به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۰:۲۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۱۳ ساعت ۱۸:۲۸
کد مطلب : ۳۲۹۱۵۱

چرا هیچ‌گاه رشد اقتصادی بالا نداشتیم؟

چرا هیچ‌گاه رشد اقتصادی بالا نداشتیم؟
گروه اقتصادی:یک کارشناس بازار کار با اشاره به این‌که ما دیگر فرصت آزمون و خطا نداریم، گفت: ۶ برنامه توسعه‌ای کاملا ناموفق را در کشور پشت سر گذاشتیم و باید با یک دید کارشناسی و همه‌جانبه بتوانیم مشکلات را در برنامه هفتم حل کنیم.حمید حاج‌اسماعیلی  اظهار داشت: مساله تولید و مشکلات اقتصادی بزرگ‌ترین چالش اصلی کشور طی دو، سه دهه گذشته است. در سال‌های اخیر نیز واقعا مساله اقتصاد به یک بحران بزرگ در کشور تبدیل شده است. بنابراین تکرار و تاکید بر پیگیری مشکلات بازار کار و اقتصاد کشور در ۳، ۴ سال گذشته نسبت به قبل خیلی برجسته‌تر پررنگ‌تر شده است.
 
وی افزود: متاسفانه به دلیل فقدان برنامه مدون و دقیق، برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و سالانه نتوانسته سرانجام خوبی داشته باشد و به‌هرحال نتیجه قابل قبولی به دنبال نداشته باشد.این کارشناس بازار کار تصریح کرد: مسایل اقتصادی به دلیل اهمیتی که دارد، واقعا روی بخش‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور به شدت تاثیر گذاشته و ما علاوه بر بحران و مشکلات بزرگی که در حوزه اقتصاد با آن مواجه شدیم، واقعا در بخش‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیز دچار چالش اساسی شدیم.

حاج‌اسماعیلی عنوان کرد: این بخش‌ها به شدت آسیب دیده؛ گرچه ممکن است بخش زیادی از آن منشا اقتصادی داشته باشد. به هرحال همه این‌ها ناشی از عدم برنامه‌ریزی صحیحی است که در کشور وجود داشته و به نظر من یکی از علت‌های اساسی نیز مرزبندی‌ای است که بین حاکمیت و دولت با مردم ایجاد شده است.وی متذکر شد: به‌هرحال مشکلات اقتصادی زمینه‌ساز اتفاقاتی بوده که باعث بی‌اعتمادی در بین مردم و مسوولان شده است و این می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات دیگری در کشور باشد که باید برای آن حساس و نگران بود تا مداوا شود.

این کارشناس بازار کار ادامه داد: من فکر می‌کنم باید به یک مشکل دیگر نیز در برنامه‌ریزی‌ها اشاره کنیم و آن، عدم هم‌افزایی و هم‌پوشانی بخش‌های مختلف در کشور برای تقویت و اجرای هدفمند فعالیت‌های بازار کار و اقتصاد کشور است.حاج‌اسماعیلی گفت: واقعا خیلی از بخش‌ها به صورت زنجیر برای مدیریت کشور عمل نمی‌کنند و مدیریت‌های جزیره‌ای و خودسر وجود دارد و توانسته به اقتصاد کشور ضربه بزند.

وی افزود: به‌هرحال نتیجه این اقدامات ناهماهنگ باعث شده رشد اقتصادی نداشته باشیم و در سال‌هایی هم که رشد اقتصادی داشتیم، رشد اقتصادی متناسب با ظرفیت‌ها و منابع کشور نبوده است.این کارشناس بازار کار عنوان کرد: در سال‌هایی هم که رشد اقتصادی منفی داشتیم، تولید ناخالص داخلی به تبع افزایش پیدا نکرده و بخش‌های رفاه عمومی به طور قطع دچار ضعف و مشکلات می‌شود؛ موضوعی که سال‌های سال است درگیر آن هستیم و باعث شده نتوانیم نیازهای مردم را برطرف کنیم.

حاج‌اسماعیلی متذکر شد: وقتی که تورم و نرخ بیکاری افزایش پیدا می‌کند و فاصله طبقاتی در کشور زیاد می‌شود و شکاف بین بخش‌های اجتماعی ایجاد شود، بحران بزرگی در کشور به وجود می‌آید. برهمین اساس این نیاز وجود دارد که برنامه‌ریزی دقیق و مطمئن می‌خواهیم.وی یادآور شد: نرخ بیکاری بالا به خصوص در جوانان و فارغ‌التحصیلان به شدت کشور را آزار می‌دهد و حتما دولتمردان در کوتاه‌مدت باید برای توزیع منابع به صورت عادلانه تلاش کنند.

این کارشناس بازار کار گفت: نکته‌ای که وجود دارد، این است که پیش روی ما برنامه هفتم توسعه قرار دارد. شاید برنامه هفتم به یک برنامه استثنایی برای حل مشکلات اقتصادی در کشور باشد.حاج‌اسماعیلی عنوان کرد: ما دیگر فرصت آزمون و خطا نداریم. ۶ برنامه کاملا ناموفق را در کشور پشت سر گذاشتیم و باید با یک دید کارشناسی و همه‌جانبه بتوانیم مشکلات را در برنامه هفتم حل کنیم. ما نیاز به برنامه‌ریزی دقیق داریم که مبتنی بر واقعیت‌های کشور و پیش‌بینی دقیق باشد.وی خاطرنشان کرد: ما نباید یک برنامه سیاسی بنویسیم که با تغییر دولت و مجلس، به برنامه بی‌اعتنایی شود؛ اتفاقی که طی ۶ برنامه گذشته شاهد بودیم.
مرجع : خبرآنلاین
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها