به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۲۵ ساعت ۱۶:۲۳
کد مطلب : ۳۲۶۸۶۱

نازنین زاغری و انوشه آشوری آزاد شدند

نازنین زاغری و انوشه آشوری آزاد شدند
گروه سیاسی: نازنین زاغری-راتکلیف و انوشه آشوری دو زندانی ایرانی-بریتانیایی محبوس در ایران برای ترک این کشور به فرودگاه منتقل و  عازم بریتانیا شدند.
ربکا راتکلیف، خواهر همسر خانم زاغری-رتکلیف گفت که این یک "روز احساسی" است! او گفت که خانم زاغری-رتکلیف به همراه والدینش به فرودگاه منتقل شده اما آنها اجازه حضور در اتاق نگهداری با دخترشان را نداشتند زیرا او "هنوز تحت کنترل ایران در فرودگاه بوده". به گفته وی انوشه آشوری هم این اتاق بوده و "تصور می شود که در شرف آزادی است." زاغری راتکلیف دیروز گذرنامه بریتانیایی خود را پس گرفته بود. او نزدیک به شش سال پیش برای دیدار نوروزی خانواده خود به ایران رفته بود که در هنگام بازگشت، بازداشت و به اتهام "جاسوسی" به پنج سال زندان محکوم شد. خانم زاغری از ابتدا تمام اتهام‌ها را رد کرد.
پیش از پایان زندان  زاغری، پرونده دیگری برای او تشکیل شد و اردیبهشت امسال به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.  زاغری این اتهام را نیز بی‌اساس دانسته است.
انوشه آشوری هم یک شهروند دو تابعیتی ایرانی-بریتانیایی است که به گفته دولت بریتانیا، ایران او را بدون دلیل زندانی کرده. این مهندس بازنشسته که اکنون ۶۷ سال دارد، در تابستان ۱۳۹۶ که برای دیدن مادرش به ایران رفته بود بازداشت شد.
لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا  گفته است که تامین آزادی او و دیگر بازداشت‌شدگان دوتابعیتی - مانند انوشه آشوری و مراد طاهباز - "اولویت مطلق" است. طاهباز دیگر ایرانی - بریتانیایی بازداشتی در ایران است که همراه با گروهی از متخصصان محیط زیست زندانی شده است. بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی مربوط به سفارش لغو شده برای ۱۵۰۰ تانک چیفتن مربوط به دهه ۱۹۷۰ با ادامه بازداشت زاغری رتکلیف و سایر افراد دوتابعیتی بریتانیایی-ایرانی در این کشور مرتبط بود.بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس امروز گفت، مذاکرات با تهران برای آزادی نازنین زاغری،‌ شهروند دو تابعیتی ایرانی-انگلیسی که به اتهامات امنیتی دوره محکومیتش در ایران را به سر می‌برد «پیش می‌رود» اما نمی‌تواند چیز بیشتری در این باره بگوید، چون «مذاکرات در حال حاضر در جریان است».
ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه امروز در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پرونده نازنین زاغری به کجا رسید؟ گفت: هنوز اینکه به چه شکل تصمیم گرفته شده است را نمی دانم.


 
برچسب ها: نازنین زاغری
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها