به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۱۲:۴۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۲۷ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب : ۳۲۴۰۷
طالبان می‌خواهد پاکستان را به عصر حجر بازگرداند

اعلام جهاد پسر بوتوعلیه شبه‌نظامیان طالبان

گروه بين الملل: پسر نخست‌وزیر سابق پاکستان همزمان با ادامه مذاکرات صلح میان دولت و شبه‌نظامیان طالبان، این شبه‌نظامیان را به تلاش در راستای بازگرداندن پاکستان به دوران "عصر حجر" متهم کرد.
اعلام جهاد پسر بوتوعلیه شبه‌نظامیان طالبان

بیلاوال بوتو زرداری، پسر بی‌نظیر بوتو،  در جریان مراسم اختتامیه یک فستیوال فرهنگی دو هفته‌ای در استان «سند» هم‌چنین به پاکستان تاکید کرد تا علیه تهدیدهای شبه‌نظامیان به پا خیزند. وی افزود: طالبان می‌خواهد قانون ترور را در پاکستان اعمال کند اما می‌خواهم به آن‌ها بگویم اگر قصد دارند در این کشور زندگی کنند باید از قانون اساسی آن نیز اطاعت کنند. ما قانون تروریست‌ها را نمی‌پذیریم. برخی از مردم در تلاشند تا به نام اسلام، پاکستان را به دوران "عصر حجر" بازگردانند. مذاکرات صلح میان دولت پاکستان و شبه‌نظامیان طالبان با هدف پایان دادن به خشونت‌های هفت ساله ادامه یافته اما منتقدان هم‌زمان با موج جدیدی از حملات خشونت‌آمیز که این مذاکرات را نیز متزلزل کرده، نسبت به موثر بودن این مذاکرات ابراز تردید کردند.

بیلاوال که در گذشته خواستار اقدام نظامی علیه طالبان شده بود، گفت: بعید به نظر می‌رسد که این مذاکرات نتیجه‌ای داشته باشد. خواسته‌های طالبان شامل اعمال سراسری قانون شریعت و پایان حملات پهپادی آمریکاست؛ شرایطی که بعید به نظر می‌رسد دولت و ارتش پاکستان آن‌ها را بپذیرند. بیلاوال گفت: این تروریست‌ها باید به زمانی فکر کنند که کل کشور علیه آن‌ها متحد می‌شوند. ما مسلمان هستیم و این گروه‌های تروریست نباید سعی کنند به ما اسلام را بیاموزند.

وی با اشاره به مذاکرات صلح پیشین که در سال 2008 میلادی در دره سوات برگزار و منجر شد تا کنترل این منطقه به دست طالبان بیفتد، گفت: پاکستان برگزاری مذاکرات صلح با شبه‌نظامیان طالبان را در گذشته تجربه کرده اما دیده است که این مذاکرات ناکام مانده است. ما تلاش کرده‌ایم تا در دره‌ سوات با شبه‌نظامیان طالبان مذاکره کنیم اما ناکام ماندیم. از دختران پاکستان بپرسید که تروریسم یعنی چه؟ آیا این دختران نیز همانند ملاله یوسف‌زی، تهدید شده‌اند؟ این اظهارات بیلاوال همزمان با گردهمایی چهل روحانی در لاهور منتشر شد که برای نشستی با هدف حمایت از رهبران مذهبی در این مذاکرات صلح گردهم آمده بودند. این نشست به ریاست مولانا سمیع‌ الحق، رئیس کمیته مذاکره‌کننده طالبان معروف به "پدر طالبان" برگزار شد. پس از این نشست روحانیان در بیانیه مشترکی از دولت و شبه‌نظامیان طالبان خواستند تا فورا آتش‌بس اعلام کرده و مذاکرات را برای برقراری صلح در پاکستان ادامه دهند. مولانا سمیع‌ الحق گفت: مذاکرات صلح تنها راه‌حل مناسب است. جنگ هرگز نمی‌تواند صلح ایجاد کند.

بیلاوال هم‌چنین در مراسم اختتامیه فستیوال سند گفت که اسلام طالبان را نمی‌پذیرد و علیه آن‌ها اعلام «جهاد» کرد. وی افزود: مذاکره همیشه یک گزینه است اما ما باید از موضع قدرت وارد شویم. چطور شما از موضع ضعف صحبت می‌کنید؟ شما باید طالبان را در میدان نبرد شکست دهید. آن‌ها با ما در حال مبارزه هستند. ما می‌خواهیم تا طالبان را از پاکستان بیرون کنیم. همه باید بپذیرند که شبه‌نظامیان تحریک طالبان پاکستان دشمن ما هستند. پسر نخست‌وزیر اسبق پاکستان ادامه داد: طالبان هیچ علاقه‌ای به مذاکره یا صلح ندارد. جای تعجب است که هنوز برخی احزاب تاکید بر برگزاری مذاکرات با چنین دشمنان خونخوار دارند. باید با چنین دشمنانی به زبان خودشان صحبت کنیم.

 

مرجع : ايسنا