به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۱۰:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ ساعت ۱۹:۲۵
کد مطلب : ۴۶۸۵۸۷

برگزاری تظاهرات علیه یك لایحه در گرجستان 

برگزاری تظاهرات علیه یك لایحه در گرجستان 
گروه بین الملل: پارلمان گرجستان  لایحه «عوامل خارجی» را که به گفته منتقدان، الهام گرفته از روسیه است، برای بار دوم تصویب کرد و همزمان پلیس ضد شورش با استفاده از گاز اشک‌آور، معترضان به این لایحه را متفرق کرد.
این لایحه، سازمان‌هایی را که بیش از ۲۰ درصد از بودجه خود را از خارج دریافت می‌کنند، ملزم می‌کند به عنوان «عامل خارجی» ثبت‌نام کنند، در غیر این صورت جریمه خواهند شد.
معترضان در گرجستان این طرح را «قانون روسیه» خوانده و می‌گویند در روسیه از چنین طرحی برای برخورد با مخالفان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور، استفاده می‌شود.
روسیه در میان بسیاری از شهروندان گرجستان به‌دلیل جنگ کوتاه‌مدت بین دو کشور در سال ۲۰۰۸، بسیار نامحبوب است.
وزارت آمریکا نیز در بیانیه‌ای تصویب این لایحه در پارلمان گرجستان را محکوم کرد.متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تأکید کرده که «این قانون و لفاظی‌ها علیه غرب، گرجستان را در مسیری نامطمئن قرار داده و اظهارات و اقدامات دولت گرجستان با ارزش‌های دموکراتیکی که زیربنای عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو است، ناسازگار است.»گرجستان در یک ماه گذشته شاهد اعتراضات زیادی به این لایحه بوده ولی به گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی تظاهرات چهارشنبه شب بزرگترین اعتراض تاکنون بوده است.وزارت بهداشت گرجستان می‌گوید به‌دنبال درگیری‌ها، ۱۱ نفر از جمله شش پلیس در بیمارستان نیازمند رسیدگی درمانی شده‌اند.
معاون وزیر کشور گرجستان مدعی شده که معترضان با استفاده از ابزارهای متعدد در صدد ورود به پارلمان بودند و به نیروهای پلیس حمله می‌کردند.سالومه زورابیشویلی، رئیس‌جمهور تشریفاتی گرجستان، که با این لایحه مخالف است در یک پست ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی، خواستار خویشتنداری معترضان شد. او گفت وظیفه واقعی این است که دولت را در انتخابات ماه اکتبر برکنار کرد.
کلیسای ارتدوکس گرجستان که جایگاه والایی در این کشور دارد، از دولت و معترضان خواسته است تا با هم مذاکره کرده و این «بحران سیاسی» را حل‌وفصل کنند.اورسولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خشونت‌ها در گرجستان را محکوم کرده‌اند.

 
برچسب ها: گرجستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها