به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۱۴:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۱۴ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب : ۳۲۹۲۷۲

تاثیر افزایش نرخ تورم بر اجرای پروژه‌های عمرانی

تاثیر افزایش نرخ تورم بر اجرای پروژه‌های عمرانی
گروه اقتصادی: معاون راهداری اظهار داشت: شاید این نگرانی وجود داشته باشد قیر یارانه‌ای ارائه شده به پیمانکاران در بازار آزاد به فروش برود اما با ساز و کارهایی می‌توان جلوی آن را گرفت. یکی از راه‌ها این است که قبل از تحویل قیر از آن پیمانکار تضمین بانکی بگیریم، در این صورت پیمانکاران انگیزه‌ای برای فروش مصالح یارانه‌ای در بازار نخواهند داشت.

به گزارش ایلنا، رضا اکبری  درباره اثرگذارش افزایش نرخ تورم در اجرای پروژه‌های عمرانی و به ویژه راهداری اظهار داشت: به طور قطع نوسانات قیمتی پروژه‌های عمرانی را با چالش مواجه می‌کنند و باید توجه داشته باشیم که پروژه‌های بسیار مهمی مانند رفع نقاط حادثه‌خیز که به طور مستقیم با ایمنی سفر ارتباط دارد ترکیبی از 3 عامل نیروی کار، مواد مصرفی و هزینه‌های جاری هستند  و در تمام این اقلام شاهد افزایش قیمت هستیم. به خاطر دارم در سال 96 هزینه رفع 1500 نقطه حادثه‌خیز 2000 میلیارد تومان بود که همان سال با این عدد توانستیم 500 نقطه را برطرف کنیم و تورم باعث شد هزینه 1000 نقطه باقی مانده تا 3000 میلیارد تومان افزایش پیدا کند.
وی ادامه داد: پیشنهاد ما برای کنترل قیمت‌ها و مصون ماندن پروژه‌های عمرانی از رشد نرخ تورم، تعیین قیمت مصوب برای مصالح ساختمانی مورد مصرف در پروژه‌ها است.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در پاسخ به این سوال که  ممکن است انتقاداتی به این پیشنهاد وجود داشته باشد مبنی بر اینکه این فرصت رانتی برای فروش مصالح یارانه‌ای در بازار آزاد از سوی برخی از پیمانکاران ایجاد شود، گفت: این موضوع را رد نمی‌کنم اما شامل تمام پروژه‌ها نمی‌شود و شاید تنها در یک درصد پروژه‌ها رخ دهد که می‌توان ساز و کاری برای جلوگیری از این مسئله پیش‌بینی کرد. امروز شاید این نگرانی وجود داشته باشد قیر یارانه‌ای ارائه شده به پیمانکاران در بازار آزاد به فروش برود اما با ساز و کارهایی می‌توان جلوی آن را گرفت.

اکبری افزود: یکی از راه‌ها این است که قبل از تحویل قیر از آن پیمانکار تضمین بانکی بگیریم، در این صورت پیمانکاران انگیزه‌ای برای فروش مصالح یارانه‌ای در بازار نخواهند داشت. روش دیگر کنترل برای ورود و خروج مصالح در کارگاه‌ها است که می‌توان با نظارت‌هایی خروج مصالح از کارگاه را کنترل کرد.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت اوراق برای پوشش هزینه پروژه‌های راهداری در سال گذشته اظهار داشت:  سال گذشته حدود 1000 میلیارد تومان اوراق به بخش راهداری تخصیص داده شد که ما هم بلافاصله تخصیص آن به پروژه‌های عمرانی انجام دادیم.

معاون راهداری تاکید کرد: یکی از روش‌های نوین تامین مالی، استفاده از ابزار بازار سرمایه است که می‌توان بخشی از تامین مالی‌ها را از این طریق انجام داد. محل داد و ستدد اوراق هم بازار سرمایه است و تامین مالی از طریق اوراق نه تنها در دنیا بلکه در بسیاری از کشورها مرسوم است اما تداوم این روند می‌تواند از اعتبار اوراق بکاهد و تامین مالی از این طریق شاید برای میان‌مدت و کوتاه‌مدت روشی مفید باشد اما طولانی بودن آن به این معنا که یک دولت برای 4 سال از طریق اوراق، امور را اداره کند قطعا با شکست مواجه می‌شود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها