به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۲۳ ساعت ۱۳:۲۳
کد مطلب : ۳۲۶۴۱۴

فاصله ۲۵ درصدی دستمزد با سبد معیشتی کارگران

فاصله ۲۵ درصدی دستمزد با سبد معیشتی کارگران
گروه اقتصادی: افزایش ۵۷ درصدی دستمزد‌های کارگری که در روز‌های اخیر محقق شد، منتقدان جدیدی پیدا کرده است. از یک سو برخی آن را منطبق با تورم موجود و تورم پیش‌بینی شده سال آینده منطبق نمی‌دانند و برخی دیگر آن را تورم زا می‌دانند. از سوی دیگر برخی نیز اقدام شورای عالی کار را پوپولیستی می‌دانند.

اگرچه وزیر کار هم تأکید کرده است که افزایش دستمزد کارگران تورم‌زا نبوده و قدرت خرید کارگران نیز ۹۱ درصد افزایش پیدا می‌کند. با این حال باید دانست میزان افزایش دستمزد امسال بسیار کمتر از سبد معیشتی اعلام شده بوده و عملا برخی کارشناسان نیز به این موضوع انتقاد دارند و می‌گویند با توجه به تورم سال آینده میزان دستمزد کارگران تنها در چند ماه نخست سال جوابگوی آن‌ها خواهد بود.

دستمزد تأثیری در تورم ندارد
حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری کشور  اظهار کرد: مزد تأثیری در تورم ندارد، اما افزایش آن آثار تورمی دارد، اینکه به چه میزان است کمتر در رابطه با آن صحبت می‌شود. مزد اگر هیچ افزایشی هم نداشته باشد، با توجه تورم سالیانه دو رقمی در کشور چه مزد دستکاری شود و چه نه، تأثیری در این تورم نداشته است.

وی افزود: اما مزد آثار تورمی دارد و به محض اینکه بالا می‌رود یک توقع تورمی هم شکل می‌گیرد، نکته دیگر هم این است که کسانی که می‌گویند مزد در قیمت کالا مؤثر است حرف درستی می‌زند، اما اینکه به نسبت کشور‌های هم سطح ما مزد چه تأثیری در قیمت کالا دارد، کسی ورود نمی‌کند. اگر هم کارفرمایی در این رابطه چیزی بگوید واحد خود را در نظر می‌گیرد و هیچ بررسی علمی در این رابط انجام نمی‌شود در حالی که مزد در واحد کلان ملی تولید بین ۹ تا ۱۲ درصد است.

فاصله ۲۵ درصدی دستمزد با سبد معیشتی کارگران
صادقی ادامه داد: این مزد نمی‌تواند جوابگوی نیاز خانواده کارگری باشد چرا که مزد همواره به گونه‌ای اضافه شده که کمتر از تورم رسمی بوده و هم اکنون که این دستمزد را افزایش دادند به نسبت سبد معیشتی که خود دولت برای زمستان ۱۴۰۰ تعریف کرده ۲۵ درصد عقب است چه برسد به سال آینده و بی‌شک ۵۰ درصد این افزایش دستمزد با تورم سال آینده بلعیده خواهد شد.

پوپولیستی بودن افزایش دستمزد ، فرار به جلوی کارفرمایان است
این فعال کارگری در ادامه در پاسخ به این موضوع که آیا افزایش این دستمزد پوپولیستی است؟ به جامعه ۲۴ گفت: کاری که شورای عالی کار انجام داده ۵۰ درصد خواسته کارگران را پاسخ داده است. اگرچه ۲۵ درصد با سبد تعریف شده معیشت خانوار تفاوت دارد، اما اقدام درستی بوده و این حرکت نمی‌تواند پوپولیستی باشد. اگر قرار بود پوپولیستی باشد می‌بایست ۱۰۰ درصد فزایش پیدا می‌کرد و یکبار برای همیشه با سبد معیشت و تورم سالیانه هماهنگ باشد. این به نوعی توهمی است که کارفرما‌یان رواج داده تا نتوانند جواب کارگران را بدهند.

صادقی در ادامه یادآور شد: چیزی در حدود ۴ میلیون نفر از نیروی کار ما تحت عنوان بازنشسته مشغول به فعالیت هستند که دستمزد آن‌ها بر اساس ماده ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی از افزایش قیمت شاغلین تبعیت می‌کند و امیدواریم این موضوع نیز امسال اجرایی شود و سازمان تأمین اجتماعی از تصمیم سایر سطوح شورای عالی کار تبعیت کرده و بازنشستگان نیز مشمول افزایش حقوق شوند.وی بیان کرد: چنانچه حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران نیز از تصمیم شورای عالی کار تبعیت کند، ۲۵ درصد از متناسب‌سازی اواخر سال ۹۹ و ابتدای سال ۱۴۰۰ طلب داریم که حتما باید در سه ماهه اول سال تعیین تکلیف شود.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری کشور بیان کرد: امیدوارم سازمان تأمین اجتماعی با دست یافتن به منابع مالی که از نتیجه افزایش دستمزد‌ها حاصل می‌شود و همچنین منابع در نظر گرفته شده در بودجه ۱۴۰۱ که جمعا ۱۸۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود به تعهدات خود در برابر بازنشستگان و خانواده‌های آن‌ها عمل کند.
صادقی یادآور شد: هرچند دستمزد امسال ۲۵ درصد با سبد معیشتی خانوار فاصله دارد، اما باید از تصمیم شجاعانه شورای عالی کار که پشت آن یک عقلانیت بوده و معاونت روابط کار که توانست کارفرما‌یان را متقاعد کند تا واقعیت‌ها را برای افزایش حقوق بپذیرند، تشکر کرد.
مرجع : جامعه 24
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها