به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۱۴ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب : ۳۲۴۵۴۱

کیهان: در حمله به اوکراین حق با پوتین است

کیهان: در حمله به اوکراین حق با پوتین است
گروه سیاسی: کیهان نوشت:ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در اولین نطق تلویزیونی خود پس از حمله به اوکراین، خطاب به مردم روسیه گفت برای «پیشگیری از یک خطر» دست به عملیات دفاعی زده است. او یادآوری کرد که روسیه در جریان جنگ جهانی دوم «بی‌طرف» بود و به وعده آلمان‌ها برای عدم حمله به روسیه اعتماد کرد و نتیجه این شد که روسیه ۲۰ میلیون نفر نیروی نظامی خود را از دست بدهد. در واقع پوتین هدف‌گذاری امنیتی این جنگ را ترسیم کرده است.

ما بدون شک با هر جنگی که مردم در آن کشته می‌شوند، مخالفیم و فرقی نمی‌کند این مردم شهروندان اوکراین باشند یا شهروند هر نقطه دیگر در دنیا. اما آنچه پوتین گفت یک تصویر خیالی از آنچه در سر داشت نبود؛ اتهامات او علیه اروپا و آمریکا واقعاً روی داده بود و وضع امنیتی روسیه در غرب سرزمین خود به هم ریخته بود و تهدید آمریکا علیه یکپارچگی روسیه واقعیت دارد؛ کما اینکه در سند راهبردی ۲۵ ساله آمریکا- یعنی سند امنیتی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۵ - با صراحت از فروپاشی فدراسیون روسیه سخن به میان آمده است. با این وصف اگر پوتین از بازدارندگی سخن می‌گوید و یا اگر از پیشگیری از یک خطر امنیتی جدی با مردمش صحبت می‌کند، اسناد آن وجود دارد.

از این منظر تحولات اوکراین را طبعاً نمی‌توان «آغاز تهاجمی شدن روسیه» نام نهاد یا آن‌طور که بعضی تصور کرده‌اند، بحران اوکراین آغاز دوران جدیدی در نظام بین‌الملل نیست و این تقسیم تاریخ به پیش و پس از حمله نظامی به اوکراین نیست؛ اما البته می‌تواند باشد و این وابسته به اقدامات دیگران در این صحنه است.

اگر اروپا و آمریکا بخواهند این بحران را نقطه آغاز تنش‌های بزرگ امنیتی قرار دهند، آنگاه می‌توان از معارضه نظامی قدرت‌های هسته‌ای، به عنوان «دوره جدید» یاد کرد. ما هم البته می‌توانیم در این صحنه، نقشی آسیامحورانه ایفا کرده و قاره کهن خود را یک قدم دیگر به سمت ایفای نقش اول بین‌المللی حرکت دهیم.
برچسب ها: روزنامه کیهان

۱۴۰۰/۱۲/۱۴ ۱۱:۱۴
سلام غیر از این اگر میگفت باید تعجب میکردیم (384143)
بهنام
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۲/۱۴ ۱۲:۰۰
متاسفانه عملکرد پوتین فوق العاده بد است چون در صد ساله اخیر نشان داده در هیچ جنگی برنده نشده در جنگ جهانی دوم هم با کمک غربیها آلمان ضعیف شده را به عقب رانده ضعف روسها در سیاستهای اعمالی در داخل و خارجی است دیکتاتوری محض در داخل عملا مخالفین بسیاری را دارا است و سیاست خارجی هم هیچ پیمان درستی ندارد آنقدر بایدن و ترامپ بر طبل دخالت روسیه در انتخابات آمریکا کوبیدن که پوتین باور شد که او تاثیر کذار است و ترامپ هم اورا با هوش گفته بودمعمولا دیکتاتور ها باورشان میشود ودر باتلاق می افتند گول نخورید (384149)
irani@yahoo.com
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۲/۱۴ ۱۳:۰۴
آقایی که از همه چی اسناد داری! مثل اسناد دیدار با جورج سورس! اسناد فروپاشی روسیه هم در تاریکخانه ات نگه دار آبش رو بخور. ((نوه نیکیتا خروشچوف رهبر سابق شوروی))
"پوتین سال هاست که از تمایل خود به احیای "پادشاهی مسیحی ارتدوکسِ روس" که بنیان تمدن روسیه است، بواسطه ایجاد یک "اتحادیه روسی" که از روسیه، اوکراین، بلاروس، و مناطق روس نشینِ قزاقستان تشکیل شده، پرده برداری کرده و می‌کند." چاییدی عمو حسین ! (384151)
۱۴۰۰/۱۲/۱۴ ۱۵:۵۵
جنانكه در ايران هم حق با شماست نه مردم (384164)
۱۴۰۰/۱۲/۱۵ ۰۸:۴۸
مهم نیست سران مملکت ایران از کجا حمایت میکنند مهم افکار عموم مردمه که تجاوز روسیه را محکوم میکنند و آنرا جنایت میدانن در حداقل 100 سال گذشته همیشه روسیه به ایران خیانت کرده و میکند البته این واقعیت را باید پذیرفت که خطر امریکا به مراتب ار روسیه و چین کمتر بوده و هست اما اکنون سران مملکت دشمنی با امریکا را ضروری میدانن البته بماند که چرا؟......................!!!!!!!!!!!!! البته کاملا عیانه که چرا (384193)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها