به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۱۴:۴۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۱۸ ساعت ۱۱:۱۶
کد مطلب : ۳۲۵۴۵۶

اتفاقات سنتوری برای لامینور تکرار می‌شود؟

اتفاقات سنتوری برای لامینور تکرار می‌شود؟
گروه فرهنگی: شاید سازمان سینمایی دولت سیزدهم بنا دارد با بازبینی مجدد فیلم‌هایی که پروانه نمایش آنها در دولت قبل صادر شده است، اشتباهات مدیران قبلی سینمای ایران را برطرف کند.به گزارش  ایلنا، ماجرای روزهای اخیر فیلم سینمایی «لامینور» آخرین ساخته داریوش مهرجویی باعث شد تا این کارگردان پیشکسوت سینمای ایران با انتشار ویدیویی نسبت به سانسور و توقیف چند فیلمش از جمله فیلم پر سر و صدای «سنتوری» اعتراض کند. «سنتوری» قرار بود در تاریخ ۳ مرداد ۱۳۸۶ اکران شود که به دلایل مختلف از سوی وزارت ارشاد از جمله‌ عدم توانایی کنترل جو سالن، اکران آن لغو شد و فیلم رسما توسط دولت نهم توقیف شد. پس از هفت ماه سرنوشت اکران «سنتوری» همچنان در ابهام بود تا اینکه سی‌دی قاچاق آن با زیرنویس انگلیسی بیرون آمد. درست چند روز پس از این اتفاقات فراز فرازمند، تهیه‌کننده «سنتوری»، سکته قلبی کرد و دار فانی را وداع گفت.

به نظر می‌رسد پس از گذشت سال‌ها و با تغییر دولت اتفاقاتی نظیر فیلم «سنتوری» برای «لامینور» داریوش مهرجویی در حال رقم خوردن است. این کارگردان سینمای ایران که مجوز نمایش فیلمش را در دولت قبل دریافت کرده است، تصمیم داشت تا «لامینور» را برای نوروز ۱۴۰۱ اکران عمومی کند که با سد محکم سازمان سینمایی دولت سیزدهم برخورد کرد. معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی با اعلام اینکه انتخاب فیلم‌های اکران نوروزی برعهده سازمان سینمایی است، گفت که شورای صنفی نمایش فقط می‌تواند به ارشاد پیشنهاد بدهد که چه فیلم‌هایی اکران شوند!

این سخنان با واکنش شورای صنفی نمایش مواجه شد و آن‌ها نیز اعلام کردند که سازمان سینمایی هیچ حقی درباره اینکه کدام فیلم در کدام زمان و در چه سینمایی اکران شود را ندارد و فقط می‌تواند بر این امر نظارت داشته باشند. حال به نظر می‌رسد سازمان سینمایی با آگاهی از اینکه انتخاب زمان و مکان نمایش فیلم‌ها طبق نظام نامه برعهده صنوف سینمایی است، پروانه نمایش فیلم‌ها را به عنوان ابزار حاکمیتی گروگان گرفته تا فیلم‌هایی که مدنظر خودش هست فقط بتوانند نمایش عمومی داشته باشند! 

همین موضوع نیز باعث شد تا داریوش مهرجویی در سن ۸۲ سالگی لب به اعتراض شدیدالحنی باز کرده و رفتار سیاسی با سینما را محکوم کند. در همین ارتباط جامعه سینمایی و تشکل‌ها و اصناف سینمایی نیز با انتشار بیانیه‌ای‌هایی نسبت به این سیاست سازمان سینمایی دولت سیزدهم واکنش نشان دادند. انجمن منتقدان سینمایی با انتشار منتنی نوشت: «انتشار و دیدن ویدئویی از استاد داریوش مهرجویی در اعتراض به حذف اکران نوروزی فیلم «لامینور» قلب هر انسان هنردوستی را به درد می‌آورد... عرصه را بر فیلمسازان و بزرگان سینمای ایران تنگ نکنید که چنین از خشم بر خود بلرزند!»

همچنین اتحادیه تهیه‌کنندگان با انتشار اطلاعیه‌ای خواستار توقف رفتار فراقانونی علیه داریوش مهرجویی و فیلم «لامینور» شد. این اتحادیه در بیانیه خود آورده است: «سینمای ایران با ابراز تاسف شدید از شرایط ناعادلانه بوجودآمده برای فیلم سینمایی لامینور استاد مهرجویی از هر گونه اقدام حق‌طلبانه ایشان حمایت کرده و به آن اقتدا می‌کند.» 

کانون کارگردانان سینما نیز به این موضع سازمان سینمایی انتقاد کرد و در بیانیه خود آورد: «داریوش مهرجویی در دو دقیقه بغض فرو خورده سینمای ایران را شکست و یک تنه صدای تمامی جامعه سینمای ایران شد.» 
پس از فیلم «چپ راست» ساخته حامد محمدی و تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی که پروانه نمایش رسمی آن توسط ارشاد صادر شده بود و در دولت جدید از اکران آن جلوگیری شد، این دومین فیلمی است که در دولت سیزدهم با بهانه بازبینی مجدد، پروانه نمایش آن توقیف شده و اجازه اکران عمومی ندارد. 

به نظر می‌رسد رویه جدید در سازمان سینمایی نوعی برخورد قهری با اهالی سینما و سینماگران محسوب می‌شود که در لوای گروگان گرفتن پروانه نمایش فیلم‌ها عملا آنها را در آستانه توقیف قرار دهند. گفتنی است ایلنا برای پاسخگویی پیرامون این موضوع با مسئولان سازمان سینمایی تماس حاصل کرد اما هیچکدام از مسئولین حاضر به پاسخگویی نشدند.
برچسب ها: داریوش مهرجویی
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها