشور ما هم از این موضوع مستثنی نیست.ذكر این نكته در پایان مهم است كهاولین پیش‌بینی این است که روسیه تصمیم دارد تعدادی از کشور‌ها از جمله اوکراین را تحت حاکمیت غیرمستقیم خود در بیاورد و با گماشتن دست نشانده‌های خود بر این کشور‌ها به اهداف امپراتور مابانه خود برسد.
برچسب ها: جنگ اوكراین
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها