به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۹:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۰۲ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب : ۳۲۷۶۷۷

برترین دانشگاه‌های دنیا چه ویژگی‌هایی دارند؟

برترین دانشگاه‌های دنیا چه ویژگی‌هایی دارند؟
گروه علمی: هنگامی که صحبت از سن و قدمت دانشگاه‌های دنیا به میان می‌آید،‌ همواره نام دانشگاه‌های برتری چون "آکسفورد"،‌ "کمبریج"، "هاروارد" و "پرینستون" در ذهن تداعی می‌شود. ولی دانشگاه‌های زیادی هم وجود دارند که قدمت این دانشگاه‌های قدیمی را ندارند ولی ثابت کرده‌اند که از نظر کیفی در سطوح بالایی قرار دارند.
به گزارش ایسنا، در حال حاضر دانشگاه‌های زیادی در دنیا وجود دارند که قدمتشان به ۵۰ سال یا کمتر می‌رسد ولی در این مدت با چشم‌اندازهای بلند مدت و برنامه‌ریزی‌های دقیق خود را به سطح دانشگاه‌های تراز اول دنیا رسانده‌اند.

نظام رتبه بندی تایمز هایر اجوکیشن برترین دانشگاه‌های جوان دنیا ( زیر ۵۰ سال قدمت ) برای سال ۲۰۲۲ میلادی را رتبه بندی کرده است.نتیجه این رتبه بندی نشان می‌دهد که برای نخستین بار در جهان موسسات آموزش عالی فرانسه در صدر این جدول قرار گرفته‌اند. دانشگاه‌هایی که به معرفی آنها می‌پردازیم،‌ زیر ۵۰ سال قدمت دارند.

۱- دانشگاه "علوم و ادبیات پاریس"( PSL)- فرانسه
دانشگاه تحقیقاتی پی‌اس ال پاریس با عنوان کامل " Paris Sciences et Lettres" به معنای دانشگاه علوم و ادبیات پاریس، یک دانشگاه شامل مراکز پژوهشی و آموزشی در فرانسه است. این دانشگاه در سال ۲۰۱۰ تأسیس شد و ۱۰ همکار دارد که از سوی ۳ بنیاد ملی و پژوهشی در فرانسه حمایت می‌شود.هدف این دانشگاه این است که خود را به عنوان یکی از موسسات تحقیقاتی برتر دنیا معرفی کند.

دانشگاه تحقیقاتی PSL همچنین پیوندهایی با سایر موسسات برتر در سراسر جهان از جمله دانشگاه کمبریج، دانشگاه کالیفرنیا، دانشگاه پکن و دانشگاه ملی تایوان ایجاد کرده است.در مجموع ۲۸ جایزه نوبل در فیزیک، شیمی، ادبیات، فیزیولوژی و پزشکی و اقتصاد به محققان این دانشگاه اعطا شده است.برترین دانشگاه فرانسه(دانشگاه PSL ) متشکل از ۲۵ موسسه تحقیقاتی و آموزش عالی در پاریس و سه منطقه تحقیقات ملی است.

۲- دانشگاه صنعتی "نانیانگ" ( Nanyang Technological University) – سنگاپور
دانشگاه صنعتی "نانیانگ"  تاریخ اول اوت سال ۱۹۸۱ میلادی، با سرمایه‌گذاری مالی ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در جنوب غربی کشور سنگاپور آغاز به کار کرد.دانشگاه صنعتی "نانیانگ" از چندین کالج و دانشکده شامل "دانشکده مهندسی"، "دانشکده علوم"، "دانشکده بازرگانی نانیانگ"، "دانشکده پزشکی لی کنگ چیان" "دانشکده تحصیلات تکمیلی"، "کالج علوم انسانی"، "دانشکده هنری" و "دانشکده علوم اجتماعی" تشکیل شده است.در حال حاضر ۲۷ درصد از دانشجویان این دانشگاه را خارجی‌ها تشکیل می‌دهند و نسبت دانشجویان زن به مرد این دانشگاه ۴۸ به ۵۲ است.

۳- دانشگاه علوم و صنعت "هنگ کنگ"(HKUST) – هنگ‌کنگ
دانشگاه علوم و فناوری هنگ کنگ یک دانشگاه دولتی و تحقیقاتی است که در سال ۱۹۹۱ در خلیج کلیر واتر هنگ کنگ تأسیس شده‌است. در حال حاضر این دانشگاه شامل ۴ دانشکده اصلی علوم، مهندسی، کسب و کار و مدیریت، علوم انسانی و علوم اجتماعی است.HKUST به عنوان یکی از دانشگاه‌های جهان است که پیشرفت بسیار سریعی را از خود نشان داد.۳۱ درصد دانشجویان این دانشگاه را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهد.

۴- دانشگاه اراسموس روتردام (Erasmus University Rotterdam)- هلند
این دانشگاه یکی از بزرگ‌ترین مراکز آموزش عالی در هلند است که در سال ۱۹۱۳ میلادی بنیان نهاده شده است.نام این دانشگاه برگرفته از نام دزیدریوس اراسموس، فیلسوف سده پانزدهم میلادی در هلند است که در روتردام زاده شد.فعالیت‌های آموزشی دانشگاه اراسموس بیشتر روی رشته‌های در پیوند با فرهنگ، بهداشت، حقوق، دانش‌های اجتماعی، سیاسی، مدیریت و پزشکی متمرکز است.مرکز پزشکی دانشگاه اراسموس به عنوان یکی از معتبرترین مراکز پزشکی اروپا به شمار می‌آید.

۵-دانشگاه پلی تکنیک هنگ‌کنگ (PolyU)- هنگ کنگ
دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ (PolyU) یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی است. این دانشگاه یکی از هشت مؤسسه اعطای مدرک تحصیلی با بودجه دولتی در هنگ کنگ است. این دانشگاه در سال ۱۹۳۷ میلادی به عنوان اولین مدرسه تجاری دولتی تاسیس شد و اولین موسسه ای است که آموزش فنی را در هنگ کنگ ارائه می‌کند. در سال ۱۹۹۴، شورای قانونگذاری هنگ کنگ لایحه ای را تصویب کرد که به دانشگاه رسمی پلی تکنیک سابق هنگ کنگ اعطا شد و می‌توان گفت افتتاح رسمی این دانشگاه مربوط به سال ۱۹۹۴ میلادی است. 

دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ متشکل از ۸ دانشکده و مدرسه است که برنامه‌های علمی کاربردی، تجارت، ساخت و ساز، محیط زیست، مهندسی، علوم اجتماعی، بهداشت، علوم انسانی، طراحی، مدیریت هتل و گردشگری را پوشش می دهد. این دانشگاه هر سال بیش از ۱۶۰ برنامه آموزشی را برای بیش از ۲۵ هزار و ۸۰۰ دانشجو ارائه می دهد.

۶- دانشگاه پلی تکنیک پاریس- فرانسه
انستیتو پلی تکنیک پاریس یک موسسه آموزش عالی و تحقیقاتی دولتی است که از ادغام ۵ دانشکده مهندسی فرانسوی تشکیل شده است.حدود ۳۵ درصد از بدنه دانشجویی این دانشگاه را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند به نحوی که ۸۸ ملیت مختلف در میان دانشجویان خارجی به چشم می‌خورد.دانشکده های این دانشگاه شامل زیست شناسی، شیمی و فرآیندها، اقتصاد، ریاضیات و علوم انسانی، هنر، ادبیات و زبان است.

۷- دانشگاه آنتورپ-هلند
دانشگاه آنتورپ یکی از دانشگاه‌های اصلی و مهم بلژیک است. این دانشگاه در شهر آنتورپ، دومین شهر بزرگ بلژیک، واقع گردیده‌است.دانشگاه آنتورپ دارای ۳۳ رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی، ۶۹ رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد، ۱۸ رشته در مقطع فوق ارشد و ۲۳ رشته تحصیلات تکمیلی و دکتری است که از این میان ۳۱ رشته به‌طور کامل به زبان انگلیسی تدریس می‌گردد. ۹ دانشکده این دانشگاه عبارتند دانشکده‌های اقتصاد کاربردی،‌ علوم مهندسی کاربردی،‌ هنر،‌ طراحی علوم،‌ حقوق،‌ علوم پزشکی و بهداشت‌، داروسازی و دامپزشکی و زیست‌شناسی،‌ علوم اجتماعی و علوم کاربردی است.

۸- دانشگاه فناوری سیدنی- استرالیا
دانشگاه فناوری سیدنی، دانشگاهی نوآورانه و پویا واقع در مرکز سیدنی است. این دانشگاه، یکی از برجسته‌ترین دانشگاه‌های استرالیا است که روشی نوین برای آموزش، عملکرد تحقیقاتی قدرتمند دارد و نامی پرآوازه در زمینه‌های صنعت و حرفه‌های مختلف است.اگرچه گفته می‌شود که ریشه تاسیس این دانشگاه به دهه ۱۸۷۰ بازمی‌گردد، اما این دانشگاه به شکل فعلی‌اش در سال ۱۹۸۸ تأسیس شد.

۹- دانشگاه "ماستریخت"( Maastricht) – هلند
دانشگاه ماستریخت یکی از برجسته ترین دانشگاه‌های دولتی در هلند و اروپا، و از برجسته ترین دانشگاه ها برای رشته‌ی حقوق در جهان است که در شهر ماستریخت قرار گرفته است. این دانشگاه در سال ۱۹۷۶ بنیانگذاری شده و به عنوان یکی از تازه‌تاسیس‌ترین دانشگاه‌های هلند محسوب می‌شود.

۱۰- دانشگاه "شهر هنگ کنگ"  (CityU)- هنگ‌کنگ
 دانشگاه شهر هنگ کنگ در سال ۱۹۹۴ میلادی با ارائه سالانه بیش از ۱۳۰ مدرک تحصیلی به دانشجویان تاسیس گردید. این مرکز یکی از مراکزی است که در آن به دلیل امکانات تحقیقاتی، طرح هایی برای مقابله با بسیاری از مشکلات آسیا و فراتر از آن مطرح می‌شود. این دانشگاه در رتبه بندی "تایمز" هفتمین دانشگاه جوان برتر دنیا است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها