به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ - ۲۱:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۱۱ ساعت ۱۷:۲۱
کد مطلب : ۳۲۸۸۹۴

اختلاف آمریکا و اسرائیل در مورد برجام

اختلاف آمریکا و اسرائیل در مورد برجام
گروه بین الملل: نشریه اینترنتی اکسیوس گزارش می دهد وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر اخیر به اسرائیل از نخست وزیر این کشور، که مخالف احیای توافق هسته ای (برجام) است، پرسیده چه راه حل جایگزین دیگری به جای آن برای مهار غنی سازی اورانیوم توسط این کشور پیشنهاد می کند.
همزمان  یک منبع مطلع نزدیک به مذاکرات وین اعلام كرد كه آمریکا به ایران گفته است اگر می خواهد سپاه از فهرست سازمان های تروریستی آمریکا خارج شود، باید دست از هرگونه تلافی جویی در آینده در ارتباط با ترور سردار قاسم سلیمانی بردارد.
اسرائیل و شماری از کشورهای عربی متحد آن در منطقه با احیای برجام مخالفت کرده اند. این موضوع به شکاف میان آمریکا و این دسته از کشورها دامن زده است.
به نوشته اکسیوس وزرای خارجه مصر، مراکش، امارات، بحرین و اسرائیل هم در نشست اخیر در صحرای نقب اسرائیل درباره توافق هسته ای و تبعات آن در منطقه ابراز نگرانی و با خارج شدن نام سپاه از فهرست تروریستی آمریکا مخالفت کردند.در روزهای اخیر گزارش شده بود که خارج شدن نام سپاه از فهرست سازمان های تروریستی آمریکا مهم ترین موضوع باقی مانده در مذاکرات وین است.
براساس این گزارش آمریکا اطلاعات دقیقی دارد که ایران برنامه هایی را برای اقدام علیه برخی مقام های آمریکایی دخیل در ترور سردار قاسم سلیمانی دنبال می کند. آمریکا گفته که در چنین شرایطی حاضر نیست نام سپاه را از فهرست تروریستی خود خط بزند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس اخیرا گزارش داد که آمریکا به خاطر نگرانی های امنیتی مجبور به محافظت شبانه روزی از مایک پومپئو وزیر خارجه سابق آمریکا و برایان هوک نماینده پیشین دولت آمریکا است. حفاظت از این دو مقام سابق در برابر "تهدید ایران" ماهانه حدود دو میلیون دلار هزینه دارد. این دو چهره های اصلی در سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران بودند.
آسوشیتدپرس بر مبنای یک گزارش "حساس اما غیرطبقه‌بندی‌شده" وزارت خارجه به کنگره می‌گوید که تهدیدهای "جدی و موثق" از طرف ایران باعث شده تدابیر امنیتی اضافه برای این دو در نظر گرفته شود.همچنین آمریکا از ایران خواسته است حمله به آمریکایی ها را متوقف کند، تاسیسات آمریکا در منطقه را هدف نگیرد و به مقام های سابق آمریکا آسیبی نرساند.


 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها