به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۱۹:۳۶
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ساعت ۱۶:۱۹
کد مطلب : ۳۲۳۴۱
هنوز 250 هزار تن در سوریه در محاصره هستند

اوباما: انتظار نداریم جنگ سوریه به اين زودی پایان یابد

گروه بين الملل: رئیس‌جمهور آمریکا با اعلام این که به دنبال راه‌های جدید اعمال فشار علیه دولت سوریه است،‌ گفت: آمریکا به پادشاه اردن که کشورش از جنگ داخلی سوریه تاثیر پذیرفته، کمک می‌کند.
اوباما: انتظار نداریم جنگ سوریه به اين زودی پایان یابد

باراک اوباما،  در دیدار با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن در کالیفرنیا گفت: انتظار ندارم که این درگیری در سوریه به این زودی‌ها تمام شود. بنابراین، باید گام‌های اساسی و سریع در این باره برداشته شود و ما باید اقداماتی را برای ارسال کمک‌های بشردوستانه انجام دهیم.
وي  افزود: ما باید گام‌های سریعی را برای اعمال فشار بیشتر بر بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه برداریم و به فعالیت خود در همکاری با تمام گروه‌ها و طرف‌های درگیر که نگران اقدامی مناسب برای یافتن یک راه‌حل دیپلماتیک هستند،‌ ادامه دهیم.

اوباما به این اقدامات و گام‌ها اشاره‌ای نکرد اما جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا پیشتر گفته بود که یکسری گزینه‌های سیاسی جدید در حال بررسی هستند.
اوباما با اعلام اینکه اردن به خاطر پناه دادن بیش از 600 هزار آواره سوری تحت فشار است و با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند، گفت، واشنگتن یک میلیارد دلار به صورت وام برای کمک به مساله آوارگان سوری به اردن پرداخت می‌کند. همچنین بسته کمک‌های مالی آمریکا که در سپتامبر 2014 منقضی می‌شود، به مدت پنج سال دیگر تمدید خواهد شد.
مقام‌های ارشد دولت اوباما همچنین اعلام کردند اگرچه گزینه‌های زیادی درباره سوریه بر روی میز قرار دارد اما مساله حضور نیروهای آمریکایی در سوریه مد نظر نیست. البته کمک به بهبود شرایط مخالفان سوری و اعمال فشار علیه دولت دمشق بخشی حتمی از نتیجه‌گیری کلی دولت اوباماست.

از سوي ديگر رئیس کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل ضمن اعلام اینکه تخلیه غیرنظامیان از شهر محاصره شده "حمص" یک دستاورد چشمگیر و مهم است، هشدار داد که هنوز 250 هزار تن در سراسر سوریه منتظر کمک‌های بشردوستانه هستند.
 والری آموس گفت: عملیات حمص نباید به عنوان نمونه‌ای برای اقدامات آتی در نظر گرفته شود. این یک موفقیت در شرایط بسیار دشوار است اما یک پیشرفت محسوب نمی‌شود. وی  گفت: ما حدود 1400 غیرنظامی را خارج کردیم اما اگر به تمامی قسمت‌های تحت محاصره نگاهی بیندازید،‌ می‌بینید که هنوز حدود 250 هزار تن منتظر کمک‌های بشردوستانه هستند. دو طرف درگیر در جنگ داخلی سوریه به صورت زبانی به سازمان ملل اطمینان داده‌اند که آتش‌بس موقت در شهر حمص تمدید خواهد شد اما مقامات ما همچنان منتظر ضمانت‌نامه کتبی هستند.

آموس افزود: ما بدون ضمانت‌های کتبی نمی‌توانیم به اقدامات خود ادامه دهیم. من از تمامی اعضای شورای امنیت می‌خواهم از نفوذ خودشان بر طرفین درگیر استفاده کرده تا مطمئن شوند که آن‌ها به این آتش‌بس وفادار مانده، اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه را داده و به صورت کتبی متعهد می‌شوند تا از قوانین بشردوستانه بین‌المللی حمایت کنند. وی نسبت به روند بسیار محدود و شدیدا کند این مساله ابراز تاسف کرد و ادامه داد: به همین دلیل است که همه ما نه تنها بدبین بلکه بسیار مایوس هستیم. اگر کمک‌های بشردوستانه به نیازمندان سوری نرسد، پیش از آنکه شورای امنیت تحریم‌هایی را علیه سوریه اعمال کند،‌ قطعنامه‌ای که توسط غرب تدوین شده، بررسی خواهد شد.

این در حالی است که روسیه با پیش‌نویس این قطعنامه غربی مخالفت کرده و در عوض قطعنامه دیگری را تدوین کرده است. ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل گفت، قطعنامه تدوین شده توسط مسکو شامل مجازات سنگین علیه تروریسم است. وی تاکید کرد، همچنان ممکن است که سازشی صورت گیرد.
سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز گفت: آنچه که ما را متحد می‌کند،‌ درک این مساله است که وضعیت انسانی در سوریه بسیار وخیم است. غرب به دنبال قطعنامه‌ای است که باعث تفاوت چشمگیری شود. از نظر ما نبود قطعنامه بهتر از اعمال یک قعطنامه بد است.


دور بعدی برای مذاکرات  ژنو وجود ندارد
خبرگزاری روسی ایتارتاس از پایان دور دوم مذاکرات ژنو 2 بدون هیچ نتیجه چشمگیری خبر داد. این در حالی است که ائتلاف مخالفان سوریه اعلام کردند دور بعدی برای این مذاکرات وجود ندارد.
دور دوم مذاکرات صلح ژنو 2 میان هیات‌های دولت و مخالفان سوریه که از 21 بهمن آغاز شده بود،  بدون هیچ نتیجه یا دستاوردی به پایان رسید.
این خبرگزاری اعلام کرد که تلاش‌های اخضر الابراهیمی فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه جهت مذاکرات دولت و مخالفان به شکست انجامیده است و در نشست امروز در خصوص جدول کاری بعدی هیچ توافقی صورت نگرفت. همچنین دو طرف در خصوص نحوه آغاز مذاکرات درباره آینده سوریه نیز توافق نکردند.
دور اول مذاکرات ژنو 2 با هدف حل سیاسی بحران سوریه 31 ماه ژانویه بدون هیچ نتیجه‌ای به پایان رسید و دو طرف دور دوم مذاکراتشان را روز 10 فوریه آغاز کردند. از سوی دیگر ائتلاف مخالفان سوریه اعلام کرد که دور سومی برای مذاکرات ژنو 2 در کار نیست. سهیر الاتاسی یکی از اعضای هیات ائتلاف مخالفان سوری در ژنو گفت: درباره دور سوم مذاکرات هیچ توافقی صورت نگرفت.

وی با طرح این ادعا که دولت سوریه تلاش می‌کند مانع آغاز مذاکرات درباره دولت انتقالی شود اعلام کرد: هیچ زمینه مشترکی میان هیات‌های دولت و مخالفان سوریه وجود ندارد. الاتاسی ادامه داد: ما معتقدیم تشکیل دولت انتقالی با اختیارات کامل اجرایی مقدمه‌ای برای پایان خشونت در سوریه خواهد بود در حالی که دولت به این مساله اعتقادی ندارد و با نحوه اداره جلسه مذاکره مخالف است.
در خصوص نقش الابراهیمی نیز الاتاسی تاکید کرد: ابراهیمی همه تلاش‌های خود را به کار بست و در هر جلسه‌ای تلاش کرد تا زمینه مشترکی را میان طرفین ایجاد کند اما در نهایت بدون هیچ نتیجه‌ای پایان جلسه را اعلام کرد.

 

مرجع : ايسنا