به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۱:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۲۴ ساعت ۱۳:۰۱
کد مطلب : ۳۲۶۶۱۳

دولت باید بساط معاملات‌ الگوریتمی‌ را برچیند

دولت باید بساط معاملات‌ الگوریتمی‌ را برچیند
گروه اقتصادی: با وجود اینکه در هفته های اخیر خبرهایی منتشر شده که محرک بازار سرمایه هستند اما بازار همچنان در هاله ای از ابهام به سر می برد و این مساله تا حدودی به سرگردانی سهامداران بر می گردد، اما بخش دیگری از این مساله تحت تاثیر سیاست های کلان حاکم بر بازار است، به طوری که سهامداران کلان بدون در نظر گرفتن منافع سهامداران خود بر مبنای استراتژی که از پیش تدوین کرده اند عمل می کنند و در مقطع کنونی به بهانه ای تعویق در توافق برجام سهام را در قیمت های پایین نگهداشته اند. آلبرت بغزیان اقتصاددان ضمن اشاره به اینکه در سال های اخیر با وجود اینکه بارها فعالان بازار سرمایه بر ضرورت تقویت نظارت بازار تاکید کرده اند، اما این اتفاق نیفتاد و حتی خیلی ها تصور می کردند با حضور آقای رئیسی در دولت مشکلات نظارتی برطرف می شود اما بازهم مشکلات ادامه یافت.

بازار سرمایه بعد از یک دوره رشد پیوسته در نیمه دوم سال ۹۹ وارد فاز اصلاحی شد و از آنجایی که برخی از این نمادها به دلیل رشدی حبابی داشتند و بعد از آن پول هوشمندی که در نتیجه معاملات رانتی و غیرشفاف وارد نمادها شده بود از بورس خارج شد عملا منجر به اصلاح ادامه دار و طولانی این نمادها شد
بازار از نیمه سال ۹۹ روندی اصلاحی داشته و بسیاری از فعالان بازار تصور می کردند که این افت موقتی خواهد بود زیرا سایر شاخص های کلان اقتصادی روندی رو به رشد داشته و همچنان این رشد نقدینگی و تورم ادامه دارد، وضعیت روند صعودی و نزولی بورس در سال های اخیر را چگونه تحلیل می کنید؟
بازار سرمایه بعد از یک دوره رشد پیوسته در نیمه دوم سال ۹۹ وارد فاز اصلاحی شد و از آنجایی که برخی از این نمادها به دلیل رشدی حبابی داشتند و بعد از آن پول هوشمندی که در نتیجه معاملات رانتی و غیرشفاف وارد نمادها شده بود از بورس خارج شد عملا منجر به اصلاح ادامه دار و طولانی این نمادها شد و خیلی از سهامداران خرد در این مقطع با زیان های سنگینی مواجه شدند و این روند ادامه دار شد زیرا دست های پشت پرده ای در بازار وجود داشت که معاملات سهام را هدایت می کرد و مانع از این می شد که نمادهای ارزنده رشد کنند.

بسیاری از سهامداران نسبت به معاملات غیرشفاف سهامداران عمده در یک سال گذشته انتقادهایی کردند اما تغیی مسئولان بازار سرمایه و حتی تغییر دستورالعمل ها به وضعیت بازار کمک چندانی نکرد، به نظر شما چه مشکلاتی در بازار وجود داشت؟
در چند وقت اخیر معاملات برخی از نمادها غیرشفاف بوده و به نظر می رسد که به صورت الگوریتمی انجام شده است و در ماه های پایانی دولت به نظر می رسید که سازمان بورس به این مساله ورود می کند اما این اتفاق نیفتاد و بعد از اینکه دولت سیزدهم روی کارآمد پیش بینی ها از این قرار بود که سازمان بورس به معاملات اگوریتمی ورود می کنند و مسیر بازار به سمت شفافیت خواهد رفت اما باز این اتفاق نیفتاد و تا زمانی که بازار شفاف نشود مشکلات بازار پابرجا باقی می ماند.

در حال حاضر برخی از نمادها از نظر سودسازی عملکرد مناسبی داشته اند و آمادگی لازم برای رشد را هم دارند اما با توجه به اینکه بازار همچنان سرگردان است همین فضای منفی مانع از رشد بسیاری از سهام ارزنده هم شده است
در یک سال اخیر بسیاری از فعالان بازار بر این باور بودند که ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه منجر به رشد بازار می شود و حتی حمایت های دولتی را بستری برای رشد بازار عنوان کرده اند، اما نقدینگی که گفته شد از صندوق تثبیت به بازار تزریق شده عملا در بازار خیلی تاثیر گذار نبود؟
به طور قطع مشکلات کنونی بازار سرمایه با تزریق نقدینگی حل نمی شود، زیرا در شرایط کنونی معاملات توسط گروهی در بازار هدایت می شود و از طرف دیگر نقدینگی جدیدی از طرف مردم وارد بازار نمی شود زیرا اعتماد خود را نسبت به بازار از دست داده اند. بنابراین در شرایط کنونی اگر قرار باشد بازار رشد کند باید اقتصاد کشور بهبود پیدا کند و این مساله تحت تاثیر پارامترهای مختلفی است و در کوتاه مدت محقق نمی شود.

در شرایط کنونی بسیاری از فعالان بازار سرمایه معتقد هستند بازار شرایط مناسبی برای رشد دارد زیرا در چند وقت اخیر از نظر زمانی اصلاح داشته و از نظر طرف دیگر بسیاری از نمادها از نظر پی بر ایی وضعیت مناسبی دارند و پیش بینی می شود در گزارش های بعدی هم این روند رو به رشد را داشته باشند، نظر شما در این باره چیست؟
در حال حاضر برخی از نمادها از نظر سودسازی عملکرد مناسبی داشته اند و آمادگی لازم برای رشد را هم دارند اما با توجه به اینکه بازار همچنان سرگردان است همین فضای منفی مانع از رشد بسیاری از سهام ارزنده هم شده است، از طرف دیگر عوامل سیاسی و بین المللی هم روی قیمت کامودیتی ها و ... در بازار جهانی هم تاثیر گذار بود، هرچند در کوتاه مدت این مساله ممنجر به حرکت رو به بالای برخی از نمادهای بازار سرمایه شده است اما در بلندمدت افزایش هزینه انرژی و ... اثر منفی بر درآمد شرکت ها دارد، زیرا با افزایش هزینه ها حاشیه سود شرکت ها هم کاهش می یابد.

روند صعودی بورس با تاخیر اتفاق خواهد افتاد زیرا اگر در کنار سایر بازارها که رشد داشته اند بورس رشد نکند نقدینگی از این بازار خارج می شود و می تواند به مشکلات سایر بازارها دامن بزند، بنابراین در شرایط کنونی دولت و دستگاه های نظارتی با شفاف کردن بورس می توان آن را از تخلفات و ... مصون نگهدارند
چشم انداز بازار سرمایه با در نظر گرفتن همه پارامترهای تورمی، بودجه و ... چگونه است؟
از آنجایی که در یک سال اخیر با وجود اینکه بازار سرمایه اصلاح کرده است نقدینگی همچنان روندی صعودی داشته و تورم نقطه به نقطه هم همچنان بالا بوده به نظر می رسد که رشد بازار قطعی است و این روند صعودی هرچند با تاخیر اتفاق خواهد افتاد زیرا اگر در کنار سایر بازارها که رشد داشته اند بورس هم رشد نکند نقدینگی از این بازار خارج می شود و می تواند به مشکلات سایر بازارها دامن بزند، بنابراین در شرایط کنونی دولت و دستگاه های نظارتی با شفاف کردن بورس می توان آن را از تخلفات و ... مصون نگهدارند و زمینه جذب نقدینگی سرگردان در این بازار را فراهم کنند.
مرجع : بازار
برچسب ها: آلبرت بغزیان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها